کد خبر : 23161

ریزش نفت، صادرات پتروشیمی ها را کاهش داد

پتروتحلیل- میعانات گازی، صنعت، پتروشیمی، فرش و صنایع دستی، کشاورزی و معدن مجموعا کاهش ۱۶ درصدی صادرت را رقم زدند. آمارهای تجاری نشان می‌دهد که صادرات کشور در هر ۶ گروه اقتصادی طی ۵ ماه نخست امسال منفی بوده است.

بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیرنفتی در ۵ ماهه سال جاری ۱۶ درصد کاهش یافته است که این کاهش صادرات، همه بخش های اقتصادی را درگیر کرده است.

گزارش سازمان توسعه تجارت از تجارت خارجی کشور به بررسی صادرات کالا در ۶ گروه شامل میعانات گازی، صنعت، پتروشیمی، فرش و صنایع دستی، کشاورزی و معدن، می‌پردازد. گزارش مربوط به ۵ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که همه این ۶ گروه با کاهش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند. طبق این گزارش، طی ۵ ماه معادل ۱۶ میلیارد و ۹۳۹ میلیون دلار کالا از ایران صادر شده است که از نظر وزنی کاهش ۷ درصدی و از نظر ارزشی کاهش ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.

جزئیات آمار صادرات نشان می‌دهد که بخش میعانات گازی با کاهش ۴۱ درصدی ارزش صادرات مواجه شده است. از نظر وزنی این بخش کاهش صادرات ۵٫۶ درصدی را تجربه کرده که این موضوع نشان از کاهش قیمت میعانات گازی در پی افول قیمت نفت است. صادرات این بخش ۳ میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار بوده است.

بخش صنعت طی ۵ ماه معادل ۵ میلیارد و ۸۷۶ میلیون دلار صادرات داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۸ درصدی از نظر وزنی و افول یک درصدی از نظر ارزش را تجربه کرده است.بخش پتروشیمی در این مدت کاهش ۳ درصدی صادرات را از نظر ارز پشت سر گذاشته در حالی که از نظر وزنی افزایش ۳۵ درصدی را تجربه کرده است. این موضوع نیز نشان‌دهنده کاهش چشمگیر قیمت این کالاها در پی افول قیمت نفت است. مجموع صادرات پتروشیمی طی ۵ ماه، ۵ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار بوده است.

ارسال نظر