کد خبر : 16972

«مبینی» های معترض در دفتر وزیر

boorsoragh5

پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار هفته گذشته نیز همچنان شاهد جو منفی و عقب نشینی شاخص کل بود. در هفته گذشته معامله گران در چهار روز فعالیت خود شاهد معامله تنها ۴۷۵ میلیارد تومان سهام در بورس تهران بودند که نزدیک به ۳۸درصد کمتر از هفته ماقبل آن بود هر چند یک روز تعطیلی ابتدای هفته نقشی در کاهش این آمار داشت اما به نظر می رسد نقدینگی فعالان بازار به کمترین سطوح ماههای اخیر رسیده باشد. نبود نقدینگی درمیان فعالان حقوقی و عمده بازار، فروشهای گسترده معامله گران حقوقی و همچنین جذابیت سود بانکی موجب شده است تانقدینگی به سوی تالار حافظ گرایش پیدا نکند. دربازار سهام هفته گذشته در کنار جو ضعیف بازار معاملات پتروشیمی مبین و حواشی آن نیز در کاهش انگیزه معامله گران تاثیر مهمی داشت. حواشی که حتی به دفتر وزیر اقتصاد نیز کشیده شد تا عرضه اولیه ای که می توانست به بهبود بازار کمک کند با خرابی سیستم معاملات و برخی مسایل حاشیه ای دیگر به مشکلی مضاعف برای بازار تبدیل شود.

در هفته گذشته شرایط مبین موجب شد تا به لیست بلند بالای کمبود ها و مشکلات تهران،بی ثباتی قوانین و مشکلات بحرانی سیستم نرم افزاری بورس تهران اضافه شود.اکثر کارشناسان بازار با توجه شرایط هفته گذشته بازار خواستار توجه جدی مسوولان به مشکلات بازار هستند.

دامنه نوسان ۴درصدی، حجم مبنا، عدم تقارن اطلاعاتی,بسته بودن فضای کسب و کار در بورس و عدم صدور مجوزهای فعالیت در بخشهای مختلف بازار از جمله کارگزاریها، نامشخص بودن سیاست بازار در قبال عرضه های اولیه و مشکلات نرم افزاری قدیمی بازار از جمله مشکلات معامله گران آنلاین و کمبود ابزارهای کاهش ریسک در بازار عمده ترین مشکلات بازار سرمایه در مقطع کنونی هستند که توجه به رفع آنها می تواند به شرایط بازار بهبود نسبی ببخشد.

ارسال نظر