کد خبر : 29549

رکوردار نوسان «پایپ»؟

kala1

پتروتحلیل- بازار محصولات پتروشیمی در ایران ثبات ندارد، به طوری که برخی از مجتمع های پتروشیمی با نوسان های عرضه، سبب تغییرات فراوانی در بازار می شوند.

به گزارش «پتروتحلیل»، یک مقام آگاه با بیان این مطلب گفت: برخی از شرکت های بزرگ مانند «سینوکم» در چین به ثبات بازار محصولات پتروشیمی کمک می کند، به طوری که با قراردادهای بلندمدت، از تغییر شدید قیمتی جلوگیری می کند. این شرکت تغییرات روزانه بازار را نادیده گرفته و هنگامی قیمت های خود را تغییر می دهد که در بازارهای جهانی با ۵ درصد افت و یا افزایش روبه رو باشیم.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: «سینوکم» چین با عرضه های مداوم و بدون نوسان، تلورانس قابل پذیرش و همچنین تخفیف به مشتریان ثابت، در بازار محصولات پتروشیمی ثبات ایجاد می کند، اما متاسفانه در بازار داخلی ما این ثبات وجود ندارد و همواره با نوسان عرضه و تغییرات قیمتی شرکت های پتروشیمی مواجه هستیم.

این مقام آگاه با اشاره به اینکه بازار محصولات پتروشیمی شدیدا انحصاری است، تاکید می کند: همواره بازارهای انحصاری نیازمند کنترل ابزار مدیریتی است، گر چه در سیستم دولتی اصل مداخله در شرکت های پتروشیمی را قبول ندارند، اما مدیران مجبور به دخالت هستند، مثلا در بحث خوراک همواره شرکت ها مجبور به دادن خوراک به مجتمع های دیگر می شوند.

به گفته وی وجود شرکتی مانند «سینوکم» در ایران نیازمند بلوغ و رفع انحصار بازار محصولات پتروشیمی دارد، اما وجود این شرکت ها سبب می شود تا بازار محصولات پتروشیمی با آرامش و ثبات روبه رو باشد. مثلا باراز گرید «پایپ» در ماههای گذشته با کمبود عرضه به دلیل خواب الفین امیرکبیر روبه رو بود، اما پتروشیمی دیگر هم با رفتارهای نوسانی، سبب شدند تا بازار با ثبات و آرامش روبه رو نشود. این در حالی است که تا پیش از مشکلات الفین امیرکبیر، تولید و عرضه پایپ در این مجتمع کمترین نوسان را داشته است، به طوری که همواره هر هفته ۲ هزارتن گرید «پایپ» توسط این شرکت عرضه شده است، اما با کاهش عرضه های امیرکبیر، و ورود پتروشیمی های دیگر به این بازار نشان می دهد که بیشترین نوسان را پتروشیمی جم در تولید و عرضه داشته، به طوری که نمی توان عرضه دقیقی در هر هفته برای آن اعلام کرد.

این مقام آگاه می گوید: تولید و عرضه گرید «پایپ» در این مدت کمترین نوسان را در پتروشیمی شازند تجربه کرده است، به طوری که ۸۰۰ تن در هفته توسط این پتروشیمی عرضه شده است.

در همین حال مثلا در تولید و عرضه پلی اتیلن سنگین بادی، کمترین نوسان را پتروشیمی بندرامام در بازار ایجاد کرده است، پتروشیمی شازند هم هم متعادل بوده، اما پتروشیمی جم بیشترین نوسان را در تولید و عرضه «بادی» داشته است.

ارسال نظر