کد خبر : 46663

بی‌ثباتی بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن چین همزمان با اختلالات جدید زنجیره عرضه و رکود تقاضا

قرنطینه‌های طولانی‌مدت و چالش‌های لجستیک به دنبال آن، منتج به ضعف تقاضا در سراسر بازارهای پلیمر چین شده‌اند. معامله‌کنندگان بازار علیرغم محدودیت عرضه وارداتی و کاهش نرخ تولید در واحدهای منطقه، خبر از کاهش تقاضا برای تمامی گریدهای پلی‌اولفین دادند.

بی‌ثباتی بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن چین همزمان با اختلالات جدید زنجیره عرضه و رکود تقاضا

پتروتحلیل-چین در حال مبارزه با وسیع‌ترین شیوع کرونا از پیک اول پاندمی در اوایل سال 2020 می‌باشد. همزمان با محبوس شدن 25 میلیون شهروند در خانه‌های خود، قرنطینه بزرگ‌ترین شهر شانگهای بار دیگر زنجیره عرضه جهانی را با دیرکردها، انباشتگی‌ها و افزایش نرخ‌های باربری تهدید می‌کند.

عملیات بنادر تحت تاثیر شدیدترین اقدامات کووید-19 در شانگهای قرار گرفتند

قرنطینه‌‌ای که در ابتدا دو مرحله‌ای بوده و براساس برنامه‌ها تا 5 آوریل به پایان می‌رسید، به تعطیلی کل شهر شانگهای با زمان پایان نامعلوم بدل شد. عملیات بندرها و پایانه‌ها در شهر برقرار بوده، اما محدودیت شدید ماشین‌های باری جلوی ترخیص به موقع محموله‌های وارداتی را گرفته است.

یکی از مقامات شرکت کشتی‌رانی اوشن نتورک اکسپرس بیان داشت، در نتیجه کمبود ماشین‌های باربری برای جابجایی محموله‌ها، عملیات‌ها در بنادر یانگشان و وایگائوکیائو تحت فشار قرار گرفته است. مقامات این شرکت همچنین اظهار داشتند، همزمان با تراکم بار در بندرهای چین و جهان، 10 درصد ناوگان کشتی‌های باری در ترافیک بنادر گیر کرده‌اند.

تعدادی از کارشناسان صنعت ادعا داشتند که بنادر تنها با 50 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت بوده و تراکم کشتی‌ها نه تنها در شانگهای بلکه در بندرهای جایگزین به مانند نینگبو در حال افزایش است.

مقامات شرکت مرسک دیگر غول صنعت کشتی‌رانی نیز اشاره داشتند، انبارهای کالا در مناطق قرنطینه نیز تحت فشار جدی قرار دارند. شرکت هشدار داد که کارایی خدمات باربری با ماشین سنگین آن‌ها از یا به شانگهای به دلیل قرنطینه، بیش از پیش تحت فشار می‌گیرد.

اهمیت بیشتر ضعف تقاضا نسبت به کاهش نرخ بهره‌برداری و محدودیت عرضه 

قرنطینه‌های طولانی‌مدت و چالش‌های لجستیک به دنبال آن، منتج به ضعف تقاضا در سراسر بازارهای پلیمر چین شده‌اند. معامله‌کنندگان بازار در هفته منتهی به 8 آوریل علیرغم محدودیت عرضه وارداتی و کاهش نرخ تولید در واحدهای منطقه، خبر از کاهش تقاضا برای تمامی گریدهای پلی‌اولفین دادند.

یکی از تاجران چینی گفت: «بندر شانگهای تحت تاثیر قرنطینه طولانی‌مدت قرار گرفته و قادر نیست در حالت نرمال به فعالیت‌های خود ادامه دهد. بسیاری از محموله‌ها از شانگهای به بندر نینگبو یا دیگر بنادر نزدیک جابجا می‌شوند. تقاضا حتی پیش از آخرین دور قرنطینه کووید-19 (که هر روز سخت‌تر می‌شود) ضعیف بود، و در حال حاضر نگرانی‌ها در مورد این امر جدی‌تر شده است. لجستیک نیز از سرعت خود افتاده و مانعی بر سر راه فعالیت‌های تجاری شده است.»

