کد خبر : 11297

عصر سرگردانی پتروشیمی ها

petroshimi0
پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار امروز نیز با افت شدید شاخص مواجه شد که بخش عمده ای از این افت را تداوم سر درگمی بازار در مورد تصمیمات مجلس به ویژه در مورد نرخ گاز بود.
در بازار امروز همچنان نگاهها به سوی مجلس و همچنین جلسه کمیسیون تلفیق برای نهایی کردن لایحه بودجه بودند تا لایحه بودجه روز سه شنبه به صحن رود.امری که در نهایت تکلیف برخی موضوعات مبهم را برای سرمایه گذاران فراهم می کند.در گروه پتروشیمی امروز انتشار آمار صادرات ۱۰ماهه نشان از افت صادرات مصحولات پتروشیمی داشت.
در این رابطه دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تشریح ۲ عامل سقوط آزاد صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری، مهمترین پیش شرط ایران برای از سرگیری صادرات پتروشیمی به اروپا را تشریح کرد و گفت: مشتریان آسیایی برای خرید پتروشیمی ایران صف کشیدند. برای سال جاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور صادرات ۱۷٫۴ میلیون تن محصول پتروشیمی با ارز آوری به‌طور تقریبی حدود ۱۳ میلیارد دلاری برنامه‌ریزی کرده است.
از این رو انتشار آخرین گزارش رسمی گمرک حاکی از آن است که در طول ۱۰ ماه نخست سال جاری حدود ۹ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و فرآورده پلیمری توسط ایران به بازارهای جهانی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد از نظر وزنی و ارزشی کاهش داشته است.
احمد مهدوی درباره دلایل کاهش صادرات محصولات پتروشیمی ایران گفت: سال گذشته ایران حدود ۱۱ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر کرد و قطعا تا پایان اسفند ماه سال جاری معادل سال گذشته محصول پتروشیمی صادر خواهد شد.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی یکی از مهمترین دلایل کاهش صادرات، افزایش عرضه محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی است، تصریح کرد: میزان محصولات عرضه شده در بازارهای داخلی به منظور تامین مواد اولیه صنایع تکمیلی پتروشیمی از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش قابل توجه ای داشته است.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون واردات هرگونه محصول پتروشیمی به داخل کشور متوقف شده است، بیان کرد: از این رو در کنار توقف واردات، مجتمع‌های پتروشیمی به خوبی خوراک و نیاز بازارهای داخلی صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلیمری کشور را تامین کرده اند.
وی با بیان اینکه با توجه به قیمت ۳۰۰۰ تومانی برای دلار آزاد واردات پتروشیمی سایر کشورها به داخل ایران توجیه اقتصادی ندارد، تبیین کرد: از این رو یکی از دلایل کاهش صادرات تامین نیازهای داخلی است.در گروه پتروشیمی با نزدیکی زمان عرضه بلوک ۲۰درصد پتروشیمی سلمان فارسی گمانه زنی در مورد خریدار این بلوک نیز در بازار شنیده می شود سلمان فارسی واحدی با پیشرفت تقریبا ۱۰درصدی است که براساس طراحی ظرفیت تولید ۴۵۰هزار تنو پلی پروپیلن را براساس پروپان بندرامام خواهد داشت.۲۰درصد این شرکت متعلق به ملی پتروشیمی است که در سیزدهم بهمن ماه به نرخ یک هزار و ۹۰۲ریال و به تعداد۱۶۰میلیون سهم عرضه خواهد شد.باقی سهامداران این شرکت ۲۰درصد پتروشیمی مارون,۲۰درصد رجال,۲۰درصد نوید زر شیمی,۱۰درصد ظریف مصور و ۱۰درصد صادرفر است.
ارسال نظر