کد خبر : 30278

شروع قوی بازار پلی پروپیلن و ضعیف شدن مجدد آن درچین

شروع قوی بازار پلی پروپیلن و ضعیف شدن مجدد آن درچین

پتروتحلیل- در چین پس از تعطیلات، بازار پلی پروپیلن در انتظار نشانه ها بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های نفت خام بلافاصله پس تعطیلات افزایش یافت که کمک کرد قیمت های پلی پروپیلن در بازار معاملات آتی و همچنین قیمت های این محصول در بازار داخلیِ این کشور افزایش یابد. خریداران با بازار بازگشته اند تا بعد از تعطیلات انبارهایشان را مجدداً پر کنند که این مسئله کمک کرد تا حدودی تقاضا افزایش یابد اما از آنجایی که خریداران قصد نداشتند به سبب کافی بودن عرضه انبارهایشان را کاملا پر کنند، حجم خریدها محدود باقی ماند.

این واکنش ابتداییِ بعد از تعطیلات با کاهش قیمت نفت خام از روز ۵ شنبه همراه با کاهش قیمت های پلی پروپیلن در بازار آتی تأثیر خود را از دست داد. یکی از معامله کنندگان می گوید: «سقوط قابل توجه قیمت های نفت خام موجب شد تا خریداران اعتماد به نفس خود برای خرید را از دست بدهند. قیمت های پلی پروپیلن در بازار داخلی چین افزایش یافته بود اما این مسئله پایدار نخواهد بود مگر آنکه قیمت های نفت خام در رقم ۵۰ دلار در هر بشکه باقی بماند.

در همین حال، طبق گزارشات قیمت های هموپلیمر پلی پروپیلن از اواسط این هفته کاهش یافته اگرچه مجموع محدودۀ قیمتی نسبت به میزان آن قبل از تعطیلات بالاتر است. در بازار وارداتی، طبق گزارشات قیمت های پیشنهادی به صورت CIF بین ۹۵۰ تا ۱۰۳۰ دلار در هر تن بوده اند. این محدودۀ قیمتی نمایانگر جو در حال تغییر در این بازار است و این محدوده در مقایسه با قبل از تعطیلات در بازۀ پایینی ۲۰ دلار در هر تن کاهش و در بازۀ بالایی ۳۰ دلار افزایش داشته است.

یکی از معامله کنندگان می گوید: «تقاضا برای پلی پروپیلن کم است و خریداران به میزان نیازشان خرید می کنند. اکثر پیشنهادها حول رقم ۱۰۰۰ دلار در هر تن می باشد اما قراردادهای منعقد شده باید پایین تر از آن باشد.» یکی از معامله کنندگان که پیشنهادیش برابر با رقم بازۀ پایینی محدوده قیمتی است می گوید: «بازار آرام است و خریداران تنها به اندازۀ نیازشان خرید می کنند. ما دورنمای مثبتی برای بازار پلی پروپیلن نداریم.»

به سبب نگرانی های اقتصادی در چین دورنمای بازار پلی پروپیلن در وضعیت ضعیف باقی می ماند. یکی از معامله کنندگان اشاره می کند: «وضعیت تقاضا برای صنایع پایین دستی مثل قطعات خودرو و مصارف خانگی هنوز خوب نیست در حالیکه ما تعداد زیادی کارخانۀ تولید پلی پروپیلن داریم که با زغال سنگ کار می کنند.»

طبق گزارشات خریداران تنها برای برطرف کردن نیازشان خرید می کنند. با اینحال معامله کنندگان تغییرات قیمت صنایع بالادستی را زیر نظر دارند و هر افزایشی در قیمت های بازار آتی می تواند موجب بازگشتن خریداران بیشتری به این بازار شود. کاهش تولید نیز دیگر مسئله ای است که برای پروپیلن گزارش شده است که کمک می کند قیمت این محصول افزایش بیابد.

ارسال نظر