علیرغم ضعف تقاضا، محدودیت عرضه و نبود قیمت‌های رقابتی واردتی،قیمت‌های بازار پلی‌اتیلن چین را در هفته گذشته ثابت نگاه داشتند. بگفته یکی از تاجران: «عرضه وارداتی محدود بوده، اما تقاضا به دلیل قرنطینه در قطب‌های تجاری اصلی شامل شانگهای ضعیف است. بازار وارداتی به طور عمده از کمبود عرضه و ضعف تقاضا به تعادل رسیده است.» و همچنین اضافه کرد، فروشندگان چینی در جهت کاهش فروش، به دنبال صادرات و صادرات مجدد هستند.

تداوم فشار فروش در چین علیرغم کاهش نرخ بهره‌برداری

مجموعه ذخایر پلی‌اولفین دو تولیدکننده بزرگ نمایانگر فشار عرضه بود. در 11 آوریل ذخایر آن‌ها در مجموع در میزان 940 هزار تن قرار گرفت.

فروشندگان پلی‌پروپیلن نیز به همین شکل، و با توجه به سود بهتر، به دنبال فروش به مقاصد صادراتی بودند.

گزارش‌های ابتدایی هفته گذشته نیز نشان داد که رویه کاهشی همچنان برقرار است. یکی از تاجران پلی‌پروپیلن، رافیا عربستان سعودی را در میزان 1200 تا 1220 دلار در هر تن سی‌آی‌اف چین و 1280 تا 1300 دلار در هر تن فوب چین ارائه کرده و اظهار داشت: «قیمت‌های پلی‌پروپیلن در این هفته به روند کاهشی خود ادامه داده‌اند. پیشنهادات وارداتی به چین محدود باقی مانده، در حالی که پیش‌بینی می‌شود در صورت نبود مشکلات در عملیات بنادر و کشتی‌رانی، صادرات پلی‌پروپیلن کشور سرعت بگیرد. احتمال می‌رود ماه رمضان در یک‌سری از کشورهای جنوب شرق آسیا، همچنان تقاضا در سراسر آسیا را کاهشی نگاه دارد. بر این باوریم که دورنمای کلی پلی‌پروپیلن از پلی‌اتیلن کاهشی‌تر است.»

صادرات و صادرات مجدد چین نیز دچار آسیب شدند

درست مثل بسیاری از تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن، تولیدکنندگان چینی نیز مجبور به کاهش نرخ بهره‌برداری بودند تا با فشار هزینه‌ها و سطوح بالای عرضه در داخل کشور مقابله کنند. علیرغم این، فشار عرضه نیز باقی مانده، زیرا لجستیک و مشکلات حمل و نقل، صادرات (که راهی برای به دست آوردن سودهای بهتر توسط عرضه‌کنندگان بوده است) را در ایام اخیر سخت‌تر کرده است.

یکی از تاجران پلی‌پروپیلن گفت: «فعالیت حمل و نقل به دلیل آخرین دور قرنطینه‌های کرونا در شانگهای متوقف شده، در حالی که تقاضا به شدت آسیب دیده است. نرخ بهره‌برداری تولیدکنندگان به دلیل فشار‌های طولانی‌مدت هزینه‌ها در کمترین میزان‌های خود قرار داشته، که تا حدودی با ضعف تقاضا به تعادل می‌رسد.»

خریداران جهانی علیرغم قیمت‌های رقابتی عجله‌ای برای محموله‌های چینی ندارند

یکی از تاجران ویتنامی، که یکی از مقاصد ترجیحی عرضه‌کنندگان چینی بوده، اشاره داشت که محموله‌های چینی همچنان مشکل‌ساز هستند.

او اظهار داشت: «اگرچه محموله‌های چینی در مقایسه با مبداهای دیگر قیمت‌های رقابتی‌تری را ارائه می‌کنند، اما خریداران همچنان در رابطه با دیرکرد محموله‌ها به دلیل محدودیت کشتی‌ها و کانتینرها نگران هستند. در این روزها چین درگیر مبارزه با آخرین موج کرونا بوده، و همین امر حمل و نقل و لجستیک آن‌ها شامل عملیات‌های بنادر را مختل کرده است.»

همچنین نگرانی گسترده‌ای در رابطه با کاهش تقاضای مصرف‌کننده در نتیجه تورم در سراسر منطقه وجود دارد.

برخلاف سال گذشته، تقاضا دیگر پررونق نبوده و خریداران به شدت در رابطه با خریدهای خود به خصوص از راه دور محتاط هستند.

ارسال نظر