کد خبر : 46477

دیدگاه: مسیر سخت پیش روی بازار قیر اروپا

دیدگاه: مسیر سخت پیش روی بازار قیر اروپا

پتروتحلیل-دورنمای قیر در اروپا برای سال آتی همچنان ضعیف است، زیرا بودجه‌های جاده‌ای تحت فشار هستند. 

حتی در سالی که شاهد موجی از تعطیلی واحد‌ها بودیم، عرضه قیر در هیچکدام از بازارهای بزرگ اروپایی نزدیک به میزان محدود هم نبود، و برتری‌های قیمتی برای نفت کوره گوگرد بالا در کمترین میزان‌های تاریخی خود قرار داشتند. احتمال می‌رود این روند همزمان با کفایت سطوح تولیدی برای پوشش تقاضا، محدودیت‌ فرصت‌های آربیتراژ به بیرون منطقه، کاهش بودجه پروژه‌های جاده‌ای و عملیا‌ت‌های نگهداری با توجه به هزینه مواجهه با کوید – 19 تداوم داشته باشد، اگرچه کارهای ضروری پابرجا خواهند بود.

از تقویت حاشیه سودهای قیر در سال 2020 همزمان با نزول قیمت‌های خوراک زمان زیادی گذشته است. در یک سال گذشته قیمت دیگر محصولات سیر صعودی را تجربه کرده‌اند، اما بازار قیر شاهد شرایط مشابهی نبود. 

روند صعودی نفت خام می‌تواند همزمان با تداوم آسیب‌های سویه جدید کرونا و کاهش مصرف یک‌سری از محصولات پایان یابد، اگرچه بازار در مسیر خود تا تابستان با توجه به شرایط فصلی می‌تواند شاهد سیر بهبودی باشد. نفت کوره گوگرد بالا در سال 2021 با توجه به قیمت‌های بالای گاز طبیعی تقویت شد، و عمدتاً در شرق سوئز به عنوان خوراکی برای تولید انرژی مورد تقاضا قرار گرفت.  

اما اگر نظر خوش‌بین‌ها در مورد قیمت‌های نفت درست باشد و قیمت‌های نفت خام بیش از این به روند صعودی خود ادامه دهند، قیر سرانجام با این رشد قیمتی هم‌مسیر خواهد شد. 

در سال آتی قیمت گذاری‌های قطعی قیر امری گسترده‌تر و قابل‌توجه‌تر خواهد شد. از گذشته تا کنون، قیر در برابر نفت کوره گوگرد بالا در بازارهای صادراتی اروپایی قیمت‌گذاری می‌شد، اما این امر به دلیل عدم ارتباط اخیر بازارها – تفاوت قیمتی محموله‌های فوب اسپانیا با محموله‌های نفت کوره گوکرد بالا مدیترانه از 45 تا 50 دلار برتری قیمتی در ژوئن به 2 تا 3 دلار در هر تن تخفیف در اواسط دسامبر افت کرد – و فاندامنتال‌های متفاوت بازار محصولات، دیگر به مانند گذشته مطلوب نیست.

روابط قیر با نفت کوره گوگرد بالا در سال 2022 بیش از پیش کمتر خواهد شد، اما احتمال نمی‌رود قیر به برتری قیمتی بالا دست پیدا کند. 

بنابراین در سال 2022، یکی از خریداران اصلی نظیر شرکت دولتی سوناتارک الجزیره به عنوان یک گزینه در مناقصه وارداتی، قیمت قطعی را همراه با تفاوت‌های قیمتی منبع آرگاس با نفت کوره گوگرد بالای مدیترانه ارائه خواهد داد. حداقل یکی از سازندگان شمال اروپایی پیش از این با خرید مدت‌دار حجم زیادی با قیمت ثابت، با استفاده از فرمول نفت خام و / یا نفت کوره برای رسیدن به آن ارزش قیمتی موافقت کرده است.

هرگونه فاصله بیشتر میان قیمت‌های نفت کوره گوگرد بالا و قیر می‌تواند موج جدیدی برای قیمت‌گذاری‌های نامرتبط با نفت کوره گوگرد بالا به وجود بیاورد. در مذاکرات قراردادهای مدت‌دار برای عرضه‌های سال آتی به دشواری ارتباط قیمتی قیر با قیمت‌های نفت کوره گوگرد بالا اشاره شد. 

بعد از اینکه شرکت‌های توتال‌انرژیز، شرکت پرتقالی گالپ و شرکت فنلاندی نسته به ترتیب واحدهای گرندپوتز، پورتو و ناآنتالی را در سال 2021 به طور دائم تعطیل کردند، تعطیلی پالایشگاه‌های تولیدکننده قیر بیشتری در راه است، اگرچه حتی این میزان تعطیلی نیز شرایط محدودی در عرضه بازار به وجود نخواهد آورد. مالک پایانه شرکت وی‌تی‌تی‌آی برنامه دارد تا پالایشگاه تولیدکننده قیر خود ای‌تی‌پی‌سی در آنتورپ بلژیک را در اوایل 2022 تعطیل کند. مقامات شرکت تجاری ویتول، که در حوزه عرضه خوراک و بازارهای قیر فعالیت دارند اشاره داشتند که: «آن‌ها هیچ اختلالی را برای مشتریان خود پیش‌بینی نکرده و از شبکه جهانی محصولات لازم را تامین خواهند کرد.» در عمل این حرف به این معناست که، آن‌ها محموله‌های بیشتری را از منطقه مدیترانه به مشتریان خود در شمال اروپا ارسال خواهند کرد.

همچنین آنچه که صحنه عرضه بازار قیر را بزرگ‌تر کرده، عرضه بالای قیر روسی است. براساس داده‌های ردیابی کشتیرانی، صادرات قیر بالتیک روسیه در 10 ماه ابتدایی سال جاری در حدود 300 هزار تن بوده، که فاصله زیادی از صادرات 90 هزار تنی سال گذشته در زمان مشابه دارد. با توجه به بهبود زیرساخت‌ها در بنادر دریای بالتیک، همزمان با سرمایه‌گذاری‌های احتمالی بیشتر، احتمال می‌رود این جریان‌ها در سال آتی همانند سال 2021 باشد.

 

 

ارسال نظر