کد خبر : 4714

وضعیت پتروشیمی‌ جم در آستانه عرضه در فرابورس

ansari

پتروتحلیل- پتروشیمی جم در آستانه ورود به فرا بورس قرار دارد و بیشتر سرمایه گذاران تمایل دارند که وضعیت خوراک، تولید و فروش این شرکت را بدانند، از این رو گفت و گویی داشتیم با انصاری نیک، مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم که در ادامه بخشی از آن را می خوانید.

وضعیت عمومی شرکت جم به لحاظ تولید و فروش و دسترسی به خوراک در چه شرایطی قرار دارد؟

-کلیه واحدهای پتروشیمی جم درحال حاضر درمدارتولید قراردارند و دربخش پلیمری تقریبا باظرفیت اسمی کار می کنند،اما واحدهای الفینی به دلیل کمبود خوراک اتان با ظرفیتی حدود ۶۰ درصد کار می کنند و تمام محصولات تولید شده نیز به فروش می رسد.

با تحریم های جدید در مورد کشتیرانی آیا مشکلاتی در مورد صادرات احساس می شود؟

- برای کشتی های حمل مواد شیمیایی به شدت محدودیت داریم و این موضوع یکی از دلایل عمده کاهش تولید درسال ۹۱ بوده است و این محدودیت درحال حاضر نیز وجود دارد، از سوی دیگر دربخش کشتی کانتیربر نیز محدودیت داریم.

پتروشیمی جم فاقد واحد اتان رکاوری است این کمبود تا چه حد بر عملیات جم تاثیر دارد؟

- پتروشیمی جم در حال حاضر به دنبال تامین مستقل گاز اتان است و دربرنامه راهبردی پتروشیمی جم نیز این موضوع گنجانده شده است. قطعا اگر این موضوع از زمان طرح درنظر گرفته می شد پتروشیمی جم تاکنون از برنامه های پیش بینی شده جلوتر بود. این در حالی است که طی چهار سال گذشته به دلیل کمبود اتان، تولید پتروشیمی جم بالغ بر چهارصد میلیون دلار کمتر بوده است.

برخی از مجتمع های پلی اتیلنی به سوی تولید بیشتر پلی پروپیلن روی آورده اند، با توجه به جدا بودن واحد پلی پروپیلن جم از شرکت اصلی وضعیت ارتباط دو شرکت و میزان سود آوری پلی پروپیلن جم چگونه است؟

-طی سال گذشته و تاکنون ما تصمیم گرفتیم با مصرف خوراک مایع بیشتر تولید پروپیلن بیشتری داشته باشیم و این موضوع افزایش حدود ۴۰ درصدی تولید پلی پروپیلن شرکت را به دنبال داشته است. از سوی دیگر این موضوع افزایش سود شرکت را نیز در پی داشته و قدرالسهم پتروشیمی جم نیز به میزان قابل توجهی افزایش داشت که ۴۹درصد سهم این شرکت متعلق به پتروشیمی جم است.

آینده بازار پلی اتیلن ها و پلی پروپیلن را چگونه می بنید؟

-در بازار پلی اتیلن ها و پلی پروپیلن ها هم شاهد افزایش عرضه و هم تقاضا خواهیم بود. باتوجه به سرمایه گذاری های جهانی در این حوزه به خصوص خاورمیانه، آسیا و چین افزایش تولید ادامه خواهد داشت و با توجه به رشد درآمد سرانه ملی این کشورها مصرف کالاهای خانگی و صنعتی پلیمربر پلی اتیلنی نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت.

رقبای اصلی جم در منطقه و داخل کشور چه شرکت های است؟

-رقبای اصلی منطقه ای سابیک عربستان و در ایران پتروشیمی مارون، امیرکبیر و آریا ساسول درحوزه پلیمری و کاویان درحوزه اتیلنی است. با این وجود پتروشیمی جم به لحاظ ظرفیتی، تکنولوژی و ترکیب واحدهای تولیدی جایگاه و امتیازات ویژه ای را داراست.

عملکرد تولید و فروش شرکت در سه ماهه نخست امسال چگونه بوده است؟

-درسه ماهه اول عملکرد تولید و فروش تقریبا ۹۰ درصد برنامه را پوشش داده است.

ارسال نظر