کد خبر : 30266

روز مهم پتروشیمی‌ها

پتروتحلیل- گزارش‌های کدال امروز با انتشار اخبار مهمی از پتروشیمی خلیج فارس، هلدینگ غدیر و پتروشیمی خراسان همراه بود.

به گزارش «پتروتحلیل» ، هلدینگ خلیج فارس در گزارشی اعلام کرد: این شرکت تعداد ۲ میلیارد و ۸۴۷ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۵۵ سهم را معادل ۱۴٫۲۳۶ درصد از سهام شرکت گروه سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) را به قیمت هر سهم یک‌هزار و ۸۰۰ ریال در تاریخ ۲۵ شهریورماه سال ۹۴ از طریق مزایده در بازار فرابورس خریداری کرده است. تاثیر این موضوع بر سود هر سهم (EPS) این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ خردادماه سال ۹۵ معادل ۱۳ ریال پیش‌بینی شده است. با قطعی‌شدن خرید ۲٫۸۴۷٫۱۵۵٫۵۵۵ سهم از پترول، هلدینگ فارس این موضوع را رسما به اطلاع بازار رسانده است. همچنین در خبر دیگری فارس در عصر امروز در اطلاعیه‌ای از تعویق مجامع عادی و فوق العاده هلدینگ خلیج فارس جهت تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه و تقسیم سود خبر داد. پیشتر شرکت چهارشنبه، ۲۹ مهرماه (فردا) را جهت برگزاری مجمع به بازار اعلام کرده بود.

در همین حال سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» اعلام کرد: این هلدینگ پتروشیمی مجوز عرضه ۱۸ میلیارد سهم جدید را از بورس دریافت کرد. براساس گزارش دریافتی، هدف از این کار جبران مخارج بابت مشارکت در افزایش سرمایه ثبت‌شده شرکت‌های سرمایه‌پذیر و مشارکت در افزایش سرمایه در جریان شرکت‌های سرمایه پذیر خواهد بود. این افزایش سرمایه باعث می‌شود سرمایه اسمی شرکت از ۳۶ هزارمیلیارد ریال به ۵۴ هزارمیلیارد ریال برسد. افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از آورده نقدی و در یک مرحله انجام می‌شود.

پتروشیمی خراسان به عنوان یکی از شرکت‌های اوره ساز نیز در گزارشی اعلام کرده: در گزارش ۶ ماهه منتهی به شهریورماه موفق شد ۸۲۴ ریال سود به ازای هر سهم بسازد که معادل ۴۷درصد از سود خالص است. نکته جالب اینجاست که شرکت مورد اشاره با فرض نرخ گاز ۳۴۴۵ ریالی برای خوراک و ۱۳۲۰ ریالی برای سوخت توانسته چنین عملکرد مناسبی داشته باشد. خراسان در این دوره ۲۵۹هزار تن اوره و ۱۱٫۲ هزار تن کریستال ملامین به فروش رسانده و نرخ فروش داخلی اوره را نیز ۶۱۲۵ ریال در هر کیلوگرم فرض کرده است. می‌توان گفت از دید تحلیل بنیادی، گزارش خراسان فراتر از انتظارها بوده است.

شرکت سرمایه‌گذاری هامون سپاهان هم از شرکت‌های زیرمجموعه گسترش نفت و گاز پارسیان در حالی صورت وضعیت پورتفوی سه‌ماهه خود را با سرمایه یک‌هزار میلیارد ریال اعلام کرد که ذخیره کاهش سرمایه‌گذاری‌ها صفر ریال عنوان شده است. این شرکت عنوان کرده از محل واگذاری سهام ۵ میلیارد ریال سهام گسترش نفت و گاز پارسیان سود یا زیانی شناسایی نکرده است.

در این میان شرکت پتروشیمی داراب با سرمایه یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ (حسابرسی نشده) را اعلام کرد.

پتروشیمی مبین هم با سرمایه ۱۴ هزار و ۲۵۲ میلیارد ریال در اطلاعیه پرداخت سود به سهامداران اعلام کرد: همه سهامدارانی که در تاریخ ۲۷ خردادماه سال ۱۳۹۴ (تاریخ برگزاری مجمع عمومی سالانه) سهامدار شرکت بوده‌اند و تاکنون سود سهام خود را دریافت نکرده‌اند می‌رساند حداکثر تا تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری جهت دریافت سود سهام خود با ارائه کارت ملی به همه شعب بانک تجارت در سراسر کشور مراجعه کنند. «مبین» در ادامه با انتشار صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴ ، ارزش فروش ۶ ماهه ابتدای سال جاری را ۱۸ هزار و ۵۹۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

پتروشیمی جهرم نیز با سرمایه یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (قبل از مرحله بهره برداری) ترازنامه ۳۱ شهریورماه سال ۹۴، «صورت سود و زیان» و «صورت جریان وجوه نقد» دوره مالی منتهی به همین تاریخ را منتشر کرد.

ارسال نظر