کد خبر : 46995

برتری‌های قیمتی پلی‌اتیلن سنگین خارجی بر چین همچنان در بیشترین میزان‌های تاریخی خود می‌باشند، اما احتمالاً این شرایط برای طولانی‌مدت ادامه‌دار نخواهد بود

اقتصاد جهانی با بدترین بحران خود از سال 1970 مواجه است - و با تداوم ضعف چین به عنوان یکی از ارکان کلیدی این بحران - باید این خطر را در نظر داشته باشید که: بازارهای پلی‌اولفین چین، دیگر بازارهای جهان را تا سطوح راکد خود پایین بکشانند.

برتری‌های قیمتی پلی‌اتیلن سنگین خارجی بر چین همچنان در بیشترین میزان‌های تاریخی خود می‌باشند، اما احتمالاً این شرایط برای طولانی‌مدت ادامه‌دار نخواهد بود

پتروتحلیل-به اختلاف قیمتی فیلم پلی‌اتیلن سنگین چین و دیگر کشورها و مناطق نگاهی بیاندازید. از این به بعد، این بخش از بازار را به جای هر هفته به طور ماهانه مورد بررسی قرار خواهم داد. رصد این اختلاف‌های قیمتی از ژانویه 2021 همزمان با منطقه‌ای شدن الگوهای قیمتی، ضروری‌تر شده است. 

بازارهای پلی‌اولفین جهانی در مسیر خود به سمت «جهان‌زدایی» در حرکت‌اند، البته اگر این اصطلاح مفهوم را برساند. قیمت تمام گریدهای چین از ژانویه 2021، شاهد تخفیفات تاریخی در برابر قیمت بسیاری از کشورها و مناطق بوده‌اند.

یا می‌توانیم اینگونه بگوییم که، سابقاً قیمت‌های پلی‌اولفین اکثر مناطق دنیا تا این میزان نسبت به چین گران نبوده‌اند.

E7B524E4-2D24-4DB0-82D0-B96348E765C2

برتری قیمتی اکتبر از 171 دلار ماه گذشته به 187 دلار در هر تن افزایش یافت
• سپتامبر و اکتبر روند نزولی ماهانه از آوریل تا اوت سال جاری را معکوس کردند
• تغییرات ماهانه برتری قیمتی در اکتبر همچنین شامل ذیل می‌شود:
• برتری‌های قیمتی هند، ویتنام، جنوب شرق آسیا و ترکیه به ترتیب 32 دلار، 24 دلار، 21 دلار و 15 دلار افزایش یافتند
• برتری‌های قیمتی پاکستان، شمال غرب اروپا و چین به ترتیب 46 دلار، 22 دلار و 13 دلار افت کردند

زیر تصویر: 

قیمت‌های سی‌ف‌آر جنوب شرق آسیا، ویتنام، ترکیه، هند و پاکستان، و اف‌دی شمال غرب اروپا

نمودار بالا که گرید فیلم پلی‌اتیلن سنگین را برای مثال در نظر گرفته، به ما می‌گوید، با اینکه برتری قیمتی کشورها و مناطق منتخب در سال جاری نسبت به چین افت کرده‌اند، اما همچنان بسیار بالا هستند.

و از سپتامبر تا اکتبر سال جاری، افت شدید آوریل تا اوت تا حدودی معکوس شد.

این اختلاف‌های قیمتی مهم هستند، زیرا احتمال می‌رود رشد کلی تقاضای پلی‌اتیلن سنگین چین در سال جاری و آتی همزمان با تداوم افت واردات کشور، منفی باشد (در روزهای آتی تقاضا و خالص واردات پلی‌اتیلن سنگین چین در سال 2023 را بررسی خواهم کرد).

تولیدکنندگان می‌توانند همزمان با تقاضا و واردات کمتر از انتظار چین، که در قیمت‌گذاری نسبتاً ضعیف کشور منعکس شده، حجم‌های بیشتری را به مناطق دیگر فروخته و از بازارهایی با بیشترین حاشیه سودها بهره‌مند شوند.

نمودار پایین قیمت‌های حقیقی گرید فیلم پلی‌اتیلن سنگین استفاده شده در نمودار اختلاف قیمتی بالا را به ما نشان می‌دهد.

1ED65955-34DE-460F-AEC8-5021BB5826F2

میانگین برتری قیمتی این کشورها و مناطق منتخب در سال 2020 تنها 36 دلار در هر تن بود
• اما از ژانویه 2021 تا اکتبر 2022 به 248 دلار در هر تن  رسید
• در نظر داشته باشید که شاخص قیمتی ما برای تعدادی از این کشورهای منتخب و شمال غرب اروپا به قبل از ژانویه 2020 بازمی‌گردد
• این تاریخچه قیمتی طولانی‌مدت‌تر به ما نشان می‌دهد که اختلافات قیمتی 2021 تا 2022 میان چین و دیگر کشورهای دنیا چقدر قابل توجه است

زیر تصویر:

خط آبی: میانگین قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین در کشورها و مناطق منتخب

خط نارنجی: قیمت‌های سی‌ف‌آر فیلم پلی‌اتیلن سنگین چین

می‌توانید از خط روندها نتیجه بگیرید که تداوم ضعف بازار چین از آوریل سال جاری، در قیمت‌گذاری‌های ضعیف‌تر دیگر کشورها و مناطق منتخب منعکس شده است.

اما همانطور که گفتم، برتری‌های قیمتی در سپتامبر و اکتبر سال جاری بهبود یافتند. و باید اشاره کنم که میانگین برتری‌های قیمتی در سال 2020 تنها 36 دلار در هر تن بود، در حالی که میانگین ژانویه 2021 تا اکتبر 2022 در میزان 248 دلار در هر تن قرار گرفت.

