کد خبر : 47199

تغییر رویکرد اوره سازان ایران از قیمت مصوب هفتگی به فروش های مذاکره ای پس از نارضایتی برخی تولیدکنندگان از پیامدهای اعمال قیمت مصوب

بازار جهانی اوره پس از چند ماه شرایط رکود فرسایشی، دچار هیجانات مثبت شد...

تغییر رویکرد اوره سازان ایران از قیمت مصوب هفتگی به فروش های مذاکره ای پس از نارضایتی برخی تولیدکنندگان از پیامدهای اعمال قیمت مصوب

پتروتحلیل- بازار اوره در یک هفته اخیر افزایشی بود و در موقعیتی محکم و با ثبات قرار گرفت و همچنان هم روندی افزایشی دارد. از دلایل این تغییرجهت بازار میتوان به خریدهای پراکنده ای متقاضیان اروپایی از مصر و توقف تولید در واحدهای اوره در شرق آسیا به دلیل تعمیرات دوره ای اشاره کرد. همچنین چین سیاست محدودیت و ممنوعیت در صادرات را همچنان ادامه می دهد و احتمالا این قانون تا ماه آپریل ادامه خواهد داشت و در نتیجه این موضوع سبب شد تا میزان عرضه جهانی کاهش یابد. 

 با افزایش نگرانی تریدرها از جهش ناگهانی بازار اوره و شروع به خرید با هدف نگهداری، قیمت های اوره روند ملایم افزایشی را که در دو هفته قبل آغاز کرده بودند،  سرعت افزایش قیمت ها در کوتاه مدت شتاب گرفت و در نتیجه آن قیمت اوره مصر در مدت یکهفته حدود ۸۰ دلار جهش نمود، به طوری که قیمت مصر از کف ۳۲۰ دلار به ۴۰۰ دلار در هر تن رسید! در خلیج فارس هم قیمت ها از محدوده ۳۰۰ تا ۳۱۰ دلار به ۳۶۰ تا ۳۶۵ دلار و در شرق آسیا از ۳۴۰ دلار به ۳۸۰ دلار در هر تن رسید. 

اما در ترکیه تاخیر نسبی در تغییر قیمت ها وجود دارد و آثار افزایش قیمت ها دیده نمی شود و اکثر خریداران اوره ایران که مقصد آنها ترکیه است، عملا اوره را برای ذخیره سازی، خریداری می کنند تا در شرایط مناسب اقدام به فروش کنند. به همین دلیل در حال حاضر نمی توان محموله های کشتی های بزرگ را به خریداران بزرگ ترک با قیمت های بالا فروخت. 

همچنین قیمت اوره ایران در محدوده ۲۹۰ تا ۳۰۰ دلار در ابتدای هفته گذشته گزارش شده بود که پیرو اخبار مثبت بازار جهانی اوره و افزایش ها، در اواخر هفته یکی از پتروشیمی های ایرانی موفق شد محموله ای ۳۲۰ دلاری به تریدرهای ایرانی که برای بازار ترکیه فعالیت می کنند، بفروشد. 

اما درباره پتروشیمی های دیگر اوره ساز و اینکه توانسته باشند در سطح قیمتی ۳۲۰ دلاری معامله کنند، اخباری منتشر نشده است، به دلیل اینکه تریدرهای خارجی تمایلی به خرید در این سطوح قیمتی از ایران نداشتند.

از این رو باید دید که روند بازار اوره در این هفته چطور پیش خواهد رفت، اگر همچنان افزایش قیمت های جهانی ادامه دار شود شاید برخی از تریدرها راغب به خرید محموله های اوره ایران در سطح قیمتی ۳۲۰ دلار و بالاتر برای مقاصد دیگر مانند شرق آسیا و افریقا باشند. البته در نشریات بین المللی شایعاتی منتشر شده مبنی بر اینکه اوره سازهای ایرانی محدوده قیمتی خود را به ۳۳۰ دلار افزایش داده اند، اما تا اکنون تصمیم واحد و مشترکی درخصوص قیمت اوره ایران گرفته نشده و ممکن است مانند دو هفته گذشته پتروشیمی ها مجاز باشند که به صورت مذاکره ای با هر قیمتی که شرایط آنها ایجاب کند، معاملات رو انجام دهند.  همانطور که در هفته قبل در ابتدای هفته معاملات با قیمت ۲۹۳ دلار بود، اما در اواسط هفته در محدوده ۳۰۵ فروش انجام گرفت و در پایان هفته خبر معامله ۳۲۰ دلاری در نشریات خارجی درج گردید.

ارسال نظر