کد خبر : 30247

روند صعودی پلی پروپیلن با شیب اندک

روند صعودی پلی پروپیلن با شیب اندک

پتروتحلیل- هفته گذشته در ترکیه بازار پلی پروپیلن شاهد روند صعودی با شیبی بسیار کم بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، ناآرامی های سیاسی و همچنین انتخابات پیشِ رو میزان معاملات را نسبت به چند هفته گذشته کاهش داده و مانع از افزایش قیمت پلی پروپیلن شده است. از این رو سعودی ها مجبور شد تا قیمت های پیشنهادی اولیه خود را مخصوصا برای فیبر کاهش دهند.

یکی از تولیدکنندگان نخِ فرش (بی سی اف[۱]) گزارش داد: «در این هفته یکی از شرکت های بزرگ عربستان سعودی با توجه به مقاومت گسترده خریداران قیمت های خود برای ماه اکتبر را ۵۰ دلار در هر تن کاهش داد. ما از این فروشنده خرید کرده و در حال حاضر نیازمان تا اوایل دسامبر را برطرف کرده ایم».

پلی پروپیلنِ عربستان صادراتی به ترکیه به صورت CIF و مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی بین ۱۰۳۰ تا ۱۰۵۰ دلار قیمت گذاری شدند و در این هفته قراردادها برای این محصول بین ۱۰۳۰ تا ۱۰۴۰ دلار در هر تن منعقد شدند. محدودۀ قیمتی فیبر پلی پروپیلن خاورمیانه به صورت CIF و مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی با ۳۰ دلار کاهش قیمت در هر دو طرف بازۀ قیمتی به ۱۰۳۰ تا ۱۱۰۰ دلار در هر تن رسیده است. در این میان قیمت های فیبر پلی پروپیلن ایران به صورت CPT و مشمول ۶/۵ درصد عوارض با ۲۰ دلار افزایش به ۱۰۶۰ تا ۱۱۲۰ دلار در هر تن رسید.

در همین حال یکی از خریداران گفت: «در خلال صحبت های مطرح شده درباره به مشکل بر خوردن برخی از منابع ایرانی برای ارسال محموله ها، فروشندگان برای محموله های فوری قیمتی پایین تر از ۱۱۰۰ دلار به صورت CPT پیشنهاد نمی دهند.» در همین راستا یکی از تولیدکنندگان کیسه می گوید: «فروشندگان محصولات خود را پنهان کرده اند و پس از آنکه سهمیه فعلی خود را فروختند آن ها را ارائه می کنند.»

در بازار توزیع قیمت رافیا بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بین ۱۳۶۰ تا ۱۴۷۰ دلار بود. قیمت های پلی پروپیلن تزریقی بین ۱۳۹۰ تا ۱۴۷۰ بود. معامله کنندگان می گویند: «فروشندگان در ۱۵ تا ۲۰ روز گذشته تلاش کرده اند تا قیمت ها را در بازار ترکیه افزایش دهند اما خریداران قیمت های آنان را قبول نمی کنند. در حالت عادی قیمت ها بعد چنین روند کاهشی طولانی مدتی که از اواسط ماه مِی شروع شد باید به صورت مشهودتری افزایش یابند.»

بسیاری از معامله کنندگان بر این عقیده اند که محتمل است که قیمت های این بازار تا پایان اکتبر همین گونه باقی بماند. خریداران از قبول قیمت های بالای محدودۀ قیمتی سرباز زده اند و عوامل زیادی برای بالا بردن قیمت بطور چشمگیر در این بازار به چشم نمی آید.

خریداران می گویند: «پیش بینی نمی کنیم که قیمت ها مجدداً کاهش بیابد هر چند محتمل است این افزایش قیمت ها قابل تصدیق نباشند مگر آنکه کاهش قیمت نفت به پایین تر از ۵۰ دلار در هر بشکه موجب این امر شود. معامله کنندگان در ترکیه معتقدند طبق وضعیت همیشگی از گذشته پس از دسامبر قیمت های در این بازار افزایش خواهند یافت. در اروپا به سبب کم شدن عرضه پلی پروپیلن و ثابت ماندن قیمت های پروپیلن در بازار نقدی روندهای کاهشی تغییر کردند و در این هفته محدودۀ قیمت ها در مجموع ۳۰ تا ۵۰ دلار در هر تن افزایش یافتند.

قیمت های مرجع

خاورمیانه:

پلی پروپیلن رافیا: ۱۰۳۰ تا ۱۰۴۰ دلار در هر تن

پلی پروپیلن فیبر: ۱۰۳۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن

ایران:

پلی پروپیلن رافیا: ۱۰۳۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن

پلی پروپیلن فیبر: ۱۰۷۰ تا ۱۰۹۰ دلار در هر تن

([۱] BCF (Bulk Continuous Filament)

ارسال نظر