بدترین بحران از حداقل سال 1970

بازارهای Ex-China مشخصاً روند عرضه و تقاضای خود را دارند. اما ما نباید تاثیر چین جدید بر اقتصاد جهانی گسترده‌تر و دیگر بازارهای پلی‌اتیلن سنگین را دست کم بگیریم.

مثال خوب از این تاثیرگذاری، مقاله 27 اکتبر فایننشال تایمز در رابطه با شرکتMittelstand machinery manufactures آلمان است. صادرات این شرکت به چین با توجه به سیاست‌های کووید صفر و اصلاحات اقتصادی رفاه مشترک این کشور، کاهش یافته است.

اروپا نیز در حال دست و پنجه نرم کردن با سطوح بالای تورم، در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین است. تورم، تنش‌های جغراسیاسی و چین جدید، همگی همگام با یکدیگر بزرگترین بحران اقتصاد جهانی را از حداقل سال 1970 به وجود آورده‌اند.

با مثال اروپا ادامه می‌دهیم؛ نمودار بعدی نشان‌دهنده برتری‌های قیمتی و تخفیفات گرید فیلم پلی‌اتیلن سنگین اف‌دی شمال غرب اروپا در برابر سی‌ف‌آر چین می‌باشد.

این نمودار این نکته را مجسم می‌کند که تعدادی از شاخص‌های قیمتی استفاده شده در نمودار اول، برای زمان‌هایی بسیار قبل‌تر از ژانویه 2020 می‌باشند.

DB7E88D3-EA21-4DBB-9BBA-8006B26D959C

میانگین برتری قیمتی 2000 تا 2021 تنها 172 دلار در هر تن بود
• در ژانویه 2021 تا اکتبر 2022، برتری قیمتی به 668 دلار در هر تن اوج گرفت
• اما در آوریل سال جاری، برتری قیمتی 837 دلار در هر تن بود و هر ماهه از آن موقع تا کنون افت کرده است. این برتری در اکتبر در میزان 370 دلار در هر تن قرار گرفت

محدودیت عرضه و تقاضای صعودی در اروپا در برابر بازار ضعیف چین، منتج به آن شد که برتری قیمتی فیلم پلی‌اتیلن سنگین اروپای شمال غربی در برابر چین در آوریل سال گذشته با 1907 دلار در هر تن، به بیشترین میزان‌های خود در تمام ادوار برسد.

یکی از فاکتورهای اساسی پشت قیمت‌های بالای خارجی در مقایسه با چین، هزینه‌های بالای باربری و کمبود فضای کانتینرها بوده است. این امر موجب آن شد تا فراوانی عرضه در شمال و جنوب شرق آسیا در این منطقه گیر بیافتد.

خطر روند نزولی دیگر بازارها توسط چین

آنچه که در رابطه با نرخ‌های باربری رخ خواهد داد، فاکتوری اساسی در رابطه با پیش‌بینی حدود برتری قیمتی دیگر بازارهای جهان در برابر چین خواهد بود. همانطور که نمودار بعدی خاطرنشان می‌کند، نرخ‌های باربری در سال جاری به دلیل ضعف اقتصاد جهانی افت کرده‌اند.

این روند نزولی در همه مسیرها از آسیا به غرب رخ داده است.

A75C5EC0-0F75-423C-A721-0542A742A89B

همانطور که گفتم، اقتصاد جهانی با بدترین بحران خود از سال 1970 مواجه است - و با تداوم ضعف چین به عنوان یکی از ارکان کلیدی این بحران - باید این خطر را در نظر داشته باشید که: بازارهای پلی‌اولفین چین، دیگر بازارهای جهان را تا سطوح راکد خود پایین بکشانند.

بر اساس نمودارهای بالا، میانگین برتری قیمتی گرید فیلم پلی‌اتیلن سنگین شمال غرب اروپا از 2000 تا 2021 در میزان 172 دلار در هر تن قرار گرفت. این میزان در ژانویه 2021 تا اکتبر 2022 به 668 دلار در هر تن جهش کرد.

اگر فرض را بر این بگیریم که برتری قیمتی نسبت به چین در طی 12 تا 18 ماه آتی به 172 دلار در هر تن بازگردد، تاثیر بر بازار اروپا چه خواهد بود؟ این سناریوی ثانوی است که به عقیده من الگوسازی آن ارزشمند است.

پیش از این الزام تمرکز دقیق تولیدکنندگان پلی‌اتیلن سنگین بر تغییر اختلاف‌های قیمتی منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادم. خریداران، تبدیل‌کنندگان و همچنین صاحبان نمادهای تجاری نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

همزمان با افت قیمت تمام گریدهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن خارجی تا سطوح راکد چین، خریداران این فرصت را دارند تا با استفاده از داده‌های آیسیس، از اتلاف میلیون‌ها دلار سرمایه خود جلوگیری کنند.

7DBC7316-79A1-4024-925F-674169650111

همزمان با حرکت به سمت کف این چرخه نزولی می‌توان با بهره‌وری از شیب‌های نزولی و صعودی پولی به دست آورد یا ذخیره کرد
• خریدار باید تصمیم درستی برای زمان، مکان و کالای مورد نظر خود اتخاذ کند

لطفاً به نمودار بالا توجه فرمایید. هر دو تولیدکننده و خریدار می‌توانند با استفاده از شاخص‌های قیمتی آیسیس در کنار دیگر خدمات داده‌ای با بررسی شیب‌های کوچک و رویه‌های صعودی در بازار همزمان با حرکت به سمت کف این چرخه نزولی، بهره‌مند شوند.

و البته اگر به اندازه کافی شیب‌های کوچک و اوج‌ها را پیش‌بینی کنید می‌توانید از این چرخه نزولی پیشی بگیرید.

 

ارسال نظر