کد خبر : 46272

افت صادرات قیر ایران در ژوئیه به دلیل عقب نشینی خریداران هندی

افت صادرات قیر ایران در ژوئیه به دلیل عقب نشینی خریداران هندی

پتروتحلیل-رامین کریمی: صادرات قیر ایران در ژوئیه در مقایسه با ژوئن به دلیل میل به خرید اندک هند و کشورهای غرب آسیایی، ۲۷ درصد کاهش یافت.

براساس داده‌ها ، صادرات ایران از ۴۴۶۰۰۰ تن در ژوئن به ۳۲۶۰۰۰ تن در ژوئیه کاهش یافت.

فصل باران‌های موسمی در هند و گرمای هوا در غرب آسیا، تقاضا در چند ماه گذشته را تحت فشار قرار داده است. تقاضا از آسیا به دلیل قرنطینه‌های کرونا، سیل‌ها و باران‌های موسمی اندک بوده است.

صادرات ایران به افغانستان از ۹ ژوئیه به دنبال آشوب سیاسی در مرز دو کشور تقریباٌ متوقف شد.

این دلایل تا اوت ادامه پیدا کرد، و انتظار می‌رود صادرات قیر ایران نسبت به ماه گذشته کمتر باشد.

قیمت‌های اف‌او‌بی بندر عباس در ژوئیه در مقایسه با ماه گذشته در بازه کوچک‌تر۲۷۰ تا ۲۸۵ دلار در هر تن نوسان کردند. قیمت‌ها در ژوئیه با حمایت قیمت‌های وکیوم باتوم و در مقایسه با بازه ۲۶۰ تا ۲۹۰ دلاری ژوئن، سیر صعودی به خود گرفتند. قیمت‌های کلی قیر از آغاز سال جاری با تکیه بر افزایش قیمت‌های نفت خام معاملات آتی و قیمت‌های مازوت گوگرد بالا، رشد داشته است.

حجم صادرات ایران در ژوئیه به دلیل ذخایر بالای بنادر هند و مصرف محدود، کاهش یافت. صادرات بازه ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۱ با میزان ۲.۹ میلیون تن در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته با میزان ۳.۲ میلیون تن، افت ۹ درصد را ثبت کرد.

حجم‌های صادراتی ایران به آسیا نیز در طی ژوئیه افت کرد، اما هزینه‌های باربری و حمل و نقل با توجه به افزایش دیرکردها و کمبود کانتینرهای باربری در ژوئیه، به سیر صعودی خود ادامه داد. میل به خرید از آفریقا به دلیل کمبود محموله‌ها از کنیا و تانزانیا بهبود یافت.

 

 

ارسال نظر