کد خبر : 8730

بررسی بیم ها و امیدهای صادرات محصولات پتروشیمی

نشست فرصت ها، بیم ها و امیدها در توسعه صنعت پتروشیمی با حضور جمعی از مدیران عامل شرکت های پتروشیمی کشور برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست که به پیشنهاد مهندس خسروتاج عضو هیات مدیره صادرکنندگان فراورده های نفتی، گاز و پتروشیمیایی و موافقت مهندس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی برگزار شد، ارزیابی وضع موجود صادرات محصولات پتروشیمی با تکیه بر نقاط قوت، ضعف ها، منافع بنگاهی و منافع ملی، بررسی راهبردها و سیاست های مورد انتظار برای افزایش بهره وری و سازماندهی مورد نیاز برای حضور موثرتر در بازارهای جهانی و نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این خصوص بود.

مهمترین مواردی که در این جلسه مطرح شد عبارتند از :

-حضور موثر در بازارهای جهانی به صورت بلوکی صورت پذیرد. به این معنی که تولید کنندگان هر گروه از محصولات پتروشیمی به صورت هماهنگ در بازار جهانی به عرضه محصولات خود بپردازند.

-حضور منفصل در بازارهای جهانی منجر به رقابت منفی و کاهش قیمت محصولات می شود. برای رفع مشکل شرکت های پتروشیمی با تغییر شرایط همکاری با شرکت بازرگانی پتروشیمی در بازارهای جهانی حاضر شوند یا شرکت جدیدی برای این امر تاسیس شود.

-شرکت های خصوصی هر یک با ایجاد دفاتر و پرداخت هزینه بازاریابی در زمینه فروش صاحب تجربه و اطلاعات شده اند در صورت علاقه مندی به تمرکز فروش باید این تجربه و هزینه انجام شده نیز لحاظ شود.

-در صورت تاسیس شرکتی برای فروش محصولات پتروشیمی یا تغییر شرایط بازرگانی پتروشیمی باید شفافیت ارائه اطلاعات و پرداخت دقیق و سریع پول شرکت ها تولیدکننده محقق شود.

- باید شرکت های بزرگ دنیا که در زمینه انسجام و ادغام حرکت کرده اند بررسی شوند و نحوه حرکت جمعی آن ها تحلیل شود.

- تحریم ها نشان داد ما در بازرگانی دچار مشکلات ساختاری بوده ایم و باید این مشکلات را رفع کنیم.

- برای حضور موفق در بازارهای جهانی باید برنامه بلندمدت و ساختاری وجود داشته باشد تا این صنعت همواره دچار تغییر برنامه نشود.

- به علت تغییر ناگهانی قوانین در کشور و ممنوعیت های ناگهانی صادرات امکان برنامه ریزی بلندمدت و انعقتد قرادادهای بلندمدت برای کسب حداکثر منافع برای کشور از بین رفته است.

- شرکت بازرگانی پتروشیمی یا شرکت های مشابه باید زمینه تامین اطلاعات بازار و تحقیقات بازار را برای شرکت های مختلف فراهم کنند.

- شرکت های فروش متنوع ایجاد شود تا زمینه رقابت و خلاقیت فراهم شود.

- شرکت بازرگانی پتروشیمی یک شرکت بازرگانی بین المللی است نباید صرفا در پی فروش محصولات تولیدکنندگان داخلی باشد.

- منافع صنعت پتروشیمی با در اختیار داشتن ۴۰ درصد صادرات غیر نفتی نباید بر منافع کوتاه مدت برخی صنایع کوچک ترجیح داده شود. به علت عدم حضور قدرتمند پتروشیمی در تصمیم سازی ها این مسئله بارها نادیده گرفته شده است و در نهایت منجر به ضرر کشور شده است.

ارسال نظر