کد خبر : 46416

صادرکنندگان نفت کوره ایران در انتظار مذاکرات وین

ایران در سال 2017، روزانه 240 هزار بشکه از این محصول را صادر می‌کرد. اما از آن زمان تا کنون صادرات هر ساله به طور مداوم روند نزولی داشته و آمار 181 هزار بشکه در روز در 2018، 155 هزار بشکه در روز در 2019، 85700 بشکه در روز در 2020 و 39 هزار بشکه در روز در سال جاری را ثبت کرده است.

صادرکنندگان نفت کوره ایران در انتظار مذاکرات وین

پتروتحلیل- صادرکنندگان نفت کوره ایرانی در انتظار نتایج مذاکرات قریب‌الوقوع و احتمال از سرگیری تجارت‌ها بوده، که همزمان این امر می‌تواند حاشیه‌ سود‌های پالایشگاهی شرق کانال سوئز را تحت تاثیر قرار دهد. 

اگر پیشرفت غیرمنتظره‌ای در مذاکرات 29 نوامبر در وین رخ دهد، ایران می‌تواند صادرات نفت کوره گوگرد بالای خود را افزایش دهد. صادرات این محصول از ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال 2018 و اعمال مجدد تحریم‌ها بر تهران، 83 درصد کاهش یافته است.

ایران یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت کوره گوگرد بالا بوده و قبل از تحریم‌ها یکی از صادرکنندگان اصلی بود. براساس داده‌های شرکت ورتکسکا (Vortexa) ایران در سال 2017، روزانه 240 هزار بشکه از این محصول را صادر می‌کرد. اما از آن زمان تا کنون صادرات هر ساله به طور مداوم روند نزولی داشته و آمار 181 هزار بشکه در روز در 2018، 155 هزار بشکه در روز در 2019، 85700 بشکه در روز در 2020 و 39 هزار بشکه در روز در سال جاری را ثبت کرده است. 

این میزان‌ها براساس تخمین‌ها و ردیابی کشتی‌ها صورت گرفته، زیرا ارزیابی نرخ صادرات ایرانی به دلیل مشخص نبودن یک سری از کشتی‌ها امری پیچیده است. نفت‌کش‌هایی که جزء ناوگان شرکت کشتیرانی ایران هستند، معمولاً در طی سفرها گیرنده‌های خود را خاموش می‌کنند. 

براساس تخمین‌های بازار برای قبل از 2018، حداقل 50 درصد از 0.8 تا 1.1 میلیون تن در ماه (5.2 تا 7.1 میلیون بشکه در ماه) نفت کوره گوگرد بالای فروخته شده در مرکز اصلی سوخت‌رسانی دریایی غرب آسیا در فجیره امارات متحده برای ایران بود. براساس داده‌های ورتکسکا درسال جاری، حتی با وجود تحریم‌ها، 62 درصد از صادرات نفت کوره گوگرد بالای ایران از طریق واسطه‌ها مسیر خود به امارات را پیدا کرد، و تنها 8 درصد آن به سنگاپور صادر شد. 

اگر مذاکرات در وین موفقت‌آمیز بوده و تحریم‌ها برداشته شوند، ایران قادر خواهد بود صادرات خود به غرب آسیا و مناطق آسیا – اقیانوسیه را افزایش داده، که احتمالاً این امر حاشیه سودهای پالایشگاهی و برتری‌های قیمتی را تحت فشار قرار خواهد داد. تحریم‌ها ایران را با ذخایر نفت کوره اضافی رها کرده، و آن‌ها مجبور شده‌اند نرخ‌های بهره‌برداری خود را کاهش داده و این محصول را به جای گاز طبیعی برای کاربردهای انرژی استفاده کنند. 

منطقه خلیج‌ فارس بعد از روی کار آمدن پالایشگاه الزور کویت با ظرفیت 615 هزار بشکه در روز از سال آتی، با عرضه بیش از حد مواجه خواهد شد. با روی کار آمدن این واحد به تولیدات منطقه‌ای نفت کوره گوگرد بالا 215 هزار بشکه در روز اضافه خواهد شد.

 

 

ارسال نظر