کد خبر : 11218

چشم به تصمیم نامدار زنگنه

zanganeh1
پتروتحلیل- بازار سهام امروز نیز با افت ۱٫۴۷درصد مواجه شد تا شادی چند هفته پیش سرمایه گذاران در بورس جای خود را به نگرانی و ناامیدی بدهد.
در بازار همچنان معامله گران شاهد جو منفی هستند که در تغییرات مهم دیروز اعلام شد که مسوولیت تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها پس از مدتها کش و قوس از سوی مجلس به دولت بازگشته است.
امروز در همین رابطه داریوش اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: در کارگروه خوراک پتروشیمی‌های کمیسیون تلفیق عدد خاصی برای قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مشخص نشد و قرار شد دولت قیمت خوراک را به گونه‌ای تعیین کند که حاشیه سود این پتروشیمی‌ها ۲۵درصد باشد.
وی افزود: از ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد هم مجوز تخفیف به سرمایه‌گذارانی داده شد که به توسعه پایین دستی صنعت پتروشیمی بپردازند و در مناطقی به دور از دریا و به سمت مرکز کشور سرمایه‌گذاری کنند.
عضو کارگروه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌های گازی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: این مصوبه کارگروه بزودی در کمیسیون تلفیق مطرح می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که شیوه‌های متفاوتی برای محاسبه حاشیه سود وجود دارد و با داده‌هعای اولیه متفاوت نتایج محاسبه متفاوت خواهد شد، گفت: اینگونه نیست و داده‌های اولیه مشخص شده‌اند.
هر چند اصل واگذاری این مسوولیت به دولت با توجه به شناخت بیشتر و دقیقتر از صنعت پتروشیمی با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده است اما اکثر سرمایه گذاران با موضوع ۲۵درصد حاشیه سود با تعجب برخورد می کنند، از دیدگاه این کارشناسان در حال حاضر هر یک از سهامداران شرکتهای پتروشیمی مبالغی در حد یک میلیارد تومان به بالا را به بانکها بسپارند به راحتی نزدیک به ۲۵درصد از بانکها سود در یافت خواهند کرد.
محاسبه این نرخ برای کسی که با ریسک سرمایه گذاری بالا در تورم بیش از ۳۰درصد و نرخ بهره بانکی تسهیلات بیش از ۲۷درصد چندین سال برای راه اندازی یک واحد پتروشیمی وقت گذاشته است قابل توجه نیست و عملا برای این سرمایه گذار بهتر است به جای سرمایه گذاری و ریسک آن و بعد از آن هزار مشکل دیگه و در نهایت سر کله زدن با خریداران و تعزیرات حکومتی به سودی ۲۵درصدی برسد امری که اصولا فاقد توجیه اقتصادی است.
در گروه پتروشیمی امروز اکثر نمادها متعادل بودند و پتروشیمی شازند نیز گزارش ۹ ماهه مناسبی را منتشر کرد.در گروه پالایشگاهی و روغن سازی نیز شرایط دیروز همچنان نسبتا ضعیف بود .
ارسال نظر