کد خبر : 46553

چشم‌انداز: آیا تقاضا می‌‌تواند موج عظیم آخر ظرفیت پلی‌اتیلن جهانی را هضم کند؟

تمرکز بر روی صادرات پلی‌اتیلن همزمان با افزایش 3 میلیونی ظرفیت‌ها در آمریکا و کانادا نسبت به سال 2021 (توسعه بیش از 10 درصدی) کاملاً منطقی است.

چشم‌انداز: آیا تقاضا می‌‌تواند موج عظیم آخر ظرفیت پلی‌اتیلن جهانی را هضم کند؟

پتروتحلیل-با بررسی اظهارات تولیدکنندگان بزرگ پلی‌اتیلن، شرکت‌های داو و لیوندل‌باسل، در همایش اخیر عایدی‌های سه ماهه چهارم، مشخص است که آن‌ها در حال مهیا کردن خود برای افزایش صادرات از آمریکا هستند، و به سیر صعودی تقاضا از چین بعد از تعطیلات سال نوی قمری امید بسته‌اند.

تقاضای چین بعد از سال نوی قمری برای جذب ظرفیت‌های اصلی پلی‌اتیلن جهانی که حدود 8 تا 9 میلیون تن آن در سال 2022 به بهره‌برداری خواهد رسید، امری بسیار حیاتی است. تقاضای شیمیایی کلی چین در نیمه دوم 2021 به واسطه اختلالات به وجود آمده از سیاست کوید صفر دولت و همچنین سیاست کنترل دوجانبه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای محدود شد.

رئیس موقت شرکت لیوندل‌باسل، کن لین گفت: «همزمان با بهبودی بازار از پاندمی و به خصوص بزرگ‌ترین آن در چین، و همچنین برطرف شدن محدودیت‌های زنجیره عرضه، پیش‌بینی می‌کنیم که رشد بازار قادر باشد تا بخش زیادی از ظرفیت‌های جدید را جذب کند.» و او همچنین اضافه کرد، نرخ بهره‌برداری مفید پلی‌اتیلن در سال 2022 بالای 90 درصد خواهد بود.

او اشاره داشت، از آنجایی که مقامات دولت چین تلاش کردند تا با سیاست کوید صفر جلوی شیوع این ویروس را گرفته، و همچنین از طریق سیاست‌های دیگر آلودگی هوا را در جهت آماده‌سازی برای المپیک زمستانی کاهش دهند، پیش‌بینی می‌کنم که در نیمه دوم 2021 انباشت تقاضا رخ داده است.

لین گفت: «باور دارم که شاهد بازگشت تقاضای زیادی خواهیم بود، و این اتفاق در اواسط سال جاری در بهار رخ خواهد داد.»

مدیر شرکت داو، جیم فیترلینگ نیز از نزدیک در حال بررسی بازار آسیا است، زیرا این شرکت به دنبال آن است تا صادرات پلی‌اتیلن خود را در سال 2022 افزایش دهد.

فیترلینگ گفت: «شاهد کاهش نرخ بهره‌برداری برخی از تولیدکنندگان آسیایی به دلیل افزایش هزینه‌ها بوده‌ایم... به دنبال پایان تعطیلات سال نوی قمری، بازارهای پلی‌اتیلن و همچنین اتیلن گلیکول را از نزدیک زیر نظر خواهیم داشت.»

او اضافه کرد: «به وضوح این فرصت به واسطه مزایای هزینه‌ای ما بسیار مناسب است. ما فقط باید ارسال محموله‌های خود از طریق کشتی‌رانی را بهبود داده تا از آربیتراژ به آسیا بهره لازم را ببریم.»

توسعه عظیم ظرفیت‌ها در آمریکای شمالی

تمرکز بر روی صادرات پلی‌اتیلن همزمان با افزایش 3 میلیونی ظرفیت‌ها در آمریکا و کانادا نسبت به سال 2021 (توسعه بیش از 10 درصدی) کاملاً منطقی است.

اگر توسعه ظرفیت‌های پلی‌اتیلن در سه ماهه چهارم 2021 را نیز در نظر بگیریم، این موج بزرگ توسعه ظرفیتی در آمریکای شمالی به حدود 4 میلیون تن در سال می‌رسد.

ارسال نظر