کد خبر : 47144

صادرات پر قدرت گازوئیل ترکیه به اروپا

آیا ترکیه می‌تواند جایگاه خود را در میان عرضه‌کنندگان اصلی گازوئیل به اروپا حفظ کند یا خیر؟

صادرات پر قدرت گازوئیل ترکیه به اروپا

پتروتحلیل-با تلاش ترکیه برای دستیابی به جایگاه عرضه‌کننده مطمئن همزمان با حذف محصولات روسی از سبد خرید اروپا در میان افت تدریجی عرضه از شرق کانال سوئز، ارسال محموله‌های گازوئیل این کشور به اتحادیه اروپا و بریتانیا در ماه اوت پایدار بوده است. 

بر اساس داده‌های وورتکسکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا از 1 تا 21 اوت به میزان 434400 تن از ترکیه گازوئیل وارد کردند، که تا همینجا در رده سوم بالاترین حجم در میان همه ماه‌ها می‌باشد. نرخ ورود روزانه حاکی از این است که واردات کل این ماه می‌تواند احتمالاً در رده دوم یا رده اول بالاترین حجم وارداتی برای یک ماه قرار گیرد.

در سه هفته ابتدایی اوت، ترکیه بعد از آمریکا برترین عرضه‌کننده گازوئیل به اروپا بود.

ممنوعیت‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا بر محصولات نفتی روسیه منتج به آن شد که محموله‌های روسی تغییر مقصد داده شده، تقاضای بالاترین مصرف‌کننده گازوئیل اتحادیه اروپا (به جزء آلمان و فرانسه) یعنی ترکیه را تأمین کرده، و در ادامه صادرات این محصول از ترکیه به اروپا به طور جدی در آوریل افزایش یافت. بر اساس آخرین آمار از مرجع بازار انرژی، EPDK، حجم محموله‌های ارسالی ترکیه در ماه مه با رشد 9 درصدی در مقیاس سالانه در میزان 320 هزار تن قرار گرفت.

در همان ماه واردات گازوئیل ترکیه از روسیه به 1.097 میلیون تن افزایش یافت، که رشد 377 هزار تنی را نسبت به سال گذشته نشان می‌داد و همچنین در بیشترین میزان خود در تمام ادوار قرار گرفت.

بگفته یکی از تاجران در این منطقه، پالایشگاه‌های ترکیه در این تابستان با تعطیلی قابل توجهی مواجه نشده‌اند، که احتمالاً همین امر است که آن‌ها را قادر ساخته تا تولیدات و صادرات گازوئیل را به حداکثر برسانند. بر اساس داده‌های وورتکسکا، از 1 تا 21 اوت، 84 درصد از محموله‌های گازوئیل ترکیه به اروپا صادر شد.

نزدیکی ترکیه به اروپا با توجه به تاثیر کمتر نرخ‌های باربری بر اقتصاد آربیتراژ، آن را به عرضه‌کننده‌ای ذاتی تبدیل می‌کند. در مقابل، اروپا در ماه‌های اخیر در خرید از شرق کانال سوئز با چالش مواجه بوده است. عرضه‌کنندگانی همچون عربستان سعودی و هند توانسته‌اند تا به لطف نرخ باربری کمتر، محموله‌های خود را به آسیا و اقیانوسیه بفروشند.

در این میان، پالایشگاه‌های اروپایی از عملیات‌های تأمین و نگهداری برنامه‌ریزی نشده و افت نرخ‌های بهره‌برداری به دلیل گرما، به ستوه آمده‌اند. این امور موجب افزایش نگرانی در رابطه با عرضه گازوئیل شده، و به اوج‌گیری حاشیه سودهای گازوئیل در مقایسه با نفت خام دریای شمال در سه هفته ابتدایی اوت از 25.70 دلار در هر بشکه (در ژوئیه) به 36.08 دلار در هر بشکه انجامیده است.

اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا ترکیه می‌تواند جایگاه خود را در میان عرضه‌کنندگان اصلی گازوئیل به اروپا حفظ کند یا خیر. بارگیری محموله‌های روسی در این ماه به دلیل افزایش تقاضای داخلی، افت کرده است. بگفته یکی دیگر از تاجران فعال در منطقه، تقاضای بالای گازوئیل در ترکیه همزمان با فشارهای تورمی منتج به خریدهای نامساوی از سوی خریداران شده است.

ارسال نظر