کد خبر : 47116

صادرات ال‌پی‌جی ایران با افت 28.5 درصدی در ژوئن به نسبت سطوح رکورد در مه در میزان 696 هزار تن قرار گرفت

کل صادرات نیمه اول نزدیک به 4.71 میلیون تن؛ میانگین ماهانه در میزان 784833 تن. در ماه ژوئیه چندین کشتی برای انتقال «کشتی به کشتی» از خورفکان هماهنگ شده بودند.

صادرات ال‌پی‌جی ایران با افت 28.5 درصدی در ژوئن به نسبت سطوح رکورد در مه در میزان 696 هزار تن قرار گرفت

پتروتحلیل-براساس داده‌های کشتیرانی و نرم‌افزار Platts cFlow، صادرات ال‌پی‌جی ماه ژوئن ایران با افت 28.5 درصدی نسبت به سطوح رکورد ماه مه (973260 تن) در میزان 696 هزار تن قرار گرفت، و همزمان با کاهش محموله‌های نقدی از عربستان سعودی، بازار آسیا در ماه ژوئیه را به خوبی تامین کرد.

با احتساب ژوئن، مجموعه محموله‌های صادراتی ایران در نیمه اول سال به میزان تقریبی 4.71 میلیون تن رسید.

همچنین میانگین ماهانه از ژانویه تا ژوئن نیز در میزان 784833 تن ایستاد. براساس محاسبات جهانی پلتس، در صورتی که جریان محموله‌ها در حدود سطوح نیمه اول سال تداوم داشته باشد، مجموع صادرات ایران در کل سال 2023 در میزان 9.42 میلیون تن پیش‌بینی می‌شود. این میزان، از پیش‌بینی‌های اولیه تحلیلگران در حدود 8.3 میلیون تن، پیشی می‌گیرد.

در ماه ژوئن همچون ماه‌های گذشته، چین خریدار اصلی ال‌پی‌جی ایرانیبود. براساس داده‌های موثق، محموله‌های ال‌پی‌جی ایرانی بارگیری شده در ژوئن در طی ژوئیه در بندرهای جنوبی و شمال شرقی چین تحویل داده شدند.

بگفته منابع کشتیرانی، محموله‌های بارگیری ژوئن ایران بین 15 هزار تا 44 هزار تن بودند؛ این محموله‌ها توسط شرکت‌های گاز پارس جنوبی، شرکت پارس، و پالایش پارسیان سپهر در 15 کشتی از بندر عسلویه ارسال شدند.

داده‌های کشتیرانی نشان داد که اکثر این محموله‌ها به صورت کشتی به کشتی در منطقه خورفکان انتقال داده شدند.

بگفته منابع کشتیرانی، در ماه ژوئن 7 محموله توسط شرکت پتروپالایش کنگان از بندر سیراف عازم شدند.

براساس داده‌های منابع کشتیرانی، کشتی‌هایی که از بندر عسلویه عازم شدند شامل Tower Rise، Sea Hermes، Danuta I, Double In, Akoya Gas, Godavari Gas, Yu I, Nereus 1, Gas Leader, Ourea, Eagle Pride, Artemis Gas, Sun 10, Cape Gas و Falcon می‌شوند، در حالی که کشتی‌های عازم از بندر سیراف شامل Oceanus Gas, Tris Gas, Kanha و Lady Sarah هستند.

براساس داده‌های موثق، اکثر این کشتی‌ها راهی بندرهای چینی نظیر لیان‌یوان‌گانگ، دانگشن، گواگنژو، رائوپینگ، چاوژو، دونگوان، هیومن، فوجیان، گولن، جوشان، جاپو، شانگهای، جیشانگ، جوهای و گاولان شدند.

همچنین برخی از این کشتی‌ها در شرق و شمال آفریقا، یمن، عراق و جنوب آسیا دیده شدند.

در ادامه داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد که چندین نفتکش بزرگ از سوی ایران برای عملیات انتقال کشتی به کشتی در ماه ژوئیه هماهنگ شدند. کشتی Danuta I از طریق عملیات انتقال کشتی به کشتی در خارج از محدوده جزیره سیری بارگیری کرد، و کل محموله خود را به گازکش بزرگ Gas Concept OPL Dubai انتقال داد. کشتی Tris Gas در 15 ژوئیه در لنگرگاه ام قصر عراق از کشتی ناشناس دیگری، بارگیری کاملی انجام داد. همچنین کشتی Gas Gemini در 11 ژوئیه از طریق انتقال کشتی به کشتی در لنگرگاه بصره بارگیری کرد، و محموله خود را به طور کامل به کشتی بزرگ حمل گاز Arrow OPL Dubai انتقال داد.

اوج‌گیری تولید

براساس داده‌های سرویس خبری وزارت نفت به نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، صادرات سالم کشور در طی مه و ژوئن با نوسازی تجهیزات صادراتی تولیدکننده برای افزایش یک میلیون بشکه در روز با نظر به جهش اخیر قیمت نفت همزمان شده است.

این اتفاقات همزمان با افزایش تنش در غرب آسیا صورت گرفته است. پس از استقرار ناوشکن یو اس اس توماس هادنر و برخی از جنگنده های اف-35 و جنگنده های اف-16 در برابر تحرکات کشور، ایالات متحده دستور استقرار نیروی ضربت هوایی-زمینی دریایی در خلیج فارس را در 20 ژوئیه صادر کرد.

بگفته تحلیلگران، فایننشال تایمز در ماه آوریل گزارش داد که مقامات آمریکایی کشتی Suezmax Suez Rajan را که گفته می‌شود با نفت خام ایرانی بارگیری شده و راهی چین بود را با عنوان تحریم‌ها به آمریکا منتقل کردند، که احتمالاً همین امر ایران را بر آن داشت تا در ماه‌های اخیر چندین نفتکش را توقیف کند و یا موانعی برای‌شان ایجاد کند.

از ماه مه، آمریکا و 10 کشور دیگر در اقدامی متقابل، گشت‌زنی در محدوده تنگه هرمز را افزایش داده‌اند. خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که سپاه پاسداران ایران هشدار داده که آمریکا و هر شرکتی را که محموله نفتی ایران از کشتی توقیف شده در سواحل تگزاس را تخلیه کند، مسئول خواهد دانست.

اوج‌گیری صادرات ال‌پی‌جی ایران با افزایش تولیدات در کشور همراه شده است؛ به گفته تحلیلگران، همزمان با معافیت ایران از کاهش تولیدات اوپک‌پلاس به دلیل تحریم‌های آمریکا، و همچنین توسعه‌های صورت گرفته در میدان گاز پارس جنوبی، تولیدات کشور از ابتدای 2023 افزایش یافته است. ایران همچنین چندین پالایشگاه دیگر خود را توسعه داده که در سال‌های آتی، تولیدات ال‌پی‌جی کشور را به طور مضاعفی تقویت خواهد کرد.

ارسال نظر