کد خبر : 5482

بازار محصولات پلیمری در انتظار جنگ سوریه

jang

پتروتحلیل- در حالی بازار محصولات پلیمری متاثر از جو روانی جنگ سوریه در روزهای اخیر روندی صعودی را تجربه می کند، اما بازار محصولات شیمیایی همچنان مانند گذشته به کار خود ادامه می دهد و تغییرات عمده ای در این بازار مشاهده نمی شود. این در حالی است که همچنان جوش شیرین، کربنات های سدیم سبک و سنگین پتروشیمی شیراز در صدر کالاهایی هستند که با توجه به اختلاف قیمت ها در بازار نقدی و بورس کالا مورد توجه خریداران هستند.

البته امروز هم خریداران تناژ پایین جوش شیرین معترض بودند؛ چرا که پیش تر پتروشیمی شیراز عرضه اولیه را تعیین می کرد و سپس در تالار هنگام عرضه افزایش عرضه می داد و این موضوع می توانست به نفع خریداران کوچک و به ضرر خریداران بزرگ باشد؛ چرا که خریداران بزرگ در این زمان قادر نیستند تناژ بالایی بر سیستم بورس ثبت کنند. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند؛ می توان عرضه جوش شیرین را در دو حجم انجام داد و خریداران بزرگ و کوچک را از هم جدا کرد. این در حالی است که عدم افزایش عرضه جوش شیرین امروز در بورس کالا سبب شد تا تقاضاهای کاذبی بر سیستم ثبت شود و در نتیجه میزان تقاضا بسیار بیشتر از هفته های گذشته و به مقدار۶ هزار و ۴۸۰ تن بود، این کالا به میزان ۵۰۰ تن و با قیمت ۷۴۷ تومان عرضه شده بود که با نرخ ۷۸۴ تومان خریداری شد.

البته در این روز دامداری ها هم موفق به خرید جوش شیرین از بورس کالا نشدند و نگرانی های زیادی داشتند. به گفته باقری، مدیر کالایی کارگزاری بهمن، برخی از خریداران رینگ پتروشیمی زیر نظر سایت بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت نیستند و از این رو هنگام ثبت درخواست به مشکلاتی برمی خورند.

به عقیده این کارشناس بازار، بعید به نظر می رسد که بازار شیمیایی با افزایش قیمت پایه محصولات روبه رو باشد، از این رو انتظار برای افزایش قیمت ها هم وجود ندارد، اما بازار محصولات پلیمری با توجه به افزایش قیمت دلار که امروز به مرز ۳۳۳۰ تومان رسید با جنب و جوش بیشتری روبه رو است و در نتیجه افزایش بیشتر قیمت دلار، نرخ های محصولات پلیمری را بیش از این افزایش خواهد داد؛ چرا که جو روانی خریداران بیشتری را تحریک می کند.

این در حالی است که در هفته جاری و در رینگ پتروشیمی تقاضای خریداران محصولات پلیمری افزایش یافته بود. به گفته باقری، افزایش قیمت دلار این نگرانی را هم ایجاد می کند که عرضه ها، عرضه های خود را کاهش داده و بازار را با کمبود مواد اولیه و در نتیجه افزایش بیشتر قیمت ها روبه رو کنند.

با این حال امروز جوش شیرین، کربنات های سدیم سبک و سنگین شیراز، منومر وینیل استات، دی اتیل هگزانول و MEG شازند و MEG فرسا شیمی، برش سنگین نفتالین دار بندرامام و جم مانند هفته های گذشته با تقاضای بالا و در نتیجه سقف قیمت معامله شدند.

ارسال نظر