کد خبر : 30135

ادامه نگرانی ها درباره انبوه عرضه نفت در جهان

ادامه نگرانی ها درباره انبوه عرضه نفت در جهان

پتروتحلیل- ادامه نگرانی ها درباره انبوه عرضه نفت در بازارهای جهانی، کندتر شدن رشد تقاضا و رشد ملایم اقتصادی چین سبب کاهش بهای نفت خام در معاملات چهاردهم اکتبر در بازارهای جهانی شد.

پس از اینکه صندوق بین المللی پول برآورد کمتری از رشد اقتصادی جهان را برای سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ارائه داده و بانک جهانی نیز اعلام کرد که افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران می‌تواند قیمت های جهانی نفت را ۱۰ دلار کاهش بدهد، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، اوپک و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی های خود را در خصوص تقاضای نفت تعدیل کرده و رشد کمتری را برای آن در نظر گرفتند، به طوریکه IEA در آخرین گزارش خود آورده که رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۶ معادل ۱/۲۱ میلیون بشکه در روز بوده و بدین ترتیب تقاضای جهانی نفت به ۹۵/۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این برآورد روزانه ۱۵۰ هزار بشکه کمتر از پیش بینی قبلی انجام شده توسط آژانس می باشد. این خبر کاهش قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه را نتیجه داده و اثرات آن بر معاملات روز چهارشنبه بازار نفت خام ادامه یافت.

علاوه بر آن، انتظار می‌رود برای نخستین بار از زمان بحران مالی جهان، رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم به کمتر از ۷ درصد کاهش یابد. همچنین اداره آمار چین گزارش کرد که شاخص قیمت خرده فروشی در این کشور طی ماه سپتامبر تنها ۰/۱ درصد بالاتر رفته و نرخ پایین تورم در این کشور برای رشد اقتصادی آن نگران کننده است. از آنجائی که بارها توسط کارشناسان نفتی اشاره شده، همبستگی بالایی میان رشد اقتصادی چین و قیمت نفت خام وجود دارد، این خبر به پایین آمدن بهای نفت خام انجامیده و به تبع آن قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر طی دادوستد روز ۱۴ اکتبر ۹ سنت (۰/۲ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۴۹/۱۵ دلار به تثبیت رسید.

همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر با ۲ سنت کاهش به هر بشکه ۴۶/۶۴ دلار رسید. یک تحلیل گر نفتی اظهار داشته توازن در بازار نفت در سال ۲۰۱۶ و پس از آن به سه عامل بستگی دارد: (۱) تأثیر کند شدن رشد اقتصادی چین بر تقاضای نفت (۲) بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی (۳) کاهش نرخ بهره برداری از میادین قدیمی نفتی. با این وجود مؤسسه تحقیقاتی BMI اعلام کرده که واردات نفت چین طی پنج سال آینده به طور متوسط با رشد ۳/۲ درصد ادامه می یابد زیرا برای تولید بنزین نیاز به ضریب بهره برداری پالایشی بالاتر داشته و نیز در تلاش برای افزایش ذخیره سازی استراتژیک خود تا سال ۲۰۲۰ است.

البته عامل دیگری که در کاهش قیمت نفت خام در روز گذشته مؤثر بود، کم شدن تقاضای بنزین در آمریکا و پایین آمدن قیمت آن نیز بود زیرا مصرف آن در هفته قبل به ۹ میلیون بشکه در روز رسیده و قیمت آن نیز در بازار نایمکس ۰/۵۷ سنت در هر گالن کاهش نشان داد. با این حال قیمت نفت می توانست کاهش بیشتری داشته باشد اما پیش بینی کاهش تولید نفت آمریکا مانع از آن شد زیرا EIA گزارش کرد که در ماه نوامبر روزانه ۹۳ هزار بشکه از تولید شیل اویل کاسته می شود ولی در ادامه تصریح کرد که عرضه جهانی نفت روند صعودی خود را ادامه می دهد.

ImageHandler.ashx

انجمن نفت آمریکا (API) خبر از افزایش ۹/۳ میلیون بشکه ای موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ اکتبر داد. لازم به ذکر است که به علت تعطیلی روز کریستف کلمب گزارش EIA با یک روز تأخیر منتشر خواهد شد. در این ضمن API به افزایش ۱/۴ میلیون بشکه ای ذخیره سازی نفت در کوشینگ اوکلاهما نیز اشاره کرد. این خبر سبب گردید تا پس از بسته شدن بازار قیمت دو نفت خام برنت و WTI به ترتیب ۴۶ و ۶۶ سنت در هر بشکه کاهش یابد. کارشناسان رویترز اعلام کردند که اوپک در نه ماهه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۵ به طور متوسط ۳۱/۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که دو میلیون بشکه در روز مازاد بر تقاضای نفت بوده و بدین ترتیب در حدود ۵۵۰ میلیون بشکه نفت ذخیره سازی شده است. همچنین IEA گزارش کرده که مجموع ذخیره سازی سوخت کشورهای توسعه یافته در ماه اوت ۲/۹۴ میلیارد بشکه بوده است. سه ارگان IEA، EIA و اوپک مازاد عرضه جهانی نفت در سه ماهه دوم و سوم را به ترتیب ۲/۶۴ و ۱/۶۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرده اند.

منبع:نشریه بازار جهانی نفت

ارسال نظر