کد خبر : 46381

مهم‌ترین شاخص‌های پتروشیمی آسیا؛

بی‌ثباتی اخیر قیمت‌ها در طیف گسترده‌ای از محصولات پتروشیمی/تقاضای ضعیف در سراسر زنجیره پروپیلن و برخی آروماتیک ها

بی‌ثباتی اخیر قیمت‌ها در طیف گسترده‌ای از محصولات پتروشیمی/تقاضای ضعیف در سراسر زنجیره پروپیلن و برخی آروماتیک ها

پتروتحلیل-جو بازار پتروشیمی آسیا در هفته آغازین با 1 نوامبر با توجه به بی‌ثباتی اخیر قیمت‌ها در طیف گسترده‌ای از محصولات، شرایط پیچیده‌ای دارد. 

بگفته معامله‌کنندگان بازار، احتمال می‌رود تقاضا در سراسر زنجیره پروپیلن و تعدادی از محصولات آروماتیک ضعیف باقی بماند.

پارازایلن

احتمال می‌رود بازار پارازایلن آسیا با بازار انرژی صنایع بالادستی همزمان با کاهش فاصله قیمتی میان پارازایلن و خوراک نفتا همراه شود، درحالی‌که افزایش مورد انتظار عرضه نگرانی‌هایی را در مورد اشباع عرضه مطرح کرده است. 

پیش‌بینی می‌شود ضعف در اسید ترفتالیک خالص صنایع پایین‌دستی بازار و فاصله قیمتی پارازایلن و نفتا را همچنان تحت فشار نگاه دارد. فاصله قیمتی میان پارازایلن و نفتا در مقایسه روزانه 5.5 دلار در هر تن افزایش یافت و در 29 اکتبر در میزان 136.875 دلار در هر تن قرار گرفت؛ یه دنبال این امر میانگین هفتگی به 142.50 دلار در هر تن رسیده که افت هفتگی 28.025 دلار در هر تن را ثبت کرد.

بنزن

بگفته معامله‌کنندگان بازار، دورنمای بازار بنزن آسیا با توجه به کاهش تقاضا در بخش محصولات صنایع پایین‌دستی پیچیده است. 

قیمت‌های نقدی بنزن کره (فوب) در مقایسه هفتگی 2.8 درصد افت کرده و در طی 25 تا 29 اکتبر در میانگین 968.47 دلار در هر تن قرار گرفتند. 

از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود تولیدات در بخش‌هایی از شمال شرق آسیا محدود شده و در بخش‌های دیگر به واسطه تکمیل عملیات‌های نگهداری افزایش یابد، نظرات در مورد میزان عرضه متفاوت است.

ایزومر زایلن مخلوط

بگفته معامله‌کنندگان بازار، احتمال می‌رود تقاضای اختلاط بنزین برای ایزومر زایلن مخلوط در این هفته ضعیف باشد. پیش‌بینی می‌شود بعد از این‌که شرکت نفت و شیمیایی چجیانگ سهمیه واردات 12 میلیون تن خوراک نفت خام را دریافت کرد نرخ بهره‌برداری پالایشگاه خود را افزایش داده، و احتمال می‌رود عرضه محصول نهایی بنزین آن‌ها نیز سیر صعودی داشته باشد.

بگفته منابع، عرضه زایلن مخلوط چینی در بندرهای اصلی نظیر ژانگژیانگانگ محدود باقی ماند، و احتمال می‌رود این امر قیمت‌های ex-tank را مورد حمایت قرار دهد. ذخایر زایلن مخلوط در شرق چین در 29 اکتبر با میزان 27600 تن به کمترین میزان‌های خود در 21 ماه اخیر نزول کرد. 

داده‌های پلتس نشان داد، حاشیه سودهای پارازایلن متعاقباً بعد از افزایش تولیدات شرکت نفت و شیمیایی چجیانگ تحت فشار باقی ماند، و همزمان فاصله قیمتی پارازیلن و زایلن مخلوط در پایان هفته در 29 اکتبر در میزان 88.50 دلار در هر تن قرار گرفتند.

اسید ترفتالیک خالص

بگفته معامله‌کنندگان، جهت بازار همراه با زنجیره پلی‌استر چین نامشخص است، و جو بازار به دلیل نرخ بهره‌برداری اندک منسوجات صنایع پایین‌دستی و ضعف فروش‌های پلی‌استر نسبتاً کاهشی است. 

پیش‌بینی می‌شود با توجه به واردات بالا از مشتریان هندی همزمان با محدودیت عرضه داخلی و عملیات‌های نگهداری برنامه‌ریزی شده در تعدادی از شرکت‌های شمال شرق آسیا، محموله‌های معادل دلاری تحت حمایت قرار بگیرند. 

بسیاری از معامله‌کنندگان پیش از اقدام به معامله‌های نقدی در انتظار ثبات قیمت‌ها در زنجیره پلی‌استر می‌باشند.  

پروپیلن

انتظار می‌رود بازار وارداتی پروپیلن با توجه به عرضه بیش از حد و روند نزولی پلی‌پروپیلن صنایع پایین‌دستی، ضعیف باقی بماند. 

بگفته منابع بازار، بعد از این‌که تعدادی از عرضه‌کنندگان پلی‌پروپیلن صنایع پایین‌دستی در شمال و شرق چین خوراک پروپیلن خود را در بازار نقدی فروختند، قیمت‌های داخلی و وارداتی پروپیلن تحت فشار قرار گرفت. دولت چین در اوسط سپتامبر از طرح خود برای کنترل انتشار گازهای سمی پرده برداشت، که در طی آن صنایعی که برای تولید انرژی از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند باید نرخ بهره‌برداری خود را کاهش داده یا واحد خود را تعطیل کنند. 

براساس داده‌های پلتس، شاخص پروپیلن چین (سی‌اف‌آر) در مقایسه هفتگی 45 دلار در هر تن افت کرده و در 29 اکتبر به 1165 دلار در هر تن رسید.

پلی‌پروپیلن

پنجره آربیتراژ صادارتی باز بود و به دنبال افت 15 درصدی قیمت‌های نقدی پلی پروپیلن چینی از اواسط اکتبر، پیش‌بینی می‌شود خریداران چینی در این هفته به جستجوی خود برای معاملات نقدی ادامه دهند. 

همزمان با محدودیت میل نقدی به پلی‌پروپیلن وارداتی در میان جو ضعیف در بازارهای معاملات آتی، افزایش ذخایر پلی‌پروپیلن و آغاز به کار واحدهای جدید در نوامبر، پیش‌بینی معامله‌کنندگان از بازار پلی‌پروپیلن چین اکثراً کاهشی می‌باشد.

خریداران جنوب شرق آسیایی قیمت‌های رقابتی پلی‌پروپیلن چینی را زیر نظر داشته، و همزمان میل به خرید پلی‌پروپیلن‌های وارداتی از کره‌جنوبی، غرب آسیا یا عرضه منطقه‌ای محدود می‌باشد.  

اکسو الکل‌ها

از آنجایی که تقاضای ضعیف پلاستی‌سایزرهای صنایع پایین‌دستی به میل خرید آسیب زد، قیمت‌های 2-اتیل هگزانول چین احتمالاً ضعیف باقی بماند. 

2-اتیل هگزانول به مانند دی‌اکتیل فتالات و دی‌اکتیل ترفتالات،خوراکی برای پلاستی‌سایزرهاست. واحدهای صنایع پایین‌دستی که برای سوخت خود به زغال‌سنگ متکی بوده، عمدتاً در شرق چین واقع هستند، که از سیاست کنترلی جدید دولت چین بیشترین آسیب را دیده است. داده‌های پلتس نشان داد، قیمت‌های 2-اتیل هگزانول چین در مقایسه هفتگی 60 دلار در هر تن افت کرده و در 28 اکتبر به 1700 دلار در هر تن رسیدند.

پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی

پیش‌بینی می‌شود بخش‌های پایه‌ای بازار پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی آسیا به دلیل محدودیت عرضه در اکثر مناطق جنوب شرق آسیا و ثبات تقاضا برای صادرات گرید با کیفیت، عمدتاً ثابت باقی بماند. 

تعدادی از معامله‌کنندگان افزایش قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات خام را از نزدیک زیر نظر دارند، که می‌تواند بازار پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی آسیا را تحت حمایت قرار دهد. 

ارسال نظر