کد خبر : 20941

نگاه ها به پتروشیمی «جم»

kala1

پتروتحلیل- حجم معاملات محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت ۲۰ هزارتن نسبت به هفته ماقبل آن رشد داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، برخی از کارشناسان بازار معتقدند نباید حجم معاملات در هفته ای که گذشت را با هفته ماقبل آن مقایسه کرد؛ چرا قرار گرفتن در اول ماه و شارژ سهمیه های خرید و همچنین عدم تغییر قیمت های پایه تا ۱۹ مردادماه از دلایلی بوده که حجم معاملات را افزایش داده است.

با این حال در هفته ای که گذشت پتروشیمی جم به دلیل عرضه های اندک با استقبال معامله گران روبه رو بود، به طوری که یک هزا رو ۹۲۰ تن عرضه این پتروشیمی با استقبال از سوی خریداران مواجه شد و با رقابت از سوی معامله گران خریداری شد.

همچنین در مدت یاد شده، ۳ هزارتن پی وی سی، ۳ هزارتن پلی اتیلن سنگین فیلم و ۲ هزارتن پلی اتیلن سنگین تزریقی مورد معامله قرار گرفت، به طوری که HI500 به میزان ۱۵۱۰ تن و گرید ۰۰۳۵ بادی هم با حجم ۱۰۰۰ تن فروخته شد. پلی اتیلن سبک فیلم هم به میزان ۳ هزار و ۶۰۰ تن مورد معامله قرار گرفت.

علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه دراین باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: قرار داشتن در هفته اول ماه مردادماه از دلایلی بود که حجم معاملات نسبت به هفته گذشته رشد داشت، از سوی دیگر برخی از محصولات پلیمری در بازار داخل به دلیل کاهش خریدها طی هفته های اخیر با کمبود مواجه هستند، از این رو برخی از بازاریان ترجیح دادند اقدام به خرید محصولات کنند. این در حالی است که به نظر می رسد پس از کاهش قیمت های پایه طی هفته های اخیر، مقاومت در برابر کاهش نرخ ها بیشتر شده است و برخی از معامله گران احتمال می دهند که افت قیمت های پایه متوقف شده باشد.

البته در هفته ای که گذشت پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر به دلیل کاهش نرخ ۳ درصدی با رقابت ۴۰ تا ۵۰ تومانی معامله گران روبه رو شد، در همین حال همچنان آف گریدها مورد استقبال معامله گران بودند، همچنین پتروشیمی جم نیز با توجه به عرضه های اندک موردتوجه بازاریان بود، به طوری که نگاه خریداران بیش از همیشه به محصولات عرضه شده از سوی پتروشیمی جم دوخته شده بود.

به طوری که پلی اتیلن سنگین بادی BL3 جم عرضه نشد و عرضه ۱۱۰ تنی پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ هم با ۶ هزارتن تقاضا روبه رو شد. همچنین پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N جم نیز با رقابت روبه رو شد. برخی از معامله گران می گویند: خریداران احتمال می دهند گرید PE100 جم با توقف تولید روبه رو باشد. البته BL3 کرمانشاه با وجود عدم عرضه BL3 جم استقبال اندکی داشت، به طوری که ۱۹۲ تن از عرضه ۶۰۰ تنی آن توسط معامله گران با نرخ پایه خریداری شد. این در حالی است که BL3 جم در بازار داخل تا آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته به مرز ۵ هزار و ۲۸۰ تومان رسید.

در همین حال پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ بندرامام هم در هفته ای که گذشت با رقابت معامله گران روبه رو شد، تعمیرات خط تولید این کالا یکی از دلایلی بود که معامله گران برای خرید آن رقابت کردند.

با این حال مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه معتقد است؛ کاهش قیمت های پایه در حد انتظار بازاریان نبود، چنانچه برخی از خریداران احتمال می دادند قیمت های پایه تا ۵ درصد کاهش یابد، البته با توجه به شرایط نامطلوب فعلی بازار پتروشیمی به نظر می رسد خریدهای اعتباری و کاهش نرخ بهره بتواند به رونق این بازار کمک کند.

این در حالی است که همچنان به گفته کارشناسان بازار برخی از محصولات پلیمری مانند پلی پروپیلن ها هنوز برای افت قیمت جا دارند و همچنان با قیمت جهانی آنها فاصله وجود دارد، پلی اتیلن های سبک خطی، سبک فیلم و پلی اتیلن های سنگین فیلم، بادی و استایرن ها به نظر می رسد همچنان برای افت جا دارند.

به این ترتیب حجم معامله پلی اتیلن های سبک خطی در هفته گذشته ۲۶۰۰ تن بود، محصولات پتروشیمی لاله معامله شد، «پت» های بطری ۵ هزارتن و «پت» های نساجی نیز به میزان ۳ هزارتن به فروش رفت. پلی استایرن ها به میزان ۶۶۰ تن و پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی با توجه به فاصله قیمتی آنها از بازارهای جهانی با حجم بالایی خرید نشدند.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم معتقد است؛ داده های بازار نشان می دهد که قیمت های پایه بیش از اینها کاهش پیدا نمی کند، این در حالی است که در هفته ای که گذشت حجم معاملات ۲/۵برابر بیشتر از هفته گذشته شده بود.

ارسال نظر