کد خبر : 22688

بیم و تردید پتروشیمی ها / اعتراضی خاموش به قیمت اتیلن

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

پتروتحلیل- انتظار می رفت معاملات پلیمرها روز سه شنبه هفته جاری با استقبال بیشتری با توجه به قرار داشتن در هفته اول تعیین قیمت های پایه روبه رو شود، اما حجم معاملات تنها ۷ هزارتن نسبت به هفته گذشته افزایش یافت که نشان می دهد هنوز معامله گران نسبت به آینده بازار دچار بیم و تردید هستند.

به گزارش «پتروتحلیل» در این روز عرضه ۵ هزارتن و تقاضا نیز ۶ هزارتن نسبت به هفته گذشته افزایش یافته بود، از سوی دیگر فروش خارج از بورس برخی از شرکت های پتروشیمی ۴ درصد زیر قیمت بورس، سبب شده تا استقبال از برخی محصولات مانند پلی پروپیلن ها به شدت کاهش یابد.

بدترین روزهای پلی پروپیلن سازها

از این رو، سه شنبه هفته جاری یکی از بدترین روزهای پلی پروپیلن سازها بود، به طوری که کمترین حجم فروش ابتدا مربوط به پلی پروپیلن های شیمیایی و سپس نساجی ها بود.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: هنوز قیمت پلی پروپیلن ها با نرخ های جهانی فاصله دارد و خریداران با هوشمندی سعی می کنند محصولاتی را در اولویت خرید قرار دهند که قیمت هایی همسو با نرخ های جهانی دارند و همچنین به کف قیمتی خود نزدیک شده اند، اما این اتفاق برای پلی پروپیلن ها هنوز رخ نداده است، از سوی دیگر رکود نیز به کاهش حجم معاملات پلی پروپیلن ها نیز دامن زده است.

امیرکبیر از شازند سبقت گرفت

با این حال روز سه شنبه هفته جاری پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ شازند ۱۱۹ تومان ارزان تر از قیمت رسمی عرضه شد و به گفته معامله گران این موضوع نشان از بالا بودن قیمت پایه این کالا دارد، با وجود کاهش ۱۱۹ تومانی قیمت پایه این کالا، اما استقبال از ۲۰۹ امیرکبیر که قیمت خود را تغییر نداده بود، بیش از شازند بود، به طوری که ۲۰۹ امیرکبیر با رقابت معامله گران روبه رو شد، خریداران از ۳ تا ۵۰ تومان برای خرید این کالا رقابت کردند.

در همین حال محصولات پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ جم و HI500 بندرامام با توجه به تناژهای بالای عرضه، با استقبال اندکی روبه رو هستند؛ چرا که حجم بالای عرضه عمدتا به واسطه ها میدان عرض اندام را نمی دهد.

خرید اتان و اتیلن با قیمت هایی بالاتر از نرخ جهانی

البته در این روز حجم خرید پی وی سی ها، هزارتن افزایش را نشان داد، با توجه به عرضه های اندک مجتمع های تولیدکننده پی وی سی، پیش بینی می شد که برخی از گریدهای عرضه شده با رقابت از سوی معامله گران روبه رو شوند.

گر چه گفته می شود برخی از مجتمع های تولیدکننده مانند غدیر و اروند ۱۷ تا ۱۸ هزارتن پی وی سی در انبار ذخیره دارند، اما با توجه به روند نزولی قیمت این کالا که در ماههای اخیر پی گرفته شده است و همچنین خرید هر کیلو اتیلن با قیمت ۲ هزار و ۹۵۰ تومان در حالی که قیمت اتیلن در حال حاضر در بازارهای جهانی ۷۸۰ دلار در هر تن و در منطقه جنوب شرق آسیا است سبب شده تا عرضه کننده های پی وی سی با کاهش حجم عرضه های خود در پی فروش با قیمت های بالاتر باشند. اکثر کارشناسان بازار معتقدند؛ فروش اتیلن و اتان با قیمت هایی بالاتر از نرخ جهانی اجحاف در حق تولیدکنندگان داخلی است.

به گزارش «پتروتحلیل» این در حالی است که قیمت اتان نیز در بازارهای جهانی ۱۷۰ دلار در هر تن است، حال آنکه پتروشیمی های داخلی با نرخ ۲۴۰ دلار در هر تن اتان دریافت می کنند و هنوز این نرخ با قیمت جهانی فاصله بسیاری دارد.

به این ترتیب عرضه های اندک پی وی سی در هفته جاری و روز سه شنبه هم سبب شد تا معامله گران برای پی وی سی بندرامام از ۲۷ تا ۸۰ تومان رقابت کنند، عرضه ۵۰۰ تنی پتروشیمی غدیر هم از ۳۷ تا ۱۵۰ تومان رقابت را در پی داشت، از این رو در بازار داخل قیمت پی وی سی که پس از کاهش قیمت پایه این کالا از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی افت اندکی داشت و اکثر معامله گران پیش بینی می کردند افت آن در روزهای آتی پی گرفته شود،تغییری نکرد و تنها پی وی سی گرید ۶۵ جامبوی اروند با افت دوباره به مرز ۲ هزار و ۵۲۰ تومان در هر کیلو رسید.

برخی از معامله گران می گویند: پتروشیمی های عرضه کننده پی وی سی در اعتراض به خرید اتیلن با قیمت هایی بالاتر از نرخ جهانی حاضر به افزایش عرضه های خود نیستند و در انتظار افزایش قیمت پی وی سی باقی مانده اند. برخی از کارشناسان این صنعت معتقدند؛ قیمت پی وی سی در ماه اکتبر روندی صعوی پیدا خواهد کرد، این در حالی است که گفته می شود LG که تولیدکننده بزرگ پی وی سی است در ماه اکتبر به مدت یک ماه وارد فاز تعمیرات خواهد شد.

حفظ قیمت «پت» ها توسط خریداران قبلی

البته در هفته جاری «پت» ها با استقبال نسبتا خوبی از سوی معامله گران روبه رو شدند، قیمت مناسب این کالا از دلایل خرید آنها عنوان می شود. با این حال نکته ای که در خصوص گریدهای ۷۸۱ و ۸۲۱ از سوی معامله گران عنوان می شود، حفظ قیمت این کالا از سوی خریداران قبلی است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در همین حال پلی اتیلن های سبک فیلم ۰۲۰ و ۰۰۷۵ بندرامام هم با رقابت در هفته جاری روبه رو شدند، حجم کم عرضه ها از دلایل رقابت معامله گران عنوان می شود.

از سوی دیگر حجم خرید اکستروژن های شازند و امیرکبیر رقم قابل توجهی بود، به طوری که عرضه یک هزار و ۲۰۰ تنی اکستروژن شازند دوبرابر تقاضا داشت و با رقابت از سوی معامله گران خریداری شد، البته ایکس تری امیرکبیر وارد سیستم مچینگ شد و عرضه ۵۰۰ تنی CRP100 جم نیز دو برابر تقاضا داشت و با رقابت از سوی کارگزاران روبه رو شد.

ارسال نظر