کد خبر : 2906

اختلاف قیمت ها و جذابیت رینگ شیمیایی

20682_244

پتروتحلیل- کتایون دارابی: اختلاف قیمت ها در بورس و بازار نقدی باز هم در رینگ شیمیایی سبب شد تا معامله گران بدون توجه به نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد سقف قیمت را برای جوش شیرین، کربنات های سدیم سبک و سنگین، منومر وینیل استات، متانول، دی اتیل هگزانول و Lab ثبت کنند.

این در حالی است که خریداران پلیمرها در هفته اخیر از بازار عقب نشینی کرده اند و با وجود نوسانات قیمت دلار و عدم اطمینان به آینده حاضر به ریسک نیستند. اما خریداران محصولات شیمیایی روزهای بهتری را سپری می کنند؛ چرا که جذابیت خرید در بورس کالا به دلیل اختلاف قیمت چشمگیر محصولات شیمیایی در بازار نقدی و بورس افزایش یافته است.

به گفته باقری، مدیر کالایی کارگزاری بهمن، با توجه به اختلاف قیمت تعداد زیادی از کالاها شیمیایی در بورس و بازار، خریداران بدون توجه به نوسانات قیمت دلار اقدام به خرید می کنند و نگاه اکثر آنها به میزان عرضه ها دوخته شده است؛ چرا که با افزایش عرضه ها قیمت ها کاهش می یابد، اما با کاهش عرضه می توان از نوسان قیمتی موجود استفاده کرد.

با این حال در این روز منواتیلن گلایکول با توجه به اختلاف قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی در بازار و بورس با سقف قیمت معامله شد، با وجود اینکه امروز یک عرضه کننده دیگر به جمع عرضه کننده های این کالا اضافه شده بود، اما با این حال خریداران ترجیح دادند برای خرید این کالا رقابت کنند. به گفته کارشناسان بازار احتمال دارد، ادامه افزایش عرضه ها در هفته های آتی به روند نزولی قیمت منواتیلن گلایکول در بازار نقدی کمک کند. جوش شیرین هم در این روز با حجم ۷۰۰ تن عرضه و با تقاضای ۷ هزارتنی معامله گران مواجه شد. گر چه در روزهای اخیر نرخ این کالا در بازار داخل به دلیل افزایش عرضه ها در بورس کالا روندی نزولی یافته و به ۱۵۰۰ تومان رسیده است، اما بیشتر معامله گران انتظار ندارند با توجه به تولید پایین این کالا در پتروشیمی شیراز، افزایش عرضه ها در بورس ادامه دار شود، امروز هم عرضه هزارتنی این کالا در هفته گذشته به ۷۰۰ تن تقلیل یافته بود.

اما در این روز ثبت سقف قیمت برای سودکاستیک پس از ماهها برای معامله گران و کارگزاران تعجب آور بود؛ چرا که تنها سودکاستیک بندرامام با سقف قیمت مواجه شد و سودکاستیک اروند وارد زمان مچینگ شد. برخی از معامله گران می گویند: ضعف بارگیری مجتمع اروند یکی از دلایلی است که بازاریان را به خرید سودکاستیک بندرامام ترغیب کرده است. با این حال عده ای هم معتقدند؛ بازگشایی صادرات مجتمع بندرامام بر خرید معامله گران تاثیر گذاشته است. البته ثبت سقف قیمت برای سودکاستیک بندرامام نتوانست نرخ این کالا را در بازار داخل تغییر دهد و همچنان پیشنهاد معامله گران برای این کالا ۳۹۰ تومان در هر کیلو عنوان شد.

با این حال شرایط معاملات در رینگ شیمیایی در یکی دو هفته اخیر نشان از رغبت بیشتر خریداران نسبت به محصولات پلیمری دارد و به نظر نمی رسد که به این زودی و با توجه به سیاست های موجود در رینگ شیمیایی فاصله قیمت ها در بورس و بازار کاهش یابد. این در حالی است که بیشتر کارشناسان بازار انتظار دارند کالاهایی که با اختلاف قیمت در بورس و بازار مواجه هستند با سیاست های خاصی همچون لغو سقف قیمت و یا افزایش عرضه ها و همچنین واردات این کالاها مواجه شوند، اما در ماههای گذشته این اتفاقات در بورس کالا رخ نداده است.

قیمت محصولات شیمیایی در بورس کالا و بازار داخل(کیلو/تومان)

نوع کالا

تولیدکننده

قیمت پایه

میانگین قیمت معامله

قیمت بازار

جوش شیرین

شیراز

۷۴۵

۷۸۲

۱۵۰۰

کربنات سدیم سبک

شیراز

۴۴۵

۴۶۷

۱۰۵۰

کربنات سدیم سنگین

شیراز

۵۰۷

۵۳۲

۱۰۸۰

منواتیلن گلایکول

شازند

۲۱۸۷

۲۲۹۷

۳۰۰۰

سودکاستیک

بندرامام

۳۳۹

۳۵۶

۳۹۰

متانول

زاگرس

۷۸۴

۸۰۰

۹۵۰

ارسال نظر