کد خبر : 22277

۸ فرضیه پالایش نفت بندرعباس

palayeshgah3

پتروتحلیل- شاخص کل بورس امروز ۱۶ واحد صعود کرد و به رقم ۶۴،۴۶۷ واحد رسید. فارس با ۲۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشت. به این ترتیب ارزش معاملات در این بازار به رقم ۴۹۵٫۵ میلیارد تومان رسید که مبین با ۲۰٫۹ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار فرابورس هم شاخص ایفکس ۳٫۵ واحد نزول کرد و به رقم ۷۳۴ واحد رسید. مارون بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشت، به این ترتیب ارزش معاملات در این بازار به رقم ۸۱٫۷ میلیارد تومان رسید.

در همین حال در گروه نفت و پالایش؛ شبهرن و شنفت صف فروش های گروه بودند. شتران امروز هم روز خوبی داشت و تا محدوده ۳ درصد مثبت نیز پیش رفت. همچنین ۲ میلیون سهم شپنا امروز معامله شد که حدود ۳۹ درصد آن توسط یک حقوقی خریداری شد. شبریز هم دیگر نماد مثبت این گروه بود.

از سوی دیگر پالایشگاه بندرعباس با در نظر گرفتن ۸ فرضیه سود هرسهم سال جاری را با ۵ درصد افزایش نسبت به اولین پیش بینی خود ۲۲ تومان اعلام کرد؛ این در حالی است که شرکت برای سال گذشته ۵۰ تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده بود:

۱٫ کاهش نرخ نفت خام، میعانات گازی، و فرآورده‌های نفتی، به دلیل کاهش نرخ بین‌المللی بوده است.

۲٫ با توجه به روند افزایشی نرخ تسعیر بانک مرکزی در ماه‌های گذشته، نرخ ارز برای دوره‌ی پیش‌بینی۳۰ هزار ریال و برای کل دوره، میانگین وزنی ۲۹ هزار و ۵۲۵ ریال در نظر گرفته شده است.

۳٫ نرخ خرید نفت خام و میعانات گازی در دوره‌ پیش‌بینی، بر اساس میانگین موزون ماه‌های فروردین لغایت خردادماه اعلام شده طی صورت‌حساب‌های قطعی شرکت ملی پالایش و پخش، ۵۴٫۹۴ دلار به ازاء هر بشکه برای نفت خام سنگین، و ۵۶٫۷۵ دلار به ازاء هر بشکه برای میعانات گازی در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است در سال ۹۴ بر اساس برنامه‌‌ی پیش‌بینی شده، ۹۲٫۵ درصد از خوراک پالایشگاه، نفت خام سنگین خواهد بود.

۴٫ با فرض "پوشش کامل" هزینه حمل نفت خام و میعانات گازی در پیوست‌های بودجه سال ۹۴ کل کشور، "هزینه حمل" و "بازیافت هزینه حمل" برابر فرض شده‌اند و کل هزینه‌های حمل به ۳۴۶ میلیارد و ۹۹۱ میلیون تومان بازیافت می‌گردد.

۵٫ معادل ۳۸ درصد از هزینه‌های عمومی،اداری و تشکیلاتی، کارمزد صادرات (معادل ۲ درصد فروش‌های صادراتی، ارزی، و بنکرینگ) است.

۶٫ بر اساس اطلاعات ارسالی شرکت، هیات مدیره تصمیم دارد ۵۵ درصد سود خالص را جهت تقسیم بین صاحبان سهام به مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی ۹۴ پیشنهاد کند.

۷٫ بر اساس تبصره دو ماده ۵ آیین نامه‌ی اجرایی بندهای الف و ی قانون بودجه سال ۹۳ کل کشور، موضوع تصویب‌نامه شماره‌ ۱۲۸۹۲۸/ت۵۱۱۵۴ه مورخ ۲۹ دی ۹۳ هیات وزیران، با توجه به تصویب ۳۰ درصد از سود سال ۹۳ به عنوان اندوخته‌ سرمایه‌ای و پیگیری طرح افزایش تولید بنزین به منظور ارتقاء شاخصه‌های اصلی کیفیت، شاخص کیفیت در محاسبات لحاظ نشده است.

۸٫ کلیه محاسبات بر اساس نرخ‌های اعلامی از شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش انجام شده و احتمال تغییر نرخ‌های اعلامی و در نتیجه تغییر گزارش نهایی وجود دارد.

با این حال در در گروه محصولات شیمیایی پس از چند روز متعادل، نمادها اکثرا با معاملات منفی به کار خود پایان دادند، به طوری که نمادهای شیراز ، شدوص، شفن با صف فروش بسته شدند.

ارسال نظر