کد خبر : 16687

«مبین» پرحاشیه ترین نماد بورسی

boorsoragh1

پتروتحلیل- در طی معاملات روز جاری در بورس تهران شاخص کل باز هم به مانند روزهای قبل روزی سراسر منفی را سپری کرد و با افت ۶۷۲ واحدی به عدد ۶۴۴۱۵ کاهش یافت.

ارزش معاملات بورس با افت قیمت سهام شرکتها امروز به مدد معاملات پتروشیمی مبین افزایش یافت و به حوالی ۹۳ میلیارد تومان رسید. دیروز در تحلیلی کامل با نام "مولفه های کلان اقتصادی آشفته اند" به بررسی علل افت شاخص کل در روزهای اخیر پرداخته شد. در بررسی های انجام شده باید گفت که با عبور از حمایتهای قبلی اینک شاخص کل برای ماندن در کانال ۶۲ تا ۶۴ هزار تلاش خواهد کرد. روند فرسایشی و نزولی ایجاد شده بسیاری از فعالان بازار را خسته و برآشفته کرده است و به جز تک سهم های کوچک، اکثر سهم های بازار در حداکثر عرضه به روند نزولی خود ادامه می دهند.

به گزارش «پتروتحلیل» در تحلیل بازار های جهانی نیز عوامل متناقض زیادی به چشم می خورند. نفت برنت در معاملات امروز به ۶۷ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از ابتدای سال ۲۰۱۵ است. با وجود حجم عرضه فراوان و عدم کاهش در میزان عرضه در بازار افزایش قیمت نفت امری متناقض است. البته به گفته رویترز انتشار خبر منفی از تولید کارخانه ای چین از سوی موسسه اچ اس بی سی و رشد ارزش دلار باعث شدند که قیمتها اندکی کاهش پیدا کرده و سپس تعدیل شوند.

با وجود این همچنان دیدگاه مثبتی در مورد رشد تقاضا از سوی چین وجود دارد. به نظر می رسد که بازار در انتظار افزایش تقاضاست و این امر از لحاظ بنیادی همچنان بدون توجیه است. البته کاهش اکتشافات نفتی در آمریکا در ماه گذشته نیز تا حدودی اثر مثبتی را بر بازار داشته اند. اما از جنبه کارشناسی می توان گفت که کاهش قیمت نفت تنها برای شرکت های کوچک تولید کننده نفت منجر به ورشکستگی می شود و باید گفت که برای شرکت های بزرگ تولید کننده نفت هنوز هم صف عرضه ها پا برجا خواهد ماند و این امر در بلند مدت نشان دهنده ثبات در میزان عرضه ها خواهد بود و تنها عواملی مانند تنش و درگیری های نظامی و افزایش ناگهانی تقاضا در نتیجه بحران های طبیعی و نظامی می توانند قیمت نفت را صعودی کنند. البته متغیرهای سیاسی نیز در افزایش یا کاهش قیمت نفت موثر هستند.

اما در تحلیل گروه محصولات پتروشیمی و شیمیایی در بازار بورس امروز باید گفت که به استثنای پتروشیمی آبادان، فارابی و پلی اکریل اکثر سهام این گروه در حداقل قیمت و حداکثر عرضه معامله شدند. دیروز هم ذکر شد که کلیت بازار بر روی سهام شرکتهای بزرگ تاثیر بسیار زیادی دارد . امروز نیز با منفی شدن شاخص اکثر نمادهای این گروه قرمز پوش شدند. امروز مجمع پتروشیمی زاگرس تشکیل شد و رای به تقسیم سود ۳۶۷ تومانی داد.

از سوی دیگر خبری مبنی بر فعالیت با حداکثر ظرفیت اسمی تا پایان امسال به سهامداران دلگرمی داد. زاگرس و پردیس همچنین هر کدام شفاف سازی هایی را در خصوص نرخ خوراک گاز دریافتی در نیمه دوم سال ۹۱ و ۹۲ اعلام کردند و هر دو ادعای پتروشیمی مبین را مبنی بر افزایش قیمت گاز در دوره زمانی فوق رد کرده اند و آن را از لحاظ قانونی فاقد اعتبار اعلام کرده اند. اما پتروشیمی مبین امروز به عنوان حاشیه سازترین و پربیننده ترین نماد بورسی توجه ها را به خود جلب کرد و پس از کش و قوس های فراوان در رابطه با حذف سفارش های بیش از ۱۰۰۰۰۰ سهم بالاخره در اواسط بازار بازگشایی شد و در حداکثر قیمت و حوالی ۳۱۳ تومان قیمت خورد و در عین حال بیشترین ارزش معاملات را نیز از آن خود کرد.

در سوی دیگر بازار در گروه محصولات نفتی نیز معاملاتی منفی را شاهد بودیم و تمامی نمادهای این گروه یک دست قرمز پوش بودند. در این گروه سرمایه گذاری صنعت نفت با ارزش معاملات ۳ میلیارد و دویست میلیون تومانی و حجم تقریبی ۱۱ میلیون سهمی در قیمت منفی دو و نیم درصد یعنی ۳۰۲ تومان به کار خود پایان داد. از این سهم خبرهایی مبنی بر عقد قرار داد ساخت پروژه اولین پالایشگاه سنگین ۲۵۰۰۰ بشکه ای در قشم شنیده می شود. سهم عرضه کنند ه هایی دارد و بدون عبور از ۳۲۳ تومان نمی تواند روند قدرتمندی را تشکیل دهد.

شبندر با معاملات دو میلیون و هفتصد هزار سهمی دوباره با معاملات منفی خود به مرز قیمتی ۵۰۰ تومان نزدیک شد و در قیمت ۵۰۷ تومان بسته شد. شتران، شراز ، شاوان و شبریز نیز در منفی کامل معامله شدند. شپنا نیز در منفی کامل و حجم شش میلیونی معامله شد. از این شرکت خبرهایی مبنی بر افزایش ۱۰۰درصد سرمایه از محل سود انباشته به گوش می رسد.

در پایان معاملات امروز شبندر با ۵۸ واحد منفی بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص کل و مبین با ۳۷ واحد مثبت بیشترین تاثیر را بر افزایش شاخص کل داشتند. بازار در این روزها بسیار بی رمق و کم حجم است و همین امر بزرگترین تهدید برای معامله گرانیست که به جز عوامل بنیادی برای سرمایه گذاری به دنبال عواملی دیگری نظیر نوسان گیری هستند. باید گفت که برای سرمایه گذارانی که قصد خرید سهم در زیر ارزش ذاتی شرکت ها را دارند کم کم شرایط در حال فراهم شدن است و برخی از سهم ها در حال رسیدن به قیمت هایی هستند که می تواند در میان مدت نیز بازدهی خوبی برای سرمایه گذاران داشته باشد.

البته این امر هنوز هم برای بسیاری از شرکت ها با توجه به شرایط اقتصادی کشور صادق نیست، اما در برخی از سهم های خاص شرایط بسیار مساعدی فراهم شده است. در گزارش فردا بیشتر در مورد سهم های پر پتانسیل پتروشیمی و نفتی سخن خواهیم گفت.

ارسال نظر