کد خبر : 13947

جزئیات فرمول‌ ۱۰ ساله وزارت نفت برای گاز پتروشیمی‌ها

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با تشریح فرمول یک خطی پیشنهادی وزارت نفت برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها گفت: کسانی که از اشباع بازار متانول صحبت می‌کنند سواد کافی ندارند.

منصور معظمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بر اساس فرمول پیشنهادی وزارت نفت، قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها نسبت به قیمت جهانی هر خانواده از محصولات این پتروشیمی‌ها تعیین خواهد شد.

وی افزود: البته درباره خوراک مایع چنین فرمولی وجود ندارد و قیمت خوراک ۹۵ درصد فوب خلیج‌فارس محاسبه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت ادامه داد: فرمول قیمت خوراک بر اساس قیمت محصولات یک فرمول یک خطی درجه یک مانند Y=aX + b است که عدد ثابت آن از سرمایه‌گذاری و هزینه‌های جانبی استخراج می‌شود و ضریب قیمت محصول نیز درصدی از نرخ جهانی محصول را مشخص خواهد کرد و حاصل جمع این دو قیمت خوراک را مشخص می‌کند.

وی تاکید کرد: این فرمول در صورت نهایی شدن ۱۰ ساله خواهد بود و برای بعد از آن هم باید بر اساس نیازهای روز تصمیم‌گیری شود.

معظمی در پاسخ به پرسشی درباره ناکارآمدی فرمول مبتنی بر نرخ محصولاتی چون متانول که افزایش تولید آن در ایران باعث اشباع بازار و سقوط قیمت آن خواهد شد، گفت: کسانی که از اشباع بازار متانول صحبت می‌کنند سواد کافی ندارند چراکه ما می‌توانیم واحدهای تبدیل متانول به پروپیلن و اتیلن را احداث کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص عدم تمایل و ناتوانی بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری برای احداث یک واحد تولید پروپیلن از متانول و محدودیت‌های قانونی دولت برای انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی گفت: امکان سرمایه‌گذاری برای احداث چنین واحدهایی وجود دارد و در این باره سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به گزارش فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در افتتاحیه ایران پلاست نهم گفت: «جلسه‌ای با همه تولیدکنندگان داشتیم که اگر دوستان مثل دفعه قبل دبه در نیاورند به یک قیمت معقول برای خوراک پتروشیمی‌ها به خصوص گاز می‌رسیم. ما حاضریم در هر خانواده محصول فرمول تعیین کنیم چنانچه فرمول وابسته به قیمت فروش محصولات آن خانواده باشد. ما ۲۵درصد سود پروژه را در تعیین قیمت خوراک پتروشیمی می‌پذیریم و اگر پتروشیمی‌ها دبه نکنند ظرف ۱۵ یا ۲۰ روز آینده قیمت را تا سال ۱۴۰۴ تعیین خواهیم کرد.»

به گزارش فارس، کارشناسان صنعت پتروشیمی با استقبال از فرمول‌گذاری بلند مدت وزارت نفت برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها، مهم‌ترین مشکل این فرمول را وابستگی مستقیم آن به قیمت محصولات می‌دانند و معتقدند با این شیوه قیمت‌‌گذاری گرایش به سرمایه‌گذاری در تولید محصولاتی مانند متانول افزایش می‌یابد و با توجه به مشکلات جدی تبدیل متانول به پروپیلن و محصولات پیچیده‌تر میان‌دستی در ایران، قیمت‌های جهانی متانول متاثر از عرضه بسیار زیاد ایران به شدت افت خواهد کرد و در چنین شرایطی قیمت متانول تولیدی ایران از قیمت صادراتی گازی که برای تولید آن مصرف می‌شود کمتر خواهد شد.

در عین حال، تضمین سود ۲۵ درصدی در این فرمول با هر قیمتی از متانول، انگیزه تولید‌کنندگان متانول را برای سرمایه‌گذاری در احداث واحدهای گران‌قیمت تبدیل متانول به پروپیلن را از بین خواهد برد.

ارسال نظر