کد خبر : 14158

عدم توافق بر سر فرمول پیشنهادی خوراک

ofte shakhes

پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار تهران امروز شاهد افت شاخص به میزان ۱۰۲واحد بود افتی که بخش عمده ای از آن ناشی از عرضه های معامله گران کوتاه مدت بود.

در بازار سهام معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که جو معاملاتی مثبت بازار در چند روز کاری اخیر به ویژه روز دوشنبه و افزایش چند درصدی قیمتها موجب تشویق معامله گران کوتاه مدت برای عرضه سهام بود.

در همین حال در گروه پتروشیمی افت قیمت نفت کاهش بهای برخی از محصولات پتروشیمی و مواد خام از جمله نفتا را به همراه آورده است. برخی منابع از انتظار معامله گران برای کاهش بهای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی خبر می دهد.

در همین رابطه یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه اعضای این کمیسیون تاکنون در مورد فرمول پیشنهادی برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی به توافق نرسیده‌اند،گفت:برخی به خوراک ارزان عادت کرده‌اند که همین موضوع دلیل توسعه نیافتن صنایع پائین‌دستی شد.

نادر قاضی‌پور با تأکید بر اینکه تاکنون اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد فرمول پیشنهادی دولت برای نرخ‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی به توافق نرسیده اند گفت: مجلس نباید قیمت خوراک را تعیین کند بلکه باید دستورالعمل لازم برای مشخص شدن نرخ خوراک را صادر کند.

وی با بیان این که برخی افراد مدعی هستند قمیت خوراک در کشور عربستان بسیار ارزان‌تراست گفت: درست است، نرخ خوراک در این کشور که رقیب ایران در صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود، ارزان است اما برخی فراموش کرده‌اند، گازی که در اختیار صنعت پتروشیمی ایران قرار می‌گیرد علاوه بر این که پالایش شده، مقابل واحد پتروشیمی تحویل داده می‌شود؛ در واقع دو هزینه کلان را واحدهای پتروشیمی پرداخت نمی‌کنند.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به این که ۱۰ تا ۱۲ سال است که واحدهای پتروشیمی خوراک را به صورت رایگان دریافت می‌کنند، تصریح کرد: آقایان به گاز ارزان عادت کرده‌اند و به دلیل همین مفت بودن خوراک، در سالهای گذشته هیچگونه تلاشی برای توسعه واحدهای پائین‌دستی انجام نشد.

در مجموع بازار امروز بازاری پر تب و تاب با حضور پر رنگ معامله گران کوتاه مدت بود که در آن ارزش معاملات در بورس و فرابورس به ۲۱۷میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر