کد خبر : 47190

بازار اوره پیش و پس از تندر هند؛

حجم بالای محموله های ارزان قیمت روسی، قیمت تندر هند را پایین نگه داشت

حجم بالای محموله های ارزان قیمت روسی، قیمت تندر هند را پایین نگه داشت

پتروتحلیل- قیمت های فروش اوره ایران تا هفته گذشته بین ۲۸۰ تا ۲۹۰ بوده، به طوری که به گفته تاجران اوره، مسجد سلیمان با قیمت۲۸۳ دلار، گروه پارسیان با ۲۹۰ دلار در هر تن فروش داشته اند. همچنین بعد از مشخص شدن قیمت های تندر هند در بازار اوره، فروش هایی در محدوده ۲۹۰ تا ۲۹۳ توسط پتروشیمی های ایرانی انجام شده است، اما به دلیل مشکلات تامین خوراک گاز، اکثر اوره سازها با ظرفیت های پایین فعالیت می کنند یا متوقف هستند و معنی آن این است که در بهترین حالت نیاز داخل را تامین می کنند و بعید است بتوانند در ماه آینده صادرات زیادی را رقم بزنند. البته پتروشیمی پردیس روز گذشته از تولید مجدد با ظرفیت اسمی در دو فاز خود خبر داد.

با این حال بازار بین المللی اوره تا قبل از شروع هفته جدید روندی با ثبات اما اندکی نزولی داشت. بازار اوره، پس از اعلام نتایج تندر هند ناامید شد؛ چرا که قیمت سی اف آر ساحل غربی هند ۳۱۶ دلار رقم خورد که نت بک آن برای منطقه خلیج فارس با احتساب ۱۵ تا ۱۶ دلار کرایه و مارجین و… نت بک فوب خلیج فارس ۳۰۰ یا پایین تر را نشان می داد.  در ساحل شرقی حدوداد ۳۲۹ دلار بود و شرایط بهتری را برای بازار به وجود آورد چرا که اختلاف لجستیکی ساحل غربی و شرقی حدودا ۵ دلار است ولی ۱۲ دلار اختلاف باعث شد که افرادی که برای ساحل شرقی می توانند محموله ها را حمل کنند عملا نسبت به ساحل غربی ۷ دلار بیشتر مارجین داشته باشند و در نتیجه نت بک بهتری برای منطقه خلیج فارس وجود داشته باشد.

این اعداد برای بازار اوره ناامید کننده بود تا اینکه پس از دو یا سه روز، برخی از پارامترهای بازار اوره تغییر کردند از جمله اینکه تریدرها و شرکتهایی که در تندر هند شرکت کرده بودند حاضر نشدند با قیمت پایین محموله های آفر داده شده را در اختیار هند قرار بدهند و علی رغم اینکه انتظار می رفت حدود ۱.۱ میلیون تن اوره جمع آوری شود، تندر هند با حدود ۶۴۷ هزار تن به کار خود خاتمه داد؛ یعنی تریدرها و شرکت کننده ها نهایتا حاضر شدند تنها ۶۴۷ هزار تن اوره را با قیمت پایین در اختیار هند قرار بدهند که برخی از اخبار و شنیده ها هم نشان می دهد که حجم بالای این محموله متعلق به روسیه و پورت های بالتیک و دریای سیاه است که قیمت ها کاهش زیادی داشته و در حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ دلار در هر تن فروش داشتند، این محموله ها همچنین می تواند شامل بارهای ترکمنستان و ازبکستان و… باشد.

این موضوعات سبب شد تا بازار اوره از وضعیت ناامیدکننده و رو به پایین، تغییر کرده و بازاریان متوجه شدند که معامله گران مشکلی برای فروش اوره ندارند و مجبور نیستند محموله های خود با نت بک های پایین تندر هند در اختیار هندوستان قرار دهند.

همزمان خریدهای خردی که در اروپا و ترکیه عقب افتاده بود، شروع شد و حدود ۱۲۰ هزار تن محموله های خرد از مصر خریداری شد و این دو موضوع به صورت هیجانی به هم پیوستند و باعث شد که یک باره قیمت اوره فوب مصر در کمتر از ۴۸ ساعت نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ دلار افزایش قیمت پیدا کند و از محدوده ۳۲۵ تا ۳۳۰ دلار به ۳۷۵ دلار برسد و به این ترتیب در سایر هاب های صادرات و واردات اوره هم این اثر با تاخیر یک تا دو روزه منتقل شود، به طوری که باعث شد تا قیمت های فروش اسپات فوب خلیج فارس غیر از تندر هند که در حدود ۳۱۰ تا ۳۲۰ دلار بود، به ۳۳۰ و سپس ۳۴۰ دلار بر تن برسد، همچنین سی اف آر برزیل به محدوده ۳۵۰ تا ۳۶۰ دلار رسیده است.

در حال حاضر بازار اوره ملتهب و رو به بالا است که در دو سه روز گذشته به طور میانگین در کل دنیا بین ۲۰ تا ۴۰ دلار افزایش قیمت نسبت به هفته قبل آن داشتیم.

عده ای معتقدند این شرایط کوتاه مدت می تواند در اروپا و آمریکا، روند افزایشی قیمت را تا یک ماه آینده حفظ کرده و سبب رونق بازار شود، گروهی دیگر هم معتقدند که این هیجان در بازار کاذب و مثبت است و در یکی دو هفته آینده از بین می رود و بازار به شرایط قبل برمی گردد و یا قیمت ها در همین سطح ثابت خواهد شد.

ارسال نظر