کد خبر : 23672

کوتاه از پتروشیمی‌های بورسی / از پورتفوی هلدینگ‌ها تا تولید عملکرد خراسان

پتروتحلیل- پتروشیمی خراسان تولید و فروش ۵ ماهه خود را منتشر کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، امروز پتروشیمی خراسان در گزارش جداگانه‌ای اطلاعات تولید و فروش خود را اعلام کرد. براین اساس میزان تولید سه محصول «اوره»، «آمونیاک» و «ملامین» در مجموع در ۶ ماه ابتدایی سال جاری بدون کسر مصرف؛ ۴۹۷ هزار و ۸۵۷ تن (تولید با کسر مصرف؛ ۲۹۴ هزار و ۱۱۸ تن) و کل تولید شهریورماه نیز بدون کسر مصرف؛ ۸۲ هزار و ۲۳۴ تن (تولید با کسر مصرف؛ ۴۹ هزار و ۶۶۶ تن) بوده است. میزان فروش سه محصول «خراسان» نیز در ۶ ماه ابتدایی سال جاری ۲۷۹ هزار و ۶۷۹ تن به ارزش ۲ هزار و ۶۹۶ میلیارد و ۱۳۲ میلیون ریال به بوده، این در حالی است که در شهریورماه ۳۲ هزار و ۱۳۷ تن انواع محصول به ارزش ۳۱۰ میلیارد و ۱۶۵ میلون ریال محصول به فروش رسیده است.

همچنین امروز در صورت وضعیت پورتفوی یک‌ماه منتهی به ۳۱ شهریورماه شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با سرمایه ثبت شده ۳۰ هزار میلیارد ریال اعلام شد: ذخیره کاهش سرمایه‌گذاری‌ها صفر میلیون ریال و زیان واگذاری از ناحیه سهام واگذار شده توسعه حمل و نقل بین‌المللی پارسیان یک میلیون ریال است. همچنین در صورت وضعیت پورتفوی یک ماه منتهی به ۳۱ مردادماه نیز ذخیره کاهش سرمایه گذاری‌ها صفر میلیون ریال عنوان شده است. در بیان دلایل مغایرت اطلاعات عنوان شده، براساس مجمع عمومی فوق العاده ۳۱ تیرماه شرکت پالایش نفت تبریز، افزایش سرمایه شرکت مزبور از یک‌هزار و ۹۴۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون ریال به ۳ هزار و ۸۸۴ میلیارد و ۲۱۱ میلیون ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به تصویب رسیده و در افزایش سرمایه مزبور تعداد بیش از ۹۸۶ میلیون حق تقدم به شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان تعلق گرفته است. در زمان برگزاری مجمع، میزان مطالبات نفت و گاز پارسیان از پالایش نفت تبریز مبلغ ۶۹۶ میلیارد و ۵۲۴ میلیون ریال بوده است. یعنی مبلغ بیش از ۲۸۹ میلیارد ریال از ارزش اسمی حق تقدم‌های تعلق یافته به صروت نقدی به تبریز پرداخت خواهد شد که براساس استانداردهای حسابداری تا زمان پرداخت، قابلیت شناسایی ندارد. از آنجه که بلافاصله پس از برگزاری مجمع، قیمت بازار هر سهم متناسب با میزان افزایش سرمایه کاهش می‌یابد، باید تعداد کل حق تقدم تعلق یافته (صرف نظر از اینکه مبلغ آن پرداخت شده یا نشده) در پورتفوی نمایش داده شود تا از این طریق ارزش بازار پرتفوی به درستی نشان داده شود. به همین دلیل پس از پرداخت بخش نقدی، بهای تمام شده سرمایه‌گذاری در حق تقدم‌های ناشی از افزایش سرمایه اصلاح خواهد شد.

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) نیز با سرمایه ثبت شده ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۳ ماه منتهی به ۳۱ مردادماه سال ۹۴ (حسابرسی شده) خود ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها را صفر میلیون ریال عنوان کرده، همچنین در صورت ریز معاملات سهام (واگذار شده) سودی از ناحیه واگذاری‌ها شناسایی نشده و میزان کل مبلغ بهای تمام‌شده برابر با میزان کل مبلغ ارزش واگذاری‌ها بوده است.

در پالایش نفت اصفهان نیز امروز درباره ترکیب هیات‌مدیره اطلاعیه جدیدی منتشر شد که براساس آن «شاهرخ خسروانی» به نمانیدگی از شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان چهارمحال بختیاری به عنوان رئیس هیات مدیره و «حمید مرادی» به نمانیدگی از گروه پتروشیمی تابان فردا به عنوان نائب رئیس هیات مدیره انتخاب شد. در این میان «بهمن طاهریان مبارکه» از شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، «مرتضی عزیزی» به نمایندگی از سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و «لطفعلی چاوشی» به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری استان آذربایجان شرقی انتخاب شدند.

پذیره‌نویسی افزایش‌سرمایه پتروشیمی زنجان در حالی منتشر شده که این شرکت قرار است سرمایه‌ی شرکت را از ۵۵۶ میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۷۹۹ هزار ریال به مبلغ یک‌هزار و ۶۶۸ میلیارد و ۹۶۸ میلیون و ۳۹۷ میلیون هزار ریال افزایش دهد.

ارسال نظر