کد خبر : 47016

شرکت شورون فیلیپس کمیکال برنامه دارد تا بیشتر پلی‌اتیلن سنگین تولید شده در پروژه کراکر تگزاس را صادر کند

همزمان با عرضه‌های جدید و اقتصاد جهانی در اوج رکود خود، دورنمای میان‌مدت پلی‌اتیلن چالش‌برانگیز است. اگرچه، مدیرعامل سی‌پی کم از چشم‌انداز رشد تقاضای بلندمدت مطمئن است.

شرکت شورون فیلیپس کمیکال برنامه دارد تا بیشتر پلی‌اتیلن سنگین تولید شده در پروژه کراکر تگزاس را صادر کند

پتروتحلیل-مدیرعامل این شرکت گفت، شرکت شورون فیلیپس کمیکال (سی‌پی کِم) برنامه دارد تا بیشتر پلی‌اتیلن سنگین تولید شده در پروژه مشترک کراکر جدید تگزاس را به بازارهای اصلی در آسیا، اروپا و آمریکای لاتین صادر کند.

بروس چین، رئیس و مدیرعامل سی‌پی کم در مصاحبه‌ای به آیسیس گفت: «تولیدات شرکت در ابتدا به آسیا، اروپا و آمریکای لاتین صادر خواهند شد. در حال حاضر، برنامه داریم تا همه آن را برای حمایت از بازاریابی جهانی برند مارلکس استفاده کرده، و اکثر آن صادر خواهد شد.»

شرکت‌های سی‌پی کم و قطر انرژی، در طی پروژه سرمایه‌گذاری مشترک 51 درصد به 49 درصد خود، در 16 نوامبر تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری برای ساخت مجتمع کراکر 8.5 میلیارد دلاری در منطقه اورنج تگزاس با ظرفیت 2.08 میلیون تن در سال اتیلن و 2 میلیون تن در سال پلی‌اتیلن سنگین (تحت برند مارلکس سی‌پی کم) را اعلام کردند.

ساخت‌ و ساز این پروژه از پیش از این کلید خورده و از این مجموعه در سال 2026 بهره‌برداری خواهد شد. پلی‌اتیلن سنگین با فرآیند دوغاب حلقه MarTECHسی‌پی کم تولید شده که هم در طرح‌های تک حلقه و هم در طرح های دو حلقه پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

بروس چین اظهار داشت: «تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری ما بر چشم‌اندازهای بلندمدت تقاضا و دسترسی ما به خوراک مورد اطمینان و مقرون به صرفه متکی است. معتقدیم که فضای کنونی بهبود خواهد یافت، و این زمانی مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌باشد.»

وی افزود: «شاخص‌های بنیادین بلندمدت قوی به نظر می‌رسند، و این پروژه‌ای جذاب برای تجارت مرکزی ماست که به ما اجازه می‌دهد تا تقاضای جهانی روزافزون را تامین کنیم. همچنین این امکان را به ما داده تا از بازار مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز مطلوب بهره‌مند شده، و در حقیقت بهترین پیمانکاران، بازاریاب‌ها و نیروی کار را جذب کنیم.»

در آخرین موج توسعه ظرفیت‌ها در اواخر 2022 و اوایل 2023، پروژه پلیمرهای گلدن ترای‌انگل تاکنون، تنها پروژه کراکر اعلام شده در آمریکا می‌باشد.

کاهش انتشارات کربن

بگفته سی‌پی کم، انتظار می‌رود انتشار گازهای گلخانه‌ای این پروژه در مقایسه با مجموعه‌های مشابه در آمریکا و اروپا، 25 درصد کمتر باشد.

چین شرح داد: «این تجهیزات با استفاده از فناوری و فرآیند‌های کاهش انتشار مدرن طراحی شده که شامل استفاده از بازیافت سوخت هیدروژن برای کوره‌های اتیلن، و سیستم خنک سازی پیشرفته اتان می‌شود که در مقایسه با واحدهای معمول در آمریکا و اروپا، انتشارات سمی کمتری ایجاد می‌کنند.»

وی افزود، سی‌پی کم در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای بکارگیری فناوری جذب و ذخیره کربن در جهت کاهش فزاینده گازهای گلخانه‌ای ندارد، اما درهای خود را به روی دیگر فرصت‌های کاهش انتشار نخواهد بست.

چشم‌انداز پلی‌اتیلن

همزمان با عرضه‌های جدید و اقتصاد جهانی در اوج رکود خود، دورنمای میان‌مدت پلی‌اتیلن چالش‌برانگیز است. اگرچه، مدیرعامل سی‌پی کم از چشم‌انداز رشد تقاضای بلندمدت مطمئن است.

چین گفت: «بر این باوریم که تقاضا برای محصولاتمان همچنان در حال رشد است، اما در حال حاضر توان جذب عرضه‌های جدید را ندارد. پیش‌بینی می‌کنیم همزمان با جذب ظرفیت پلی‌اتیلن جدید از سوی صنعت، حاشیه سودها در کوتاه‌مدت به چالش کشیده شوند.» 

وی افزود: «اما علیرغم چالش‌های فعلی و آن‌هایی که برای 2023 پیش‌بینی می‌شوند، شاخص‌های بنیادین بلندمدت تجارت مستحکم هستند. همزمان با رشد جمعیت جهانی و توسعه طبقه میانی، این مجموعه به تامین تقاضای روزافزون کمک خواهد کرد.»

ارسال نظر