کد خبر : 13975

بازگشت سهام عدالت نفتی به وزارت نفت

boors
پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار امروز اولین روز فصل پاییز را با افت ناشی از نگرانی و نامیدی از عدم حصول توافق سیاسی در مذاکرات اتمی نیویورک بود.اما در اقتصاد ایران عدم توافق بر قیمت دلار افزود.در بورس نگاهها به تحولات درون بازار بود.
در مهمترین تحول براساس خبرهای اولیه وزارت نفت کنترل سهام عدالت در بخش نفت و گاز و پتروشیمی را در اختیار گرفته تا بار دیگر تصمیم گیر عمده در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی شود. در همین حال بحث در مورد وضعیت خوراک و پیشنهادهای وزارت نفت در مورد خوراک پتروشیمی ها به شدت ادامه داشت.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه سال گذشته متأسفانه مصوبه‌ای در مجلس با توجه به تحلیل نادرست دولت از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها انجام شد، اظهار داشت: مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که به صورت عدد تعیین شده بود، منجر به ایجاد چالش در بازار سهام و صنعت مورد نظر شد.
وی افزود: نگاه ما در مباحث کارشناسی تعیین نرخ خوراک تنها به صنعت پتروشیمی ختم نمی‌شود بلکه سایر صنایع از جمله سنگ آهنی‌ها باید در فضای امن سرمایه‌گذاری قرار گیرند، به طوری که قانون با ثبات و دائمی وجود داشته باشد.
نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه دولت در لایحه انضباط مالی به این نتیجه رسیده است که باید نرخ خوراک بر اساس فرمول بلندمدت و دائمی تعیین شود، افزود: مجلس وارد بررسی این لایحه شده و طبق اخبار غیررسمی ظاهرا وارد تعیین عدد خواهد شد.
وی گفت: به عنوان مثال ارزش افزوده نباید سالانه در بودجه تعیین شود و مربوط به قانون مالیات‌ها می‌شود، بنابراین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس قاعده بلندمدت و فرمولی دائمی باید تعیین شود و نه اینکه با تعیین عدد مشخص فضای ناامن سرمایه‌گذاری ایجاد کرد، در این زمینه پیشنهاد مشخص این است که علاوه بر بررسی مزیت‌های صنایعی چون پتروشیمی نرخ خوراک به صورت عدد تعیین نشده و قطعا فرمول دائمی برای آن مد نظر قرار گیرد، تا سرمایه‌گذار خارجی بر مبنای این فرمول با مقایسه قیمت‌های منطقه‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری در کشور کند.
در گروه پتروشیمی انجمن پتروشیمی همچنان پیگیر افزایش نرخ فروش کود اوره با قیمت فوب خلیج فارس با تخفیف ۱۰ درصدی است.
براساس این گزارش، در هفته اخیر خبری مبنی بر عدم افزایش نرخ فروش کود اوره در برخی از سایت های خبری منتشر شد که می بایست همچون روال سابق کود اوره تا پایان سال جاری با قیمت ۶۱۲ تومان در هر کیلو محاسبه گردد.
در همین راستا، دبیر انجمن پتروشیمی در گفتگو با بورس نیوز ضمن تکذیب شایعه فوق اظهار داشت: افزایش نرخ فروش کود اوره منتفی نشده است و انجمن پتروشیمی همچنان پیگیر افزایش نرخ فروش کود اوره با قیمت فوب خلیج فارس با تخفیف ۱۰ درصدی می باشد.
مهدوی ابهری در ادامه خاطر نشان کرد: می بایست افزایش نرخ فروش کود اوره تا پایان شهریور ماه سال جاری تعیین تکلیف می گردید ولی به دلیل عدم برگزاری جلسه تنظیم بازار این امکان میسر نشد و ادامه پیگیری به جلسات بعدی موکول شد .
شایان ذکر است، مصرف کود اوره در داخل کشور سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن می باشد و تولیدات مازاد نیاز داخلی به کشورهای خارجی صادر می شود.
در این گروه مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گفت: با اجرای مفارقت نامه بانک صادرات، احداث پالایشگاه بیدبلند ۲ به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد.
عادل نژاد سلیم در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: احداث پالایشگاه بیدبلند ۲ نیاز به سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری دارد که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس توانایی این سرمایه گذاری را دارد.
وی افزود: تاکنون ۴۰۰ میلیون یورو در این پروژه هزینه شده و با سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری ما این پروژه ظرف مدت ۳ سال به بهره برداری خواهد رسید.
نژاد سلیم با بیان اینکه با اجرای مفارقت نامه بانک صادرات، احداث پالایشگاه بیدبلند ۲ به هلدینگ خلیج فارس واگذار شده است، گفت: تا ۳ ماه آینده فعالیت های اجرایی احداث این پالایشگاه گاز آغاز خواهد شد.
در گروه نفتی ها هم بازار با شایعات نفت سپاهان همچنان مواجه است و در گروه شیمیایی ها شرکت های کوچک با رشد قیمتی مواجه شدند.
ارسال نظر