کد خبر : 14981

رقابت " ایکس تری " بازها در بورس کالا

لوله-پلی-اتیلن-4

پتروتحلیل- معاملات رینگ پتروشیمی امروز در حالی برگزار شد که همچنان معامله گران زیادی تمایل به خرید پلی اتیلن سنگین EX3 دارند، به طوری که عرضه ۱۵۰۰ تنی این کالا با ۳۶ هزارتن تقاضا از سوی خریداران مواجه شد.

به گزارش "پتروتحلیل" هفته گذشته هم عرضه این کالا با تقاضای بالایی از سوی معامله گران روبه رو شده بود. گر چه امروز تقاضای محصولات پتروشیمی متاثر از خبرهای توافقات هسته ای بیشتر از اسفندماه بود، اما به عقیده کارشناسان این بازار باید شاهد تاثیر توافقات بر بازار ارز باشیم و سپس تاثیر آن را بر بازارپتروشیمی مشاهده کنیم.

این در حالی است که امروز به غیر از پلی اتیلن سنگین EX3 پتروشیمی شازند که بیشترین تقاضا را داشت، محصولات آف گرید درجه ۱ و ۲ نیز خریداران زیادی را به خود اختصاص داد. اما محصولات دیگر با قیمت پایه معامله شدند و خریداران رغبتی برای رقابت نداشتند.

به گفته شوکتی، مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان، قیمت مناسب محصولات آف گرید و استفاده از آنها به عنوان ON گرید از دلایل توجه معامله گران به این کالاهاست.

در همین حال پلی اتیلن سنگین EX3 از پیش از سال ۹۴ مورد توجه خریداران قرار داشت، گفته می شود کمبود این کالا در بازار داخل و اختلاف قیمت آن در بورس کالا و بازار داخل نیز از دلایل ثبت تقاضای بالا برای این کالاست.

از سوی دیگر پتروشیمی امیرکبیر نیز بعد از نوروز تاکنون پلی اتیلن سنگین EX3 را عرضه نکرده و فردا اولین عرضه این مجتمع در سال جدید خواهد بود، معامله گران پیش بینی می کنند در معاملات فردا نیز تقاضای بالایی برای خرید این کالا ثبت شود.

برخی از کارشناسان بازار کاهش عرضه های پتروشیمی امیرکبیر را در ثبت تقاضای بالا برای Ex3 دخیل می دانند، از سوی دیگر پتروشیمی جم نیز محصول مشابه خود با Ex3 یعنی CRP 100(لوله های پلی اتیلن) به مدت طولانی در بورس کالا عرضه نکرده است و از این رو بازار این کالا با کمبود مواجه شده است.

البته در فصل مصرف لوله های پلی اتیلنی نیز قرار داریم، اما به گفته بسیاری از معامله گران می توان با افزایش عرضه ها از ثبت تقاضای بالا برای این کالا جلوگیری کرد.

با این حال بیشتر معامله گران بورس کالا در حال حاضر در انتظار تاثیر توافقات هسته ای بر بازار دلار هستند و معتقدند بازار محصولات پتروشیمی وابستگی بسیاری به بازار ارز دارد و به اندازه بورس اوراق بهادار از توافقات هسته ای تاثیر نپذیرفته است، اما با این حال برخی از معامله گران و فعالان این حوزه احتمال می دهند قیمت دلار با توافقات انجام شده کاهش یافته و حتی در مقطعی از زمان تک نرخی شود، آنگاه صنعت پتروشیمی نیز با رونق بیشتری به کار خود ادامه خواهد داد و تمایل برای خرید نیز افزایش می یابد.

ارسال نظر