کد خبر : 23842

نگاهی به بازار جهانی نفت در نهم اکتبر

oil-demand-is-hitting-a-peak

پتروتحلیل- معامله گران بازارهای جهانی نفت در روز جمعه نهم اکتبر متأثر از مازاد عرضه نفت از یک سو و تضعیف ارزش دلار و تنش در خاورمیانه از سوی دیگر با روند متفاوت قیمت نفت در دو بازار آمریکا و اروپا مواجه شدند، به طوری که بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر طی دادوستد روز نهم اکتبر ۲۰ سنت (۰/۴ درصد) افزایش یافته و به هر بشکه ۴۹/۶۳ دلار بالغ گردید، اما در مقابل قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر ۴۰ سنت (۰/۸ درصد) کاهش یافته و در سطح بشکه ای ۵۲/۶۵ دلار به تثبیت رسید. با این وجود WTI و برنت در هفته گذشته به ترتیب ۹ و ۹/۴ درصد افزایش بها داشتند.

لازم به ذکر است که مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes روز جمعه اعلام کرد که در هفته منتهی به نهم اکتبر ۹ دکل حفاری نفتی دیگر غیرفعال شده و مجموع دکلهای فعال نفتی به ۶۰۵ واحد رسیده است. البته با اینکه این خبر چندی پیش می توانست تأثیر مثبتی بر قیمت نفت بر جای بگذارد، اما از آنجائی که در فصل تعمیرات اساسی پالایشی از تقاضای نفت خام کاسته شده و از طرف دیگر هزینه نهایی تولید نفت همزمان با افزایش کارآیی فنی بهره برداری نفت با کاهش روبرو شده است، لذا این خبر نتوانست به افزایش قیمت نفت کمک چندانی نماید. با این حال کارشناسان بر این باورند که تولید نفت آمریکا که با شتاب بر حجم آن افزوده شد، اکنون زودتر از آنچه که انتظار می رفت روند نزولی را طی خواهد کرد.

اما آنچه که به بالا رفتن قیمت نفت در بازار آمریکا کمک کرد، حملات روسیه به مواضع داعش در سوریه بود که ابعاد جدیدی به تنش های کنونی منطقه خاور میانه افزوده است. برخی تحلیل گران معتقدند که اگرچه حملات هوایی روسیه در سوریه به طور مستقیم عرضه نفت را تهدید نمی کند اما مسکو را در برابر کشورهای نفت خیر خلیج فارس مانند عربستان سعودی که از بسیاری از شورشیان مخالف اسد حمایت می کنند، قرار داده است. آنان حتی هدف از حملات روسیه را افزایش قیمت نفت تلقی می کنند.

عامل دیگری که در افزایش بهای نفت در بازار آمریکا مؤثر بوده و البته در افزایش نه درصدی قیمت نفت در هفته گذشته نیز نقش مهمی داشت، پایین آمدن ارزش دلار آمریکا بود. زیرا گزارش رسمی نشست چندی پیش اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو منتشر شد که در آن ذکر شده بود، فدرال رزرو آمریکا بر این باور است که احتمال افزایش نرخ بهره در ماه های آینده اندک است. بنابراین افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو به احتمال بسیار قوی در سال جاری میلادی صورت نخواهد پذیرفت و کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هیچ شتابی برای افزایش نرخ بهره وجوه فدرال ندارد.

این امر منجر به تضعیف ارزش دلار آمریکا و رشد قیمت سهام در بازارهای جهانی شده و به تبع آن قیمت نفت نیز بالا رفت. البته برخی از معامله گران بخشی از افزایش قیمت WTI را به خاطر تعطیلی روز دوشنبه مصادف با روز کریستف کلمب می دانند و معتقدند که این افزایش ادامه نخواهد یافت به طوری که بانک گلدمن ساکس اظهار داشته که این افزایش کوتاه مدت خواهد بود.

یکی از کارشناسان این بانک افزود؛ افزایش قیمت نفت در ماه اوت نیز به دنبال افت شاخص ها در بازارهای بورس اتفاق افتاد و ما قبلا هم شاهد این بازی بوده ایم. وی مدعی است که ادامه سیاست کنونی بانک مرکزی آمریکا لزوما" به سود قیمت نفت نیست. در واقع عدم افزایش نرخ بهره، تاثیری عکس دارد. وی پیش بینی روند کاهشی قیمت را در مدت طولانی تر کرده است. حتی کارشناسان علت کاهش بهای برنت در روز جمعه را نیز نتیجه افزایش توجیه ناپذیر و غیرمنطقی آن در روزهای قبل از آن می دانند.

روند قیمت نفت خام های شاخص

naft-9

شایان ذکر است که منابع آگاه صنعت نفت عربستان اعلام کردند که تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر با ۶۰ هزار بشکه کاهش نسبت به ماه اوت به ۱۰/۲۲۵ میلیون بشکه در روز رسید اما مصرف داخلی و صادرات نفت این کشور در ماه سپتامبر روزانه ۱۰/۲۶۰ میلیون بشکه بوده که ۷۰ هزار بشکه در روز فراتر از میزان ماه اوت بوده است. به نظر می رسد مابه التفاوت این دو رقم با برداشت از ذخیره سازی های نفت عربستان صورت پذیرفته باشد.

منبع: نشریه بازار جهانی نفت

ارسال نظر