کد خبر : 22582

آینده بازار «پت» / تقاضای جهانی پلی استر PET در سال ۲۰۱۵

iStock_000009759326Medium

پتروتحلیل- در تاریخ ۳ سپتامبر کنفرانسی در خصوص آینده بازار «پت» در ترکیه برگزار شد.

به گزارش «پتروتحلیل» و به نقل از پایگاه خبری ChemOrbis در این کنفرانس که در استانبول برگزار شد، مراد Kökoğlu درباره بازارهای جهانی «پت» و تحول ترکیه از طریق سرمایه گذاری داخلی در بسته بندی سخنرانی کرد.

مراد Kökoğlu، مدیرکل شرکت Köksan PET A.Ş سخنان خود را با تحلیل هایی در خصوص قیمت نفت خام فرار(volatile light crude oil) و بازار ارز و همچنین وضعیت بی ثبات سیاسی در ترکیه شکل گرفته آغاز کرد.

Kökoğlu اظهار کرد: انتظار می رود تقاضای جهانی پلی استر PET در سال ۲۰۱۵ در حدود ۸۰ میلیون تن باشد، در حالی که تقاضای رزین PET به ۲۳٫۲ میلیون تن خواهد رسید که ۵٫۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

در همین حال از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ عرضه و تقاضای «پت» در مسیر تعادل قرار داشته و گاهی نیز به سمت عرضه متمایل بوده است، همچنین تقاضای پلی استیر «پت» در بازارهای جهانی به ۸۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ رسیده است، در حالی که ظرفیت فعلی «پت» بالاتر از این رقم است. البته تقاضا در منطقه آسیا و اقیانوسیه نسبت به بازارهای دیگر بیشتر بوده است؛ چرا که بازارهای دیگر عمدتا صادرکننده «پت» بوده اند. با این حال احتمالا شرق خاورمیانه نیز در سال ۲۰۱۷ به صادرکننده تبدیل شود.

Kökoğluدر ادامه افزود: ترکیه دارای سه تولیدکننده عمده PET با ظرفیت تولید ۳۷۰ هزارتن در سال است. همچنین یک تولیدکننده عمده نیز در منطقه آزاد با ظرفیت ۲۲۰ هزارتن در سال وجود دارد که سبب می شود تولید کلی PET در ترکیه حدودا به ۶۰۰ هزار تن در سال برسد، این در حالی است که انتظار می رود مصرف «پت» در کل و در سال ۲۰۱۵ حدودا ۴۰۰ هزارتن باشد و از این رو تولید اضافه پت در این سال ۲۰۰ هزارتن در ترکیه خواهد بود که احتمالا صادر می شود.

وی با اشاره به مراکز مصرف «پت» در بخش های محصولات غذایی و آشامیدنی گفت: از رزین PET در تهیه بسته بندی لوازم آرایش و بطری ها در بیشتر مناطق دیگر استفاده می شود.

وی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان اسیدترفتالیک در چین و هند به دنبال یافتن بازارهای جدید هستند، از سوی دیگر تخمین زده می شود که قیمت MEG در فاصله سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ با افت روبه رو شده و ۱۸ درصد کاهش یابد، دلیل آن عرضه بیش از حد و سرمایه گذاری بر پارازایلین PX عنوان شده است.

ارسال نظر