کد خبر : 8311

بی رغبتی خریداران برای ثبت سقف قیمت

boursekala4

پتروتحلیل- مبادلات محصولات پتروشیمی امروز در حالی برگزار شد که حجم تقاضاها با وجود قرار داشتن در ابتدای ماه و شارژ سهمیه پروانه های بهره برداری نسبت به هفته های گذشته کاهش یافته بود. از سوی دیگر حجم کالاهایی که امروز سقف قیمت را تجربه کردند، کمتر از معاملات پیشین بورس بود. به گفته شوکتی، مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان، معاملات بورس امروز رمقی نداشت و تقاضا پایین تر از هفته های گذشته بود. مثلا پلی اتیلن های ترفتالات گرید BG در هفته های گذشته همواره با ۸ هزارتن تقاضا روبه رو می شدند، اما امروز ۵ هزارتن تقاضا برای آنها ثبت شد. البته در این روز گریدهای متفاوت پلی پروپیلن ها همچنان به دلیل کمبود عرضه در بورس و بازار با سقف قیمت خریداری شدند، این گروه از کالاها همچنان ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان در بازار نقدی و بورس اختلاف قیمت دارند.

علاوه بر این به گفته معامله گران امروز میزان عرضه ها و همچنین تعداد کالاهای عرضه شده نیز نسبت به هفته های گذشته کمتر بود. مثلا پلی پروپیلن جم عرضه نداشت و BL3 پتروشیمی جم هم که پس از غیبت عرضه شده بود، به گفته معامله گران ثبت سقف قیمت برای خرید آن به صرفه نبود. به گفته این گروه در بازار این کالارا می توان ارزان تر از بورس خریداری کرد. از این رو تمام حجم عرضه BL3 امروز با سقف قیمت خریداری نشد.

در همین حال خرید پروانه داران مرتبط از مچینگ و کاهش حجم خرید از سهمیه پروانه های بهره برداری نیز برای تمامی معامله گران بورس اجرایی شده است و این موضوع هم توانسته بر حجم خریدها اثر گذار باشد. البته برخی از کارگزاران کاهش حجم خریدها را به تغییر فصل و در پیش بودن محرم هم مرتبط می دانند. به گفته این گروه همواره در این فصل اندکی بازار پتروشیمی با کندی مبادلات روبه رو می شود. با این حال بیشتر معامله گران در بازار پتروشیمی به فصل مصرف پلی اتیلن های سبک و همچنین پلی استایرن های معمولی و مقاوم با توجه به شروع محرم اشاره می کنند و انتظار دارند این کالاها با افزایش حجم خرید در بازار روبه رو شوند. از سوی دیگر گفته می شود اختلاف قیمت تعدادی از کالاها در بورس و بازار یکسان شده و از این رو خریداران این کالاها که نوسانگیر بوده اند، از بازار عقب نشسته اند.

در همین حال برخی از خریداران هم احتمال می دهند که در هفته های آتی پلی اتیلن ترفتالات گرید BG ها با توجه به پایان فصل مصرف با سقف خریداری نشود، این گروه از کالاها در حال حاضر ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان در بازار نقدی و بورس اختلاف دارند. از سوی دیگر امروز پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ نیز با رقابت از سوی کارگزاران خریداری شد، این کالا نیز در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ تومان در بازار و بورس اختلاف قیمت دارد.

البته SBR ها هم مانند همیشه با حجم بالای تقاضا و سقف قیمت معامله شد. این گروه از کالاها همچنان در بازار نقدی و بورس کالا اختلاف قیمت زیادی دارند و از این رو همچنان مورد توجه معامله گران هستند. با این حال بیشتر کارشناسان و معامله گران بازار پتروشیمی انتظار ندارند که بازار با تحرک عمده ای در روزهای آتی روبه رو شود.

ارسال نظر