کد خبر : 46547

سیر صعودی قیمت‌های پلی‌پروپیلن جنوب شرق آسیا همزمان با محدودیت عرضه

افزایش هزینه‌های خوراک و نرخ‌های باربری، قیمت‌های پلی‌پروپیلن ژانویه را تقویت کرد، و همزمان تولیدکنندگان در جهت دفاع از حاشیه سودهای خود و عدم انتخاب کاهش تولیدات، قیمت‌ها را افزایش دادند.

سیر صعودی قیمت‌های پلی‌پروپیلن جنوب شرق آسیا همزمان با محدودیت عرضه

پتروتحلیل-پیش‌بینی می‌شود عرضه پلی‌ پروپیلن جنوب شرق آسیا در فوریه همزمان با افزایش تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده و نشده که کمبود عرضه بازار اندونزی را تشدید کرده، محدود شود. اگر تولیدکنندگان دیگر کشورها برای حاشیه سود بهتر روی صادرات به اندونزی متمرکز شوند، دسترسی‌پذیری برای دیگر خریداران منطقه محدود و قیمت پلی‌پروپیلن در این مناطق اوج خواهد گرفت. اندونزی در سال گذشته بیش از 50 درصد از نیاز پلی‌پروپیلن خود را از طریق واردات پوشش داد.

قیمت‌های پلی‌پروپیلن جنوب شرق آسیا در اواسط ژانویه همزمان با افزایش قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان به دلیل صعود قیمت‌های خوراک و نرخ‌های باربری صادراتی، به روند افزایشی بازگشت. میل به خرید همزمان با روند صعودی قیمت‌ها افزایش یافت، به خصوص در میان تبدیل‌کنندگان اندونزیایی که برای پوشش کاستی عرضه در بازار داخلی به واردات احتیاج داشتند.

عرضه پلی‌پروپیلن جنوب شرق آسیا در فوریه به دلیل تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده و نشده در میان تولیدکنندگان منطقه‌ای محدود خواهد شد. انتظار می‌رود شرکت پلیتاما اندونزی از اوسط فوریه واحد پلی‌پروپیلن خود با ظرفیت 300 هزار تن در سال را برای مدت یک ماه به دلیل عملیات تأمین و نگهداری تعطیل کند. پیش‌بینی می‌شود شرکت IRPC تایلند نیز واحدهای پلی‌پروپیلن خود را از اواسط فوریه تا اواخر مارس به صورت چرخشی (هر واحد به مدت یک هفته) برای عملیات تأمین و نگهداری تعطیل کند. شرکت IRPC دارای ظرفیت تولید 775 هزار تن (در سال) پلی‌پروپیلن در شهر رایونگ می‌باشد.

احتمال می‌رود شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی ویتنامی Nghi Sonپالایشگاه خود با ظرفیت 200 هزار بشکه در روز را به دلیل مشکلات مالی از اوسط فوریه تا مارس تعطیل کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود این تولیدکننده در طی زمان مشابه واحد پلی‌پروپیلن 370 هزار تنی خود را به دلیل کمبود خوراک تعطیل کند، و همزمان تعدادی از خریداران انتظار دارند که صادرات این تولیدکننده در فوریه کاهش یابد. همچنین احتمال می‌رود شرکت هیوسانگ، جدیدترین تولیدکننده پلی‌پروپیلن در ویتنام، واحد 600 هزار تنی بالادستی هیدروژن‌زدایی پروپان خود را به دلیل مشکلات فنی از اواسط فوریه به مدت یک ماه تعطیل کند. این تولیدکننده بهره‌برداری از واحد جدید هیدروژن‌زدایی پروپان خود را از اواخر اوت 2021 آغاز کرد، اما به دلیل مشکلات فنی واحد خود را در اواخر سه ماه چهارم به صورت مقطی تعطیل ‌کرد. احتمال می‌رود دو واحد پلی‌پروپیلن 300 هزار تنی این مجموعه در ژانویه به دلیل کمبود خوراک نرخ بهره‌برداری خود را کاهش داده باشند، و همچنین انتظار می‌رود نرخ بهره‌برداری آن‌ها در فوریه به دلیل مشابه به روند نزولیخود ادامه دهد.

پیش‌بینی می‌شود شرکت SCG تایلند به مدت دو هفته در آوریل یا مه واحد پلی‌پروپیلن خود با ظرفیت 140 هزار تن در سال را برای عملیات تأمین و نگهداری تعطیل کند، و همزمان انتظار می‌رود شرکت پیشنهادات صادراتی خود را در جهت مدیریت موجودی انبارها پیش از تعطیلی برنامه‌ریزی شده از اواخر فوریه تا مارس محدود کند.

