کد خبر : 14811

پایان خوش امیرکبیر با ۲۶ هزارتن تقاضا

petroshim6

پتروتحلیل- بازار پتروشیمی به استقبال نوروز رفت.

به گزارش پتروتحلیل، امروز اکثر معامله گران بازار پتروشیمی از اعلام قیمت محصولات خودداری کرده و حجم مبادلات را اندک توصیف کردند.

در بورس کالا نیز امروز برای معامله گران محصولات پتروشیمی با توجه به اینکه بیشتر آنها علاقمند هستند تا تسویه قراردادهایشان پیش از تعطیلات انجام شود، روز آخر است.

در این روز اسید سولفوریک پتروشیمی رازی که با حجم ۳۰۰ تن عرضه شده بود، ۷۴۰ تن تقاضا داشت. این کالا با قیمت پایه ۲۶۰ تومان عرضه و نهایتا با نرخ ۳۹۳ تومان خریداری شد، بیشترین قیمت این کالا ۳۹۵ تومان رقم خورد. پلی وینیل کلراید OFF - S65 درجه ۲ پتروشیمی بندرامام نیز ۴۰ تن عرضه و ۶۰ تن تقاضا داشت و با قیمت پایانی ۲ هزار و ۲۰۲ تومان معامله شد. پلی وینیل کلراید S57 پتروشیمی غدیر که سلف بود، ۱۷۹۰ تن عرضه شد و با تقاضای ۲ هزار و ۲۰۰ تنی مواجه شد، این کالا با قیمت پایانی ۳ هزار و ۳۰ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3پتروشیمی امیرکبیر هم ۵ هزار تن عرضه شد، اما تقاضایی معادل ۲۶هزار و ۳۵۰ تن را ثبت کرد که بیشترین تقاضا در روزهای پایانی سال و در رینگ پتروشیمی است، این کالا با قیمت پایه ۳ هزار و ۹۶۸ تومان عرضه شد و با قیمت ۴ هزار و ۳۶۴ تومان معامله شد. پلی اتیلن سنگین تزریقی OFF - 52505UV درجه ۱ پتروشیمی جم نیز ۲۲۰ تن عرضه و ۸۱۴ تن تقاضا داشت و با قیمت پایانی ۳ هزار و ۵۸۸ تومان در رقابت خریداری شد. بیشترین قیمت برای این کالا ۳ هزار و ۶۷۹ تومان بود. همچنین پلی اتیلن سنگین بادی OFF - BL3 درجه ۱ پتروشیمی جم هم ۳۹۶ تن عرضه و ۷۴۸ تن تقاضا داشت و با قیمت ۳ هزار و ۳۶۲ تومان در رقابت خریداری شد.

به عقیده فعالان بازار، توجه به بازار پی وی سی در هفته های گذشته افزایش یافته است؛ چرا که نرخ بازار جهانی این کالا در حال افزایش است، از سوی دیگر گفته می شود صادرات پی وی سی در حال حاضر به کشورهای دیگر برای صادرکنندگان به صرفه است. در همین حال فعالان این حوزه احتمال می دهند در سال جدید رشد قیمت پی وی سی ادامه یافته و معاملات این کالا روندی مثبت داشته باشد.

اما به عقیده معامله گران خرید محصولات آف گرید نیز در روزهای پایانی سال نشان از به صرفه بودن این محصولات دارد؛ چرا که بیشتر این کالاها دارای کیفیت مطلوبی هستند و از این رو قابلیت استفاده به جای محصولات ON گرید را دارند، از این رو اکثر معامله گران تمایل زیادی برای خرید محصولات آف گرید دارند. از سوی دیگر امروز محصولاتی مانند اسیدسولفوریک که با حجم کم عرضه روبه رو بودند نیز رشد تقاضا را شاهد بودند. با این حال برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی انتظار تحولات چشمگیر را در سال ۹۴ و در این حوزه ندارند و می گویند: اگر توافق در مذاکرات نهایی شود، در نتیجه باید انتظار افت قیمت دلار را داشته باشیم و به نظر نمی رسد که بازار محصولات پتروشیمی با افزایش قیمت روبه رو شود، این در حالی است که قیمت نفت نیز به عقیده این گروه با رشد روبه رو نخواهد شد.

ارسال نظر