کد خبر : 46696

با نمایان شدن مجدد قیمت‌های رقابتی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن کره‌ای رقابت در جنوب شرق آسیا بالا گرفت

قیمت‌های رافیا و تزریقی کره‌ای در میزان 1300 تا 1320 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف جنوب شرق آسیا) گزارش شدند، و تقریباً با مبدأ چینی با میزان 1300 دلار در هر تن برابر بودند. در این میان، قیمت‌های غرب آسیایی در میزان 1330 تا 1380 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف جنوب شرق آسیا) ایستادند.

با نمایان شدن مجدد قیمت‌های رقابتی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن کره‌ای رقابت در جنوب شرق آسیا بالا گرفت

پتروتحلیل-بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن جنوب شرق آسیا با روندی ثابت از اواخر مارس افت کرده‌اند. قیمت‌های رقابتی از چین و روسیه عامل اصلی پشت این رویه کاهشی بودند، در حالی که با تلاش کره جنوبی برای افزایش سهم بازار خود در جنوب شرق آسیا این رقابت شدت گرفت.

براساس داده‌های کم‌اوربیس، بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن به طور میانگین در چهار هفته گذشته شاهد افت انباشتی 5 درصد بوده‌اند. در طی این دوره، بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن وارداتی در سراسر منطقه، به خصوص در ویتنام، با قیمت‌های رقابتی روسیه و چین پوشش داده شده‌اند. عرضه‌کنندگان کره‌ای نیز اخیراً در کنار این گروه قرار گرفته زیرا قیمت‌های رقابتی ارائه دادند.

صادرات پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن به ویتنام شاهد رشد بی‌مهابا بودند

آمارهای سه ماهه اول نشان می‌دهد که کره جنوبی توانست فروش خود به چین را افزایش دهد، که با اختلاف، مقصد اصلی صادراتی کشور است. صادرات پلی‌اتیلن در سه ماهه اول در مقایسه سالانه 31 درصد افزایش یافت در حالی که صادرات پلی‌پروپیلن به این کشور شاهد افت 6 درصدی در زمان مشابه بود. افزایش میزان صادرات علیرغم افزایش ظرفیت‌ها در داخل چین صورت گرفت.

زمانی که در مورد ویتنام دومین مقصد اصلی صادراتی کره جنوبی صحبت می‌کنیم، افزایش سالانه صادرات به نسبت چین، مشهودتر است. براساس آمار، در مقیاس سالانه صادرات پلی‌پروپیلن به ویتنام بیش از سه برابر شد، در حالی که صادرات پلی‌اتیلن شاهد اوج‌گیری قابل توجه 120 درصدی بود. 

حالا که چین از اوایل آوریل با قرنطینه‌های پی در پی دست و پنجه نرم کرده و تقاضای وارداتی به دلیل کاهش مصرف و ازدحام در بنادر به بن بست خورده، کره جنوبی در حال افزایش تمرکز خود بر ویتنام برای جابجایی صادرات می‌باشد.

قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی حداقل 30 دلار در هر تن زیر قیمت‌های غرب آسیا؛ قیمت‌های قالب بادی به زیر 1300 دلار حرکت کردند

قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین غرب آسیایی در جنوب شرق آسیا در میزان 1330 تا 1390 دلار در هر تن قرار گرفته، در حالی که قیمت‌های کره جنوبی با میزان‌های 1300 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف جنوب شرق آسیا) بازه پایینی بازار را شکل دادند. قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین خطی قالب بادی در زیر این مرز قرار گرفته و در میزان 1270 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) گزارش شدند. همچنین قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کره‌ای در میزان 1330 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف جنوب شرق آسیا) ارائه شده و 30 تا 60 دلار در هر تن زیر قیمت‌های غرب آسیایی ایستادند.

یکی از تاجران ویتنامی گفت: «ما در این هفته پیشنهادات زیادی از مبدأ کره‌ای دریافت کرده‌ایم، و آن‌ها در مقایسه با مبدأ غرب آسیایی رقابتی‌تر هستند. به دلیل موعد تحویل طولانی به دنبال محموله‌های روسی یا آمریکایی نیستیم. بر این باوریم که قیمت‌ها همچنان جای افت داشته، بنابراین موضع انتظار و رصد را اتخاذ کرده‌ایم.»

قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن کره‌ای برابر با چین

قیمت‌های رافیا و تزریقی کره‌ای در میزان 1300 تا 1320 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف جنوب شرق آسیا) گزارش شدند، و تقریباً با مبدأ چینی با میزان 1300 دلار در هر تن برابر بودند. در این میان، قیمت‌های غرب آسیایی در میزان 1330 تا 1380 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف جنوب شرق آسیا) ایستادند.

یکی دیگر از تاجران ویتنامی گزارش داد که قیمت‌های رافیا دریافتی آن‌ها از اواسط آوریل 80 دلار در هر تن کاهش یافته و به 1300 دلار در هر تن رسیده‌اند و گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم قیمت‌های پلی‌پروپیلن به دلیل شرایط ضعف تقاضا در سراسر بازارهای آسیا بیش از پیش افت کنند. شرایط قرنطینه‌‌ای کووید-19 چین نیز همچنان ادامه دارد.»

دورنمای مه کاهشی بوده؛ احتمالاً رقابت‌ها ادامه داشته باشند

به دنبال ایام عید در اوایل مه پیش‌بینی می‌شود افت بازار به دلیل این ایام تا نیمه اول این ماه تداوم داشته باشد. غیاب چین به دلیل تعطیلات روز کارگر نیز در سراسر بازارهای منطقه احساس شد.

کاهش قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن مه از هر دو بازارهای منطقه‌ای و خارجی به بازارهای منطقه‌ای نیز نشان از تشدید رویه کاهشی و افزایش رقابت بالقوه در میان تولیدکنندگان دارد.

ارسال نظر