کد خبر : 46861

بحران احتمالی عرضه اتحادیه اروپا، درخواست ایران را بزرگ می کند؛

ترکیه و هند - که از لحاظ تاریخی دو مشتری اصلی ایران هستند - نفت خام روسیه را با تخفیف خریداری می کنند!

مجموع صادرات به اروپا و ترکیه در دو سال منتهی به بازگشت تحریم های ایالات متحده به طور میانگین 684000 بشکه در روز بوده است…

ترکیه و هند - که از لحاظ تاریخی دو مشتری اصلی ایران هستند - نفت خام روسیه را با تخفیف خریداری می کنند!

پتروتحلیل-علاوه بر خود ایران، پالایشگاه های اروپایی از جمله کسانی هستند که در مذاکرات احیای توافق هسته ای 2015 ایران و لغو تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران بیشترین خطر را دارند.

پس از آن که به نظر می رسید ایران اواخر روز دوشنبه به متن پیش نویس توافق پیشنهاد شده توسط هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، پاسخی واجد شرایط ارائه کرد، مذاکرات در تعادل باقی ماند.

اما تحریم اتحادیه اروپا بر نفت خام روسیه که در ماه دسامبر اجرایی می شود و ظرفیت محدود دیگر تولیدکنندگان خاورمیانه برای تامین بشکه های ترش اضافی، جذابیت نفت خام ایران را در اروپا که با زمستان سخت کمبود سوخت مواجه است، تقویت کرده است.

یک تاجر با پالایشگاهی در جنوب اروپا گفت: "اگر تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شود، برای طرف عرضه نفت خام و گاز مثبت خواهد بود. قیمت های پایین تر برای همه ما."

در حال حاضر حدود 1 میلیون بشکه در روز از دریای اورال روسیه به روتردام و مدیترانه می رود. این تاجر خاطرنشان کرد که این تقریباً همان مقدار اضافی نفت خام مشابهی است که ایران می تواند در صورت لغو تحریم ها صادر کند.

خریداران سابق

بیشتر نفت خام ایران که در فاصله زمانی لغو تحریم‌های چندجانبه در ژانویه 2016 و تصمیم یکجانبه ایالات متحده برای اعمال مجدد آنها در می 2018 به سمت غرب سوئز رفت، به دریای مدیترانه - به‌ویژه ترکیه، ایتالیا، فرانسه، یونان و اسپانیا رفت.

بر اساس داده های گردآوری شده توسط Energy Intelligence، مجموع صادرات به اروپا و ترکیه در دو سال منتهی به بازگشت تحریم های ایالات متحده به طور میانگین 684000 بشکه در روز بوده است (جدول را ببینید).

دو یا سه ماه پس از لغو تحریم‌ها طول کشید تا صادرات آغاز شود که در ابتدا توسط شرکت‌های توتال انرژی فرانسه، سپسا اسپانیا، پالایشگاه ایتالیایی ایپلوم و لیتاسکو، بازوی تجاری لوک اویل روسیه هدایت می‌شد.

پالایشگاه یونانی هلنیک پترولیوم و شرکت های ایتالیایی انی و ساراس به زودی موج اول خریداران را دنبال کردند.

بسیاری از این پالایشگاه‌های اروپایی مایل به از سرگیری مصرف نفت خام ایران هستند، به طوری که یکی از پالایشگاه‌های بزرگ‌تر در اوایل امسال به Energy Intelligence گفته بود که با شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در تماس بوده‌اند و آماده پرواز به تهران هستند.

یکی دیگر از خریداران سابق روز سه شنبه گفت: «کیفیت نفت خام ایران برای ما خوب است.

او همچنین ابراز تردید کرد که آمریکا و ایران به توافقی دست یابند، اگرچه برخی دیگر از تاجران نفت خام اروپایی استدلال می‌کنند که تقاضای قوی اروپا برای نفت ایران انگیزه‌ای برای هر دو طرف برای دستیابی به توافق ایجاد می‌کند.

دنیای متفاوت

اما حتی اگر یک پیشرفت دیپلماتیک به اروپا اجازه دهد واردات از ایران را از سر بگیرد، تصویر تقاضا از سال 2016 به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

کشورهای شمال و شرق اروپا که قبلاً نفت خام ایران بسیار کمی مصرف می‌کردند و به شدت به نفت روسیه وابسته بودند، مانند آلمان و لهستان، می‌توانند از جمله کشورهایی باشند که علاقه‌مند به امضای قراردادهای مدت دار با ایران هستند.

به طور جداگانه، ترکیه و هند - که از لحاظ تاریخی دو مشتری اصلی ایران هستند - نفت خام روسیه را با تخفیف خریداری می کنند، احتمالاً به این معنی که اشتهای کمتری برای نفت خام غیرمجاز ایران دارند. این می تواند نفت بیشتری را به سمت اروپا هدایت کند.

ارسال نظر