کد خبر : 47164

وزیر نفت ایران می گوید تولید نفت خام به 3.4 میلیون بشکه در روز می رسد

آرگوس یکی از هفت منبع ثانویه اوپک، تولید نفت خام ایران را در ماه سپتامبر 3.2 میلیون بشکه در روز برآورد کرد که در مقایسه با ماه اوت برابری می کند، اما نسبت به 2.57 میلیون بشکه در روز آرگوس که برای ژانویه تخمین زده شده بود، افزایش قابل توجهی داشت. این افزایش بیش از 800000 بشکه در روز از ابتدای سال با توجه به اینکه ایران همچنان تحت تحریم های اقتصادی ایالات متحده است که در مقطعی صادرات…

وزیر نفت ایران می گوید تولید نفت خام به 3.4 میلیون بشکه در روز می رسد

پتروتحلیل-جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفته است که ایران تحریم شده تولید نفت خود را به 3.4 میلیون بشکه در روز افزایش داده است و انتظار رشد بیشتر در ماه های آینده را دارد.

اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در ابتدای روی کار آمدن این دولت، تولید نفت خام ایران بیش از 2.2 میلیون بشکه در روز نبود. اما خوشبختانه با اقداماتی که وزارت نفت در 24 ماه گذشته انجام داده و در راستای برنامه های ما، امروز تولید ما به 3.4 میلیون بشکه در روز رسیده است.

آخرین رقم نشان دهنده افزایش 100000 بشکه در روز نسبت به برآورد قبلی اوجی در اواخر ماه اوت است و بیش از 300000 بشکه در روز بیشتر از رقم 3.07 میلیون بشکه در روز او در اوایل جولای است.

اوجی در اواخر ماه اوت افزایش به 3.4 میلیون بشکه در روز را پیش‌بینی کرد، اگرچه او در آن زمان گفت که ایران تا پایان شهریور ماه ایران که مطابق با 22 سپتامبر است به این میزان خواهد رسید.

آرگوس یکی از هفت منبع ثانویه اوپک، تولید نفت خام ایران را در ماه سپتامبر 3.2 میلیون بشکه در روز برآورد کرد که در مقایسه با ماه اوت برابری می کند، اما نسبت به 2.57 میلیون بشکه در روز آرگوس که برای ژانویه تخمین زده شده بود، افزایش قابل توجهی داشت.

این افزایش بیش از 800000 بشکه در روز از ابتدای سال با توجه به اینکه ایران همچنان تحت تحریم های اقتصادی ایالات متحده است که در مقطعی صادرات نفت خام خود را به 400000 تا 500000 بشکه در روز محدود کرده است، قابل توجه است که کمتر از یک چهارم 2.3 میلیون بشکه است. تقریباً قبل از تحریم ها صادرات داشت.

افزایش تولید عمدتاً با تداوم تقاضای قوی برای نفت خام ایران از چین، و همچنین از سوی دیگر متحدان تحریم شده ونزوئلا و سوریه حمایت شده است.

بر اساس داده‌های ورتکسا، صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر به 1.25 میلیون بشکه در روز رسیده که اندکی نسبت به 1.33 میلیون بشکه در روز در ماه اوت کاهش یافته است، اما همچنان بسیار بالاتر از میانگین سه ماهه اول یعنی کمی بیش از 940000 بشکه در روز است.

اوجی گفته است که ایران باید طی ماه‌های آینده شاهد افزایش تولید دیگر باشد زیرا مجموعه‌ای از پروژه‌هایی که رو به اتمام هستند در حال اجرا هستند. او فاش نکرد که کدام پروژه هاست و فقط گفت که برخی از آنها زمینه هایی هستند که ایران با همسایگان خود مشترک است.

اوجی در ماه اوت گفت که دولت امیدوار است 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری بالادستی را قبل از پایان سال جاری ایران در 20 مارس 2024 وارد جریان کند.

ارسال نظر