پیش‌بینی می‌شود شرکت لوته تایتان مالزی واحد کراکینگ نفتا سیال خود را برای عملیات تأمین و نگهداری از اواسط فوریه به مدت دو ماه تعطیل کند. این واحد کراکینگ دارای ظرفیت 93 هزار تن در سال اتیلن و 127 هزار تن در سال پروپیلن می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود واحد پلی‌پروپیلن 640 هزار تنی آن در طی زمان مشابه به دلیل کمبود خوراک، با نرخ بهره‌برداری 80 درصد به فعالیت خود ادامه دهد.

مسائل باربری دسترسی‌پذیری محموله‌ها را متعادل می‌کند

افزایش چشم‌گیر ظرفیت‌های پلی‌پروپیلن در چین و کره جنوبی در طی سال 2020 تا 2021 به تبدیل‌کنندگان جنوب شرق آسیا این اجازه را داده است تا به هنگام محدودیت عرضه منطقه‌ای یا به عنوان جایگزین ارزان‌تر، به عرضه شمال شرق آسیا روی بیاورند.

اما سیر صعودی شدید نرخ‌های باربری برای صادرات پلی‌پروپیلن چینی به جنوب شرق آسیا از اواخر نوامبر 2021 صادرات به این منطقه را همزمان با آربیتراژ کم سود تر کاهش داده است. این امر در کنار ریسک محدودیت‌های نامعقول کشتیرانی همراه با سیاست کوید صفر چین، صادرات این کشور به جنوب شرق آسیا را از اواخر 2020 در تنگنا قرار داده است.

در حالی که در ماه ژانویه عرضه پلی‌پروپیلن کره‌ای برای خریداران جنوب شرق آسیا در دسترس بود، اما تعدادی از معامله‌کنندگان بازار از کاهش نرخ بهره‌برداری تعدادی از کراکینگ‌های کره‌ای به دلیل حاشیه سودهای نامطلوب تولید، نگران بودند. شرکت‌های ال‌جی کِم، هانوا توتال و کی‌پی‌آی‌سی نرخ بهره‌برداری کراکینگ‌های خود را به 80 الی 90 درصد کاهش داده‌اند.

افزایش هزینه‌های خوراک و نرخ‌های باربری، قیمت‌های پلی‌پروپیلن ژانویه را تقویت کرد، و همزمان تولیدکنندگان در جهت دفاع از حاشیه سودهای خود و عدم انتخاب کاهش تولیدات، قیمت‌ها را افزایش دادند.

میانگین قیمت‌های نفتا آسیا در ماه ژانویه در میزان 766 دلار در هر تن (سی‌اف‌آر ژاپن) قرار گرفت و نسبت به ماه دسامبر افزایش 63 دلاری را به ثبت رساند.

آخرین دور افزایش نرخ‌های باربری از کره جنوبی به جنوب شرق آسیا نیز قیمت‌های صادراتی را افزایش داد. نرخ باربری کره جنوبی به کشورهای جنوب شرق آسیا در ژانویه در مقایسه با دسامبر 2021 به میزان 40 تا 50 دلار در هر تن افزایش یافت.

تقاضای صنایع پایین دستی برای محصولات نهایی همزمان با کاهش اقدامات محدودیتی در کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل روند نزولی سویه اومیکرون، ثابت باقی ماند.

احتمال نمی‌رود تقاضای پلی‌پروپیلن، همزمان با کشمکش تبدیل‌کنندگان با تقاضای ضعیف‌تر مصرف‌کنندگان، نرخ باربری بالای صادراتی و دیگر محدودیت‌های عرضه و نیروی انسانی که از افزایش نرخ‌های بهره‌برداری جلوگیری کرده، به طور قابل توجهی رشد کند.

اما همزمانی با تعطیلی واحدها قیمت‌های پلی‌پروپیلن منطقه‌ای را در این هفته افزایش داده، و همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها با نزدیکی به فوریه بیش از پیش اوج بگیرند.

آرگاس قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا غیر تعرفه‌ای و تعرفه‌ای را در 28 ژانویه به ترتیب در میزان 1350 تا 1380 دلار در هر تن و 1250 تا 1280 دلار در هر تن (سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا) ارزیابی کرد؛ قیمت‌ها نسبت به دو هفته گذشته 50 تا 95 دلار در هر تن افزایش یافته‌اند.

ارسال نظر