کد خبر : 23115

پیش بینی بازار پلی اتیلن ترفتالات در ماه اکتبر / چینی ها امیدوار نیستند

Polyethylene-terephthalate-PET-water-bottles

پتروتحلیل- در چین قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در هفته گذشته شاهد تغییر چشمگیری نبود زیرا این بازار غالبا بین فشار زیاد فروشندگان بر قیمت ها و تقاضای کم بالانس شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در هفته گذشته برخی از فروشندگان تلاش کردند در پی بالا رفتن نفت خام پیشنهادهای فروش خود را بالا ببرند. با این وجود این رقم های بالا در میان عرضۀ فراوان و نزدیک شدن فصل افت قیمت ها که انتظار می رود تقاضا را کمتر کند با مقاومت خریداران مواجه شد.

طبق گزارشات قیمت های پلی اتیلن ترفتالات در چین به صورت FOB بین ۸۷۰ تا ۹۲۰ دلار در هر تن است. بازۀ بالای محدوده قیمتی در این هفته ثابت بود در حالیکه بازۀ پایینی شاهد ۱۰ دلار کاهش بود.

یک منبع آگاه به نقل از یکی از تولید کنندگان می گوید: «در این هفته ما قیمت های خودمان را برای بازار صادراتی و بازار داخلی ثابت نگه داشتیم. با توجه به تعطیلات هفته پیش تقاضا پایین است در حالیکه قیمت های صنایع بالا دستی در بازار معاملات آتی در حال تغییر هستند. ما احساس می کنیم چون احتمال نمی رود بخاطر رسیدن پاییز (فصل افت قیمت ها) تقاضا تا پایان سال افزایش یابد، قیمت ها در کوتاه مدت کاهش یابند.»

یک منبع آگاه به نقل از تولیدکنندۀ دیگری اضافه کرد: «خریداران به سبب ضعیف شدن اقتصاد چین فراتر از نیازهای فوری خود خرید نمی کنند. در حال حاضر به خاطر تعطیل شدن کارخانه های ما عرضه آنقدر هم زیاد نیست اما کاهش عرضه نیز به افزایش قیمت ها کمک نخواهد کرد زیرا فصل افت قیمت ها فرا رسیده است.» این تولیدکننده پلی اتیلن ترفتالات صادراتی را به صورت فوب ۹۰۰ دلار در هر تن فروخته است.

پلی اتیلن ترفتالات صادراتیِ کره جنوبی به صورت فوب از ۲ هفته گذشته در رقم ۹۳۰ دلار در هر تن ثابت بوده است. یک منبع به نقل از یک تولیدکننده کره ای گفت: «قیمت پیشنهادهای ما در حدود ۸۷۰ تا ۸۸۰ دلار در هر تن است. ما فکر می کنیم که تقاضا در ماه اکتبر که همزمان با تعطیلات در چین نیز است، بدتر شود.» بازار داخلی پلی اتیلن ترفتالات در چین در هفته گذشته نیز شاهد تغییر عمده ای نبود.

احتمال می رود قیمت های پلی اتیلن ترفتلات در کوتاه مدت زیر فشار تقاضا برای کاهش باقی بماند. در بازار مواد خام این هفته قیمت های ترفتالیک اسیدِ خالص در چین به صورت CFR با افزایش ۵ دلاری به ۵۵۵ دلار در هر تن رسید در حالیکه قیمت های مونو اتیلن گلایکول با شرایط فروش یکسان با ۱۵ دلار افزایش به ۷۱۵ دلار در هر تن رسید.

ارسال نظر