کد خبر : 6021

بازار و عرضه جم

jam3

پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار تهران امروز با شرایط مناسبی همراه بود هر چند که اعلام عرضه اولیه پتروشیمی جم موجب شد تا عرضه های بازار قدری افزایش پیدا کند روز سه شنبه قرار است ۲۱۷ میلیون سهم پتروشیمی جم عرضه شود. در همین حال در بازار بحث در مورد خرید یا عدم خرید سهام پتروشیمی جم نیز دیروز مطرح بود.در حالی که پتروشیمی جم در سال جاری به ازای هر سهم ۳هزار و ۳۴۷ ریال سود اعلام کرده در سه ماهه ۶۵۷ ریال آنرا پوشش داده است این امر با لحاظ پی به ای ۴ که در حال حاضر پی به ای متداول گروه پتروشیمی است قیمت هر سهم جم را در حد ۱۳هزار و ۳۸۸ ریال برآورد می کند که عموما در عرضه اولیه قیمت تا حدودی نیز از چنین برآوردهای کمتر اعلام می گردد.

در این میان اما انتظار می رود رفتار تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی در این عرضه نیز نظیر ایرانول,نفت پاسارگاد,پتروشیمی خراسان و تاپیکو نشان داده که سهامدار عمده صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی اصطلاحا اهل فروش ارزان نیستند و همین امر موجب شده بازار با شایعاتی در مورد احتمال عرضه پتروشیمی جم در قیمت ۱۵هزار ریال مواجه باشد. در صورتی که روز سه شنبه قیمت عرضه جم مورد قبول بازار باشد شاید روند بازار برای خرید این سهم و هضم معاملات این نماد منفی شود اما در صورت عرضه در قیمت بالا بازار می تواند آماده گزارش های ۶ ماهه شود.

در بازار امروز در گروه پتروشیمی متانول خارک با صف خرید همراه شد انتظار می رود خارک بتواند یکی از گزارشهای شش ماهه مناسب را ارایه دهد.در همین حال با نزدیکی عرضه جم امروز پترول با رشد قیمتی همراه شد هماهنگونه که در غیبت نماد تاپیکو صندوق بازنشستگی با صف خرید همراه شد امروز تاپیکو نیز مجمع خود را برگزار کرد که در آن با تقسیم سود ۵۰۰ریالی سهامداران خود را خوشحال به خانه فرستاد.انتظار می رود بازگشایی نماد تاپیکو هم با بازدهی مثبت همراه باشد به ویژه اگر عرضه جم موفق باشد. در گروه نفتی ها تمام پالایشگاهها بجز لاوان امروز با افت قیمت همراه شدند در گروه روغن سازها نیز نفت پارس با صف خرید و ایرانول با افت قیمتی همراه بود. در گروه شیمیایی ها نیز نوسان معمولی در اکثر نمادها به چشم می خورد.

ارسال نظر