کد خبر : 46499

مهم‌ترین شاخص‌های بازار اسانس‌های نفتی آسیا از 10 تا 14 ژانویه؛

پیش‌بینی می‌شود نفتا آسیا در حوزه‌های اولفین‌ها و آروماتیک‌ها شاهد تداوم روند نزولی باشد/سیر صعودی قیمت‌های بنزین از نفتا پیشی گرفت

قیمت‌های قراردادی فوریه و مارس پروپان در 10 ژانویه در میزان وارونگی 30 دلار در هر تن قرار گرفت، در حالی که این میزان در جلسه قبلی 29 دلار در هر تن بود.

پیش‌بینی می‌شود نفتا آسیا در حوزه‌های اولفین‌ها و آروماتیک‌ها شاهد تداوم روند نزولی باشد/سیر صعودی قیمت‌های بنزین از نفتا پیشی گرفت

پتروتحلیل- بازار اسانس‌های نفتی آسیا همزمان با جو نزولی تقاضای بنزین با توجه به نگرانی‌ها بر سر تاثیر سویه اومیکرون بر جابه‌جایی‌ها، در میان کاهش تقاضای نفتا از سوی کراکینگ‌ها به دلیل رویه کاهشی اولفین‌ها و آروماتیک‌ها - که البته این حوزه می‌تواند در هفته پیش رو به واسطه تقاضای نفتا از سوی اختلاط بنزین جبران شود - این هفته نسبت به هفته گذشته افت قابل توجهی را تجربه می‌کنند.

احتمال می‌رود ال‌پی‌جی هم در غرب و هم در شمال شرق آسیا با توجه به موج‌های سرمای شدید در زمستان حمایت‌هایی را دریافت کرده، در حالی که همزمان با بازگشت واحدهای هیدروژن‌زدایی پروپان از عملیات‌های نگهداری، انتظار می‌رود تقاضای پروپان چین شاهد رویه صعودی باشد.

قیمت‌های نفت برنت معاملات آتی ابتدای مارس در ساعت 4:38 گرینویچ روز 10 ژانویه از 82.43 دلار در هر بشکه در روز 7 ژانویه افت کرده، و در میزان 81.92 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

بنزین

داده‌های پلتس نشان داد، قیمت‌های معاملاتی بنزین ران 92 فوب سنگاپور ماه فوریه در معاملات ابتدایی 10 ژانویه تا میزان جزئی 0.48 درصد نسبت به جلسه قبلی افت کرد و در بهای اسمی 90.70 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

شاخص‌های بنیادین بخش تقاضا همچنان نامشخص باقی ماند. براساس داده‌های وزارت سلامت و بهداشت استرالیا، سویه اومیکرون در این کشور شیوع بالایی داشته و موارد ابتلا در 10 ژانویه از 1 میلیون نفر گذشته است. محدودیت‌های کرونایی، نظیر تعطیلی باشگاه‌های شبانه و محدودیت ظرفیت در رستوران‌ها، در ایالت‌های پرجمعیت شرقی نیو ساوت ولز و ویکتوریا در جهت کنترل شیوع مجدداً اعمال شد.

رانندگی در استرالیا در 8 ژانویه تا 2.08 درصد به زیر سطوح مبنا افت کرد؛ آخرین داده‌های نرم افزار اپل نشان داد که میانگین این شاخص در این ماه تا به امروز 9.8 درصد بالای سطح مبنا بوده است.

براساس داده‌های موثق، افزایش عرضه بنزین در موجودی محصولات پالایشی سبک سنگاپور نمود پیدا کرد؛ موجودی‌های این محصولات در مقیاس ماهانه 13.53 درصد افزایش یافته و در 5 ژانویه با 13.062 میلیون بشکه به بیشترین میزان خود در سه ماه گذشته رسید، زیرا صادرات خالص بنزین کشور در طی زمان مشابه 71.39 درصد افت کرده و با 120587 تن به کمترین میزان خود در دو هفته گذشته رسیده است. داده‌ها نشان داد، همزمان با افت 55.81 درصدی صادرات به اندونزی و جنوب شرق آسیا از خریداران اصلی، نگرانی‌ها از کاهش تقاضای منطقه افزایش یافته است.

در اولین محموله نفتی صادراتی سال 2022 شامل بنزین، گازوئیل و سوخت جت، چین تخصیصات را در مقیاس سالانه 56 درصد کاهش داد، و میزان آن را به 13 میلیون تن رساند. فعالان بازار اشاره داشتند که پیش‌بینی می‌شود دورنمای عرضه صادراتی چین با توجه به نزدیکی به المپیک زمستانی و تعطیلات سال نوی قمری ضعیف مانده، و جریان این بشکه‌ها غالباً به سمت داخل کشور باشد.

نفتا

شاخص فیزیکی نفتا ژاپن (سی‌+اف) نسبت به جلسه قبلی معاملات آسیا 2.50 دلار در هر تن افزایش یافت و در اواسط صبح تجاری 10 ژانویه در میزان 746.375 دلار در هر تن قرار گرفت.

جو ثابت در معاملات نفتا منعکس شد، و همزمان کارگزارن اشاره داشتند که فاصله‌های قیمتی ابتدای ماه‌های فوریه و مارس از معاملات نفتا ژاپن بدون تغییر نسبت به جلسه قبلی معاملات در میزان 8 دلار در هر تن قرار گرفت.

اما پیش‌بینی می‌شود نفتا آسیا در حوزه‌های اولفین‌ها و آروماتیک‌ها شاهد تداوم روند نزولی باشد، زیرا حاشیه سودهای اصلی زیر میزان سطوح سربه‌سری قرار دارند. اگرچه افزایش فاصله قیمتی بنزین و نفتا سنگاپور می‌تواند تقاضای نفتا را به عنوان اجزای تشکیل‌دهنده مخلوط افزایش دهد.

داده‌های پلتس نشان داد، پیش‌بینی می‌شود تقاضای خوراک کراکینگ برای نفتا ضعیف باقی بماند، زیرا فاصله قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا با نفتا ژاپن در مقیاس روزانه 62.50 دلار در هر تن و در مقیاس هفتگی 40.625 دلار در هر تن کاهش یافت، و در 7 ژانویه در میزان 231.375 دلار در هر تن قرار گرفت.  بگفته منابع، این رقم برای تولیدکنندگان غیریکپارچه زیر میزان سربه‌سری 350 دلار در هر تن بود، که احتمالاً کراکینگ‌ها را بر آن دارد تا نرخ‌های بهره‌برداری خود را کاهش دهند.

همزمان با تداوم فاصله قیمتی پارازایلن تایوان/چین و نفتا ژاپن در میزان 199.045 دلار در هر تن و زیر میزان سربه‌سری معمول 280 تا 300 دلار در هر تن در پایان معاملات آسیا در روز 7 ژانویه، جو صنایع پایین‌دستی ضعیف باقی ماند. بگفته منابع، احتمال می‌رود حاشیه سودهای اندک، نرخ بهره‌برداری پالایشگاه‌های میعانات گازی را پایین نگاه دارد.

سیر صعودی قیمت‌های بنزین از نفتا پیشی گرفت؛ داده‌های پلتس نشان داد، فاصله قیمتی بنزین ران 92 سنگاپور و مشتقات نفتا آن در مقیاس هفتگی 27.59 درصد افزایش یافته و در پایان معاملات آسیا در روز 7 ژانویه در میزان 11.19 دلار در هر بشکه قرار گرفتند. احتمال می‌رود افزایش این فاصله قیمتی تقاضای نفتا به عنوان اجزای تشکیل‌دهنده مخلوط را حمایت کرده، زیرا در این صورت استفاده از نفتا برای تولیدکنندگان بنزین صرفه اقتصادی دارد. داده‌های پلتس نشان داد، فاصله قیمتی در پایان معاملات 6 ژانویه با میزان 11.42 دلار در هر بشکه در بیشترین میزان خود در 8 ماه گذشته قرار گرفت؛ آخرین بار در 21 آوریل 2021 این فاصله قیمتی با میزان 11.44 دلار در هر بشکه بیشتر بود.

ال‌پی‌جی

بگفته منابع تجاری، پیش‌بینی می‌شود تقاضای ال‌پی‌جی آسیا اوج بگیرد، زیرا چین در حال تجربه موج سرمای شدیدی است.

قیمت‌های پروپان معاملاتی ابتدای ماه فوریه در 10 ژانویه در میزان 741 دلار در هر تن قرار گرفته، که نسبت به جلسه قبلی معاملاتی تغییری نداشته و 1 دلار در هر تن نسبت به قیمت‌های قراردادی ژانویه بیشتر بوده است.

قیمت‌های قراردادی فوریه و مارس پروپان در 10 ژانویه در میزان وارونگی 30 دلار در هر تن قرار گرفت، در حالی که این میزان در جلسه قبلی 29 دلار در هر تن بود. میزان وارونگی مارس و آوریل در رقم 33.50 دلار در هر تن قرار گرفت در حالی که در جلسه قبلی در میزان 33 دلار در هر تن قرار داشت.

قیمت‌های معاملاتی بوتان فوریه در روز معاملاتی 10 ژانویه در میزان 6 دلار در هر تن زیر قیمت‌های پروپان قرار گرفتند، در حالی که در جلسه قبلی این میزان فاصله 10 دلار در هر تن بود. منابع تجاری اشاره داشتند که احتمال می‌رود قیمت‌های بوتان آسیا روند مناسب بوتان آمریکا - که با توفان‌های زمستانی مواجه هستند - را دنبال کنند.

پیش‌بینی می‌شود شرکت نفت ابوظبی (ادنوک) درست یک هفته بعد از آرامکو سعودی، شرایط محموله‌های قراردادی بارگیری فوریه را اعلام کند.

ارسال نظر