کد خبر : 46374

تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات اروپایی به فکر شاخص‌های نقدی و قاعده‌های قدیمی قراردادها ؛

افزایش قیمت مواد خام و انرژی، حاشیه سودهای تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات را تحت فشار قرار داده است

محرک‌ها برای جابجایی به شیوه نقدی قیمت‌گذاری. • تولیدکننده: قاعده‌های قراردادی «هزینه تولید به علاوه درصد به خصوصی از سود» دیگر شرایط برد – برد به حساب نمی‌آیند. • در قاعده قراردادی قدیمی تعدادی از هزینه‌ها در نظر گرفته نمی شوند.

افزایش قیمت مواد خام و انرژی، حاشیه سودهای تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات را تحت فشار قرار داده است

پتروتحلیل-رامین کریمی: بگفته منابع بازار، در این سالی که با دیرکردهایی در زنجیره عرضه و هزینه‌های بالای باربری، در کنار افزایش قیمت‌های قبوض خدمات شهری همراه شده، تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات خام اروپا را واداشته تا در مورد قواعد قراردادی خود برای سال 2022، بازنگری کنند. 

یکی از تولیدکنندگان در 28 اکتبر گفت که آن‌ها شیوه قراردادی «هزینه تولید به علاوه درصد به خصوصی از سود» را کنار گذاشته، و قراردادهای سال جدید را بر اساس این قاعده نخواهند بست. قراردادهای پلی‌اتیلن ترفتالات اروپایی معمولاً به خوراک‌های پارازایلن یا اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکول مرتبط شده و دارای برتری قیمتی هستند، که هرساله در رابطه با آن مذاکره می‌شود. 

به گفته منابع، افزایش قیمت مواد خام، هزینه‌های باربری و قیمت خدمات شهری – گاز طبیعی و برق – در کنار تغییرات ساختاری در عرضه و تقاضا، حاشیه سودهای تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده و کار تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات را برای پوشش دادن هزینه‌ها سخت کرده است. 

بگفته منابع بازار، تعدادی از صاحبین برندها و تولیدکنندگان سینی‌ها و ورق‌های پلاستیکی به دنبال تامین حجم‌های پلی‌اتیلن ترفتالات خام برای جایگزینی با پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی بوده‌اند، زیرا همزمان نگرانی‌هایی مبنی بر نبود عرضه کافی مواد بازیافتی برای تامین نیازها موجود است. در نتیجه، تمایلات به سوی موادی که در اروپا محدود است بیش از پیش خواهد بود.

یکی از تبدیل‌کنندگان در 19 اکتبر گفت، با توجه به شرایط اقتصادی و تقاضا، تمایل خریداران از محصولی به محصول دیگر تغییر خواهد کرد. 

یکی از تولیدکنندگان اشاره داشت که آن‌ها باور دارند قاعده قراردادی هزینه تولید به علاوه درصد به خصوصی از سود، بهترین راه حل برای سال آتی نخواهد بود، زیرا شرایط برد – برد را برای همه طرف‌ها شامل نمی‌شود. 

این تولیدکننده اضافه کرد: «شما بسیاری از هزینه‌هایی را که نمی‌توان به این شیوه قراردادی اضافه کرد، درنظر نمی‌گیرید.»

اگرچه، تولیدکننده اشاره داشت، در صورتی که برخی قراردادها روی قاعده سابق باقی بمانند، بخش «سود اضافه بر هزینه‌های تولید» به جای سالی یک‌بار، هر سه ماهه مورد مذاکره قرار خواهد گرفت، در حالی که تعهد به حجم قراردادی در حالت سالیانه خود باقی خواهد ماند. 

یکی از تاجران در 28 اکتبر گفت: «تولیدکنندگان پذیرای قاعده قراردادی «هزینه تولید به علاوه درصد به خصوصی از سود» نیستند، و همه چیز براساس شاخص‌های نقدی خواهد بود، و همچنین اضافه کرد قراردادهایی که براساس قاعده سابق باقی بمانند هر سه ماهه شاهد تجدید مذاکرات خواهند بود.»

این تاجر اضافه کرد: «بازار مجبور به حرکت به سوی معاملات نقدی است. اگر معاملات نقدی محدود باشد، همه چیز محدود خواهد شد.»

یکی دیگر از تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات در 27 اکتبر گفت، اگر قاعده‌های قراردادی در سال 2022 همچنان با مواد خام در ارتباط باشند، تعداد قراردادها بسیار اندک خواهد بود. 

اگرچه هزینه‌های تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات در حال حاضر از رویه صعودی بازایستاده، اما از سوی دیگر آن‌ها از افزایش هزینه قبوض خدمات شهری آسیب دیده‌اند.

یکی از مصرف‌کنندگان در 20 اکتبر گفت که افزایش اخیر قیمت‌های الکتریسیته افراد را نگران کرده، زیرا این تغییرات در قاعده‌های قراردادی در نظر گرفته نشده‌اند. 

بگفته مصرف‌کننده، در نتیجه، محرکی در دست تولیدکنندگان است تا هزینه‌های برق را در بخش «به علاوه قرارداد» در نظر بگیرند؛ که به این معنی است که یا قاعده‌های قراردادی برای سال 2022 افزایشی شده، یا قیمت برق در هزینه‌های خوراک در نظر گرفته شود.

این مصرف‌کننده اضافه کرد: «تولیدکنندگان تحت فشار زیادی برای تغییر شیوه قراردادی برای سال آتی هستند.»

 

 

 

ارسال نظر