کد خبر : 23865

اوپک گزارش داد: کاهش تولید نفت ایران

سازمان کشورهای صادرکنندگان نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش از کاهش ۶ هزار بشکه‌ای نفت ایران در دومین ماه پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

بر گزارش فارس، تولید نفت ایران در ماه سپتامبر (شهریور ماه) با ۶۰۰۰ بشکه در روز کاهش به ۲.۸۵۳ میلیون بشکه در روز رسید که برابر با میزان تولید در ماه جولای (تیر ماه) است. ایران در ماه آگوست (مرداد ماه) ۲.۸۵۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود. تولید نفت ایران در ماه آگوست نسبت به ماه جولای تنها ۴۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته بود که نسبت به افزایش تولید جولای به ژوئن (خرداد ماه) ۲۶ هزار بشکه در روز کمتر بود.

بر این اساس، در ماه بعد از توافق هسته‌ای میزان افزایش تولید نفت ایران به شدت کاهش یافته و ۲ ماه بعد با کاهش تولید مواجه شده است. بر اساس آمارهای اوپک، همچنان که بازارهای جهانی از فزونی عرضه نفت رنج می‌برند، تولید نفت ۱۲ کشور عضو اوپک در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ برابر با شهریور امسال در مرز ۳۱.۶ میلیون بشکه قرار گرفته است. اعضای این سازمان در این ماه ۳۱ میلیون و ۵۷۱ هزار بشکه نفت در روز تولید کردند که نسبت به ماه گذشته ۱۰۹ هزار و ۲۰۰ بشکه افزایش یافته است. کشورهای عضو اوپک در آگوست امسال روزانه ۳۱ میلیون و ۴۶۲ هزار بشکه نفت تولید کرده بودند. تولید نفت عربستان در این ماه نسبت به ماه پیش از آن ۴۸ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز افزایش یافته و به ۱۰.۲۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. عربستان در ماه آگوست ۱۰.۲۷۳ میلیون بشکه نفت تولید کرده بود.

بر اساس گزارش اوپک، از ۱۲ کشور عضو اوپک ۵ کشور الجزایر، اکوادر، ایران، لیبی، عربستان کاهش تولید داشته‌اند که بیشترین کاهش مربوط به عربستان با کاهش ۴۸ هزار بشکه ای در روز بوده است. بیشترین افزایش تولید نیز به کشور عراق باز می گردد که افزایش ۸۰ هزار و ۱۰۰ بشکه‌ای در این ماه داشته است.

تولید نفت ۱۲ کشور عضو اوپک در ماه سپتامبر به این شرح است: الجزایر ۱.۱۱۲ میلیون بشکه در روز ، آنگولا ۱.۷۶۲، اکوادر ۰.۵۴۲، ‌ایران ۲.۸۵۳، عراق ۴.۱۴۳، کویت ۲.۷۲۸، لیبی ۰.۳۷۱، نیجریه ۱.۹۰۰،‌ قطر ۰.۶۶۷، عربستان ۱۰.۲۲۵، امارات ۲.۹۰۲ و ونزوئلا ۲.۳۶۹ میلیون بشکه در روز.

ارسال نظر