کد خبر : 18677

«الفین» امیرکبیر؛ قربانی قیمت گاز

olfin

پتروتحلیل- الفین پتروشیمی امیرکبیر، اولین خط الفینی بود که ساخته و راه اندازی شد.

یک مقام آگاه دراین باره به «پتروتحلیل» گفت: با توجه به اینکه کوره های الفین امیرکبیر، اولین تجربه در ساخت و راه اندازی خط الفین بود، خواه ناخواه مشکلاتی داشت و یکی از آنها کمپرسور خط بود.

وی همچنین به واحد کانتینیوی الفین امیرکبیر اشاره می کند و می گوید: مداومت واحد کانتینیو بسیار مهم و ضرروی است؛ چرا که ظرفیت آن نباید پایین بیاید، اگر ظرفیت به زیر حداقل برسد، خط الفین متوقف خواهد شد. اما مشکل کوره های الفین پتروشیمی امیرکبیر زمانی آغاز شد که این مجتمع و شرکت گاز دچار اختلاف بر سر قیمت گاز شدند، از سوی دیگر آن زمان زمستان هم بود و شرکت گاز برای تامین گاز شرکت ها دچار مشکل شده بود، از این رو گاز پتروشیمی امیرکبیر را قطع کرد و یک دفعه کوره های الفین سرد شدند، این در حالی است که همواره دما در این کوره ها ۷۰۰ درجه است، اما با قطع ناگهانی دما به یک باره دما در این کوره ها به ۲۰۰ درجه رسید و لوله های کوره الفین «تاب» برداشت، از سوی دیگر مشابه همین اتفاق برای کمپرسور خط الفین هم رخ داد و به این ترتیب پتروشیمی امیرکبیر با مشکل بزرگی روبه رو شد که هنوز هم ادامه دارد.

در حال حاضر هم در خوشبینانه ترین حالت، حداقل زمان برای بازگشت خط الفین تا یک ماه دیگر خواهد بود، با این حال اتیلن مورد نیاز امیرکبیر در حال حاضر از پتروشیمی مارون و خط اتیلن غرب در حال تهیه است، از سوی دیگر با توقف خط الفین امیرکبیر، خوراک به نویدزرشیمی هم نمی رسد که این پتروشیمی هم در حال حاضر خوراک مصرفی خود را از پالایشگاه شازند تهیه می کند.

این در حالی است که برای تهیه خوراک مجتمع ها، خلاء قانونی وجود دارد؛ چرا که تکلیف خوراک مجتمع های پتروشیمی در قانون مشخص نشده و اگر روزی مجتمع پتروشیمی ای حاضر نباشد خوراک مجتمع دیگر را بدهد، قانونی در این خصوص وجود ندارد. در حال حاضر هم مجتمع های پتروشیمی با هدایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و البته با ورود این شرکت اقدام به تامین خوراک پتروشیمی های دیگر می کنند.

ارسال نظر