کد خبر : 46498

دیدگاه: بهبود بازار گازوئیل آسیا به تقاضای سوخت جت بستگی دارد

دیدگاه: بهبود بازار گازوئیل آسیا به تقاضای سوخت جت بستگی دارد

پتروتحلیل-با وجود کاهش عرضه گازوئیل در 2021، همزمان با افت صادرات چین و حمایت بازار در اواخر سال به واسطه تعطیلی پالایشگاه‌ها، بهبود بیش از پیش بازار گازوئیل آسیا نهایتاً به احیای بازار سوخت جت بستگی دارد.

آسیا در حوزه بهبود سفرها همچنان پشت سر اروپا و آمریکا قرار داشته، و تعداد سفرهای هوایی در آن همچنان تا میزان زیادی زیر سطوح پیش از پاندمی قرار دارد. و همچنین محرک اندکی برای پالایشگاه‌ها برای جایگزینی فرآورده‌ها و توقف اختلاط سوخت جت با گازوئیل موجود بوده، زیرا براساس ارزیابی‌های آرگاس از معاملات گازوئیل 10 پی‌پی‌ام گوگرد سنگاپور، این محصول با تخفیفاتی حدودی 2 دلار در هر بشکه فروخته می‌شود.

آخرین داده‌های تولیداتی نشان می‌دهد که پالایشگاه‌های کره‌جنوبی و چین تولید گازوئیل را نسبت به سوخت جت یا نفت سفید برتری داده‌اند. داده‌های آماری ماهانه نفت کره‌جنوبی نشان می‌دهد که تولیدات گازوئیل پالایشگاه‌ها در نوامبر در حدود 2.3 برابر بیشتر از تولیدات سوخت جت یا نفت سفید آن‌ها بوده، و همچنین باید اشاره کرد که نسبت تولیدات گازوئیل به سوخت جت این کشور از شروع پاندمی به زیر دو برابر کاهش نیافته است. براساس داده‌های اداره ملی آمار چین، تولیدات گازوئیل پالایشگاه‌های این کشور نیز از شروع پاندمی سه تا چهار برابر بیشتر از تولیدات سوخت جت آن‌ها بوده است.

احتمال می‌رود این فاکتورهای کاهشی جلوی حاشیه سودهای گازوئیل آسیا را گرفته، اما تا به حال به واسطه سطوح پایین ذخایر و تقاضای آن برای استفاده در بخش تولیدات الکتریسیته حمایت‌های مناسبی را دریافت کرده و به میزان‌های دورقمی رسیده‌اند. ذخایر فرآورده‌های نفتی میانی سنگاپور با میزان حدودی 7 تا 8 میلیون بشکه در دسامبر 2021 به کمترین میزان‌های خود در سه سال اخیر رسیده، و با تداوم عرضه‌های مجدد و سطوح بالای صادرات در همان میزان‌ها باقی مانده است.

افت صادرات چین در نیمه دوم 2021 همزمان با سیر صعودی تقاضای داخلی به خصوص بعد از معرفی مالیات مصرفی بر روغن چرخ سبک (دیزل) در ژوئن 2021، به این افت ذخایر کمک کرده است.

بیشترین تاثیر افت صادرات چین در طی ماه‌های اکتبر تا نوامبر همزمان با رشد حاشیه سودهای گازوئیل آسیا - یا ارزیابی ارزش معاملات گازوئیل 10 پی‌پی‌ام گوگرد سنگاپور به نفت دبی - به حدود 14 تا 15 دلار در هر بشکه مشاهده شد، زیرا صادرات چینی‌ها به دلیل تقاضای داخلی قوی برای استفاده در حوزه تولید الکتریسیته در میان دیگر موارد، افت کرد. براساس داده‌های ورتکسکا، اگرچه سطوح صادراتی چین در ماه دسامبر تا میزانی بهبود یافت و به حدود 133 هزار بشکه در روز رسید، اما همچنان از میانگین سطوح صادراتی کشور در نیمه اول 2021 با میزان 536 هزار بشکه در روز بسیار پایین‌تر است. صادرات گازوئیل از چین در سال 2022 همچنان اندک خواهد بود، و همزمان وزارت بازرگانی چین در اولین محموله صادراتی تخصیص یافته شده برای سال جاری، 13 میلیون محصول نفتی یا نصف اولین محموله تخصیصی سال 2021، درنظر گرفته است.

تعطیلی چندین واحد پالایشگاهی در منطقه آسیا - اقیانوسیه در سال 2021 نیز کاهش عرضه گازوئیل را شدت بخشیده است. به طور مثال استرالیا با تعطیلی پالایشگاه کوینانا در غرب کشور با ظرفیت 135 هزار بشکه در روز و پالایشگاه آلتونا در ملبورن با ظرفیت 90 هزار بشکه در روز، بیش از پیش به واردات متکی است. این کشور که پیش از این بیشتر صادرات دیزل خود را از چین صورت می‌داد، به واردات از سنگاپور، کره‌جنوبی و حتی هند روی آورده است.

باتوجه به کاهش عرضه گازوئیل و همچنین بهبود تقاضا در کشورهای آسیایی همزمان با خروج آن‌ها از قرنطینه در نیمه دوم سال، حاشیه سودهای این محصول از اکتبر به بعد به بالای 10 دلار در هر بشکه صعود کرد. بازار همچنین در انتظار بازگشت تقاضای قوی‌تر می‌توانست شاهد حمایت قیمتی شده، و همچنین قیمت‌های قراردادی برای سال 2022 افزایش یابند. شرکت پتروشیمی خصوصی تایوانی فورموسا قرارداد 2022 خود برای گازوئیل 10 پی‌پی‌ام گوگرد را با برتری قیمتی 0.40 دلار در هر بشکه نسبت به ارزیابی‌های نقدی سنگاپور منعقد کرده، که نسبت به تخفیفات 0.20 تا 0.30 دلار در هر بشکه‌ای در مقایسه با ارزیابی‌های نقدی سنگاپور در قرارداد سال 2021، رشد قابل توجهی بود.

معامله‌کنندگان بازار باور دارند تا زمانی‌ که بازار سوخت جت تا میزان قابل توجهی بهبود نیابد و پالایشگاه‌ها را برای کاهش بازدهی گازوئیل برای سوخت جت ترغیب نکند، رشد بیش از پیش بازار گازوئیل به واسطه تداوم اختلاط سوخت جت با گازوئیل امکان‌پذیر نیست.

ارسال نظر