کد خبر : 47064

پالایشگاه‌های کره جنوبی در بحبوحه اختلاف بین سئول و تهران در تدارکات نفت خام خلیج فارس احتیاط بیشتری می‌کنند

انجمن مالکان کشتی کره به شناورها هشدار داد که مراقب باشند. پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی کره‌ای مشتاق از سرگیری خرید میعانات گازی ایران هستند.

پالایشگاه‌های کره جنوبی در بحبوحه اختلاف بین سئول و تهران در تدارکات نفت خام خلیج فارس احتیاط بیشتری می‌کنند

پتروتحلیل-بگفته منابع صنعت به بخش دیدگاه کالای جهانی پلتس در 25 ژانویه، همزمان با اختلافات دیپلماتیک اخیر میان سئول و تهران، پالایشگاه‌های کره جنوبی در جهت تضمین سفری امن برای محموله‌های نفت خام غرب آسیایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، احتیاط خود را افزایش داده‌اند.

بگفته منابع کشتیرانی واقع در بوسان، و منابع مدیریت تدارکات خوراک در دو پالایشگاه اصلی در کره جنوبی، همزمان با افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان سئول و تهران و افزایش احتمال توقیف کشتی‌هایی با پرچم کره جنوبی و/یا به مقصد کره جنوبی که در نزدیکی ایران حرکت می‌کنند، انجمن مالکان کشتی در 18 ژانویه برای همه شناورهای در حرکت در خلیج فارس و تنگه هرمز پیام «هشدار» صادر کرد، و صنعت پالایشگاهی و بخش کشتیرانی کره جنوبی همگی آماده هر گونه اتفاقی هستند.

رئیس جمهور کره جنوبی، یون سوک یول، در سفر خود به ابوظبی در هفته 15 ژانویه، در اظهاراتی نابخردانه ایران را «دشمن اصلی» خطاب کرد، و همین امر جرقه آغاز طیف گسترده ای از مشاجرات دیپلماتیک بود؛ در این میان تهران خواستار توضیحات سئول شد، در حالی که بسیاری از رهبران صنایع و تجارت‌های ایران این سوال را مطرح کردند که آیا سیاست سئول در قبال ایران تغییر کرده است یا خیر.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت، که این وزارتخانه «در حال بررسی و پیگیری اظهارات مداخله جویانه» یون است، و در انتظار توضیحاتی از وزارت خارجه سئول می‌باشد.

بگفته مدیران خوراک و تدارکات پالایشگاهی که به دلیل ماهیت حساس سیاست داخلی و بین‌المللی نام آن‌ها فاش نمی‌شود، کره جنوبی به نفت خام غرب آسیا اتکای شدیدی دارد، و اظهارات یون «کاملاً بی‌مورد» بود، زیرا می‌تواند به روابط دیپلماتیک دو کشور آسیب شدیدی وارد کرده، در حالی که شرکت‌های کشتیرانی و پالایشگاهی از احتمال تکرار وقایع توقیف کشتی در سال 2021 هراس دارند.

ایران در ژانویه 2021، یک کشتی شیمیایی کره‌ای (هانکوک کمی) را به اتهام ایجاد آلودگی برای محیط زیست در تنگه هرمز توقیف کرد.

دولت کره جنوبی اشاره کرده بود که این توقیف ممکن است به دلسردی ایران از سئول مرتبط باشد. چندین سال است که به دلیل تشدید تحریم‌های واشنگتن بر تهران، 7 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های کره‌ای بلوکه شده است.

اکثر محموله‌های نقدی و قراردادی نفت خام خریداری شده توسط کره از عرضه‌کنندگان غرب آسیایی شامل عربستان سعودی، امارات، کویت و عراق باید از تنگه هرمز عبور کند. داده‌های شرکت ملی نفت کره نشان داد، سومین خریدار بزرگ نفت آسیا در سال گذشته در حدود 1.9 میلیون بشکه در روز نفت خام از تولیدکنندگان خلیج فارس وارد کرد، که نسبت به سال 2021 با میزان 1.72 میلیون بشکه در روز (از این منطقه) رشدی 10 درصدی داشت، و این محموله‌های غرب آسیایی بیش از 63 درصد از مجموع خوراک پالایشگاهی کشور در سال گذشته را تشکیل داد.

امیدهای تجارت با ایران

بگفته تحلیل‌گران و منابع پالایشگاهی، اگر چه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی بر تهران، کره جنوبی چندین سال است که خرید نفت خام ایرانی را متوقف کرده، دو کشور روابط اقتصادی و فرهنگی قابل توجهی با یکدیگر دارند.

پیش از تحریم‌ها بر تهران، کره جنوبی یکی از سه مشتری اصلی نفت خام ایرانی، و بزرگترین واردکننده میعانات گازی، یا نفت خام بسیار سبک این کشور بود.

بر اساس داده‌های شرکت ملی نفت کره، کره جنوبی در سال 2017 در حدود 148 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی از ایران دریافت کرد، که این تولیدکننده خلیج فارسی را به سومین تامین‌کننده خوراک پالایشگاهی کره در آن سال تبدیل کرد.

شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی کره‌ای امیدوارند که تنش‌ها میان آمریکا و ایران تا حدی کاهش یابد که واردات نفت و میعانات گازی ایرانی حداقل به طور جزئی در سال جاری از سر گرفته شود.

پالایشگاه‌های اصلی کره‌ای و شرکت‌های پتروشیمی نظیر هانوا توتال انرژیز،سابق بر این در میان خریداران اصلی میعانات گازی پارس جنوبی ایران بودند.

بگفته منابع صنعت در سئول، دائسان و اولسان، قیمت‌های رقابتی میعانات گازی پارس جنوبی به این معناست که تولیدکنندگان پتروشیمی با کراکینگ میعانات گازی، خوراک نفتا ارزان‌تری به دست می‌آورند، در حالی که پالایشگاه‌ها می‌توانند حاشیه سود تولیدات و اختلاط بنزین را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

بر اساس داده‌های تجاری واقع در سنگاپور، پیش از تحریم‌ها، میعانات گازی پارس جنوبی معمولاً با تخفیف 2 دلاری نسبت به میعانات گازی Deodorized Field قطر (DFC) در بازار به فروش می‌رسید.

پلتس میانگین اختلاف قیمتی میان میعانات گازی پارس جنوبی و DFC از سال‌های 2018 تا 2022 را در میزان منفی 3.74 دلار در هر بشکه ارزیابی کرد.

 

ارسال